مذاکرات هسته‌ای و کلافی به نام ضرب‌الاجل/

آیا ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای امروز باز هم تمدید می‌شود؟

گمانه‌زنیهای متناقض از احتمال تمدید یا پایان مذاکرات هسته‌ای ایران در وین با فرا رسیدن ضرب‌الاجل 16 تیر حکایت دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، مذاکرات قدرت‌های جهانی و ایران روز دوشنبه به رغم حضور همه وزرای امور خارجه در وین درباره مسائل « تعیین کننده » با مشکل رو به رو بود و احتمال می رود ضرب الاجل روز سه شنبه (امروز) تمدید شود.


کاخ سفید این موضوع را که احتمال دارد مذاکرات بعد از هفتم ژوئیه ادامه پیدا کند رد نکرد. این مذاکرات ابتدا قرار بود 30 ژوئن (هفت روز پیش) به پایان برسد.


جاش ارنست سخنگوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت: «می گویم این احتمال ممکن است .» یک منبع رسمی ایرانی نیز تمدید مذاکرات را حتی بعد از نهم ژوئیه (پنجشنبه) رد نکرد. کنگره آمریکا قرار است در این تاریخ در چارچوب حق نظارت خود، این توافقنامه را بررسی کند.


به رغم حضور همه وزرای امور خارجه گروه پنج به اضافه یک (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و ایران در وین به نظر می رسد مذاکرات روز دوشنبه پیشرفتی نداشت.


یک منبع دیپلماتیک آلمانی سناریو «شکست» را رد نکرد؛ اظهار نظری که تا این مرحله یک تابو به شمار می رفته است. این منبع گفت: «ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم. ما نباید مسائل مهمی را که حل نشده است دست کم بگیریم. در صورتی که درباره این مسائل تعیین کننده اقدامی صورت نگیرد، شکست احتمالی را نباید رد کرد.»

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی "فرانسه 24" مدعی شد درخواست ایران برای لغو قطعنامه 1929 به مانعی بر سر راه مذاکرات تبدیل شده است. به گزارش این شبکه، آخرین نقاطی که حل نشده در پرونده هسته ای ایران بسیار دشوار هستند؛ تا اندازه ای دشوار که وزیر امور خارجه آلمان احتمال به شکست منجر شدن این مذاکرات را منتفی ندانسته است. تهران خواستار لغو تحریم ها درباره موشک های قاره پیما است و باور دارد به خاطر برنامه هسته ای، غرب تحریم موشک های قاره پیما را بر ایران وضع کرده است.


خبرنگار این شبکه در گزارشی از وین افزود: ایران به ویژه خواستار لغو قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل علیه خود است. این قطعنامه در ماه ژوئن سال 2010 در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران وضع شد. بر اساس این قطعنامه،کشتی های مظنون حامل بار برای ایران، در دریاها مورد بازرسی قرار می گیرند و همچنین در چارچوب این قطعنامه، فروش و انتقال موشک های قاره پیما به ایران، با این استدلال که از آنها ممکن است برای حمل بمب های هسته ای استفاده شود، ممنوع شد.


خبرنگار فرانسه 24 افزود: مطرح شدن لغو این تحریم در آخرین مرحله از گفتگوها ، واقعا مشکل ساز شده است. از همین رو، ممکن است مذاکرات دو روز دیگر ادامه داشته باشد؛ اما به طور قطع هیچ کدام از طرفین نمی خواهد مذاکرات را قطع کند و بیش از این نیز مذاکرات تمدید نمی شود.


دیروز وزرای امور خارجه ایران و گروه پنج به علاوه یک، نشستهای فشرده ای برگزار کردند  تا شاید نیازی به تمدید ضرب الاجل امروز نباشد. باید دید آیا باز هم شاهد کشیده شدن مذاکرات به وقت اضافه خواهیم بود؟


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگی
۱۱:۴۸ ۱۷ تير ۱۳۹۴
در هر حال ما برنده ایم
آخرین اخبار