نائب رئیس اتاق بازرگانی تهران:

زمینه تولید رقابتی در کشور برای ورود به تجارت جهانی باید فراهم شود

جهانگیری با اشاره به اینکه در تحریم نفتی یکی از مشکلات جدی دولت درآمدها است که با چالش جدی مواجه شده گفت: طبیعتا رفع تحریم می‌تواند درآمدهای دولت را افزایش دهد که این برای اقتصاد کشور هم یک تهدید و هم یک فرصت محسوب می‌شود.

فرصت‌ها و تهدیدهای شرایط پساتحریمبه گزارش خبرنگار حوزه تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی جهانگیری نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی امروز در سومین نشست هیأت نمایندگان با اشاره به برنامه‌های اتاق تهران برای شرایط پساتحریم گفت: اقدامات تیم مذاکر‌ه‌کننده ایران موجب همدلی و همزبانی بین ملت و دولت شده و توانسته عزت ایران را به نمایش بگذارد که می‌توان آن را با عنوان بزرگ‌ترین دستاورد این مذاکرات عنوان کرد.

وی افزود: البته همه امیدها به این سمت است که توافق محقق شود که در این صورت برای بخش اقتصادی کشور دستاورد بسیار بزرگی خواهد بود.

جهانگیری با تأکید بر این که از وظایف نمایندگان بخش خصوصی این است که برنامه‌ای برای شرایط پساتحریم برای اقتصاد کشور داشته باشند گفت: با به نتیجه رسیدن توافقات فرصت‌ها و تهدیدهای بسیاری در پیش روی اقتصاد کشور قرار خواهد گرفت و یکی از حوزه‌هایی که امروز اقتصاد ما به طور جدی با آن مواجه است نظام پولی و بانکی است چرا که با وجود تحریم‌ها هزینه‌های صادرات و تولید افزایش یافته و لغو تحریم‌های مالی می‌تواند موجب تسهیل نقل و انتقال پول و نیز کاهش زمان آن شود.

وی به این نکته نیزاشاره کرد که با رفع تحریم‌ها افزایش صادرات غیرنفتی را در پیش خواهیم داشت که این امر موجب جدایی اقتصاد از نفت خواهد شد.

به گفته جهانگیری با رفع تحریم‌ها دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج آزاد خواهد شد و مسیر آن برای ورود به کشور تسهیل می‌شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تهدیدهای پیش روی اقتصاد کشور در شرایط پساتحریم گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند موجب ایجاد مشکل کند این است که حتی اگر بخشی از منابع ایران به کشور ایران وارد شود شاهد آثار تورمی ناشی از ورود نقدینگی خواهیم بود و با توجه به اینکه کشور ما در حال توسعه است تورم معقول برای آن پذیرفتنی است اما باید به تورمی ناشی از ورود نقدینگی توجه شود.

وی تصریح کرد: در تحریم نفتی مشکل جدی دولت درآمدهای دولت بود که با چالش جدی مواجه شده طبعا رفع تحریم‌ها درآمدهای دولت را افزایش داده که این نیز یک تهدید و یک فرصت محسوب می‌شود.

جهانگیری گفت: ما به عنوان فعالان بخش اقتصادی به نقش و رسالت اتاق بازرگانی در این شرایط توجه کنیم چرا که قطعا بازار سرمایه نیز با یک رفتار هیجانی و عدم مدیریت صحیح آثار زیان‌باری را شاهد خواهد بود.

جهانگیری با اشاره به اینکه هر گونه تصمیمات هیجانی پس از تحریم برای اقتصاد کشور ناخوشایند است، گفت: در این شرایط باید با مدیریت صحیح تهدیدها پیش‌بینی شود و راهکاری برای آنها ارائه شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به لزوم تشکیل یک کارگروه مشورتی در اتاق تهران گفت: لازم است که در این کارگروه راهکارهای مربوط به شرایط پس از تحریم ارائه شود و طرح موضوع شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ورود سرمایه‌گذاران خارجی و  هیأ‌ت‌های متعدد به کشور گفت: اتاق بازرگانی می‌تواند با تعامل با سایر اتاق‌های مشترک فرصت‌های لازم را برای جذب سرمایه‌گذاران ایجاد کند و همچنین حوزه اقتصادی وزارت امور خارجه نیز از بخش‌های مهمی است که رایزنان ما می‌توانند در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی تأثیرگذار باشند.

به گفته نائب رئیس اتاق بازرگانی تهران جهت ورود به تجارت جهانی باید زمینه تولید رقابتی در کشور فراهم شود و سطح کیفیت محصولات افزایش بیابد و در اقتصاد مقاومتی نیز به تولید داخلی در شرایطی که امکان رقابت در فضای بین‌المللی را داشته باشد اشاره شده است.

جهانگیری تصریح کرد: تشکیل دبیرخانه‌ای که به بررسی شرایط اقتصاد ایران پس از تحریم بپردازد می‌تواند در شناسایی تهدیدها و فرصت‌ها به اقتصاد کشور کمک نماید.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که قانون سرمایه‌گذاری خارجی باید مجددا بررسی شود و اگر در قسمتی از آن مانعی برای جذب سرمایه‌گذاری وجود دارد اصلاح شود تا امنیت سرمایه‌گذاری در کشور نهادینه شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار