همراه با مذاکرات وین/

چند قدم مانده به توافق؟

در جریان روزهای اخیر مذاکرات هسته‌ای دیپلمات‌ها همگی از وجود پیشرفت در مذاکرات خبر داده‌اند اما همزمان بر ادامه کار بر روی مسائل باقی‌مانده تأکید کردند، مقامات دو طرف درباره جزئیات اختلافات تا کنون اظهار نظری نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران در حالی که در جریان روزهای اخیر مذاکرات هسته‌ای دیپلمات‌ها همگی از وجود پیشرفت در مذاکرات خبر داده‌اند اما همزمان بر ادامه کار بر روی مسائل باقی‌مانده تأکید کردند، مقامات دو طرف درباره جزئیات اختلافات تا کنون اظهار نظری نکرده‌اند.


چند قدم مانده به توافق؟

در روز گذشته و علی رغم حضور همه وزرای امور خارجه گروه پنج به اضافه یک (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و ایران در وین به نظر می‌رسد مذاکرات پیشرفت چندانی نداشته است.

برخی رسانه‌های غربی معتقدند: درخواست ایران برای لغو قطعنامه 1929 به مانعی بر سر راه مذاکرات تبدیل شده است، بنا بر این گزارش‌ها، آخرین نقاطی که حل نشده در پرونده هسته ای ایران بسیار دشوار هستند.

آن‌ها معتقدند این دشواری به اندازه‌ای است که برخی احتمال به شکست منجر شدن این مذاکرات را منتفی ندانسته اند بنا بر این ادعاها تهران خواستار لغو تحریم‌ها درباره موشک‌های قاره پیما است و باور دارد به خاطر برنامه هسته‌ای، غرب تحریم موشک‌های قاره پیما را بر ایران وضع کرده است.

کشورهایی نظیر چین و روسیه با مکانیزم کشورهای غربی برای برداشتن تحریم‌ها و نحوه برگشت‌پذیری آنها مخالف هستند و بیشتر قائل به روند شورای امنیت سازمان ملل هستند. از طرفی کشورهای غربی با هراس از اینکه روسیه و چین در این روند بخواهند از قدرت وتو خود استفاده کنند، معتقد به روندی غیر از این هستند.

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز در خصوص اختلافات فنی و سیاسی میان ایران و 1+5 و انتظارات آمریکا از توافق احتمالی سخن می گوید: «اگر این هفته اختلافات حل شود به توافق می‌رسیم وگر نه، توافقی در کار نخواهد بود.» بیشتر

یک منبع نزدیک به تیم هسته‌ای، می‌گوید: مذاکرات و بحث‌ها بصورت جدی ادامه ادامه دارد. اختلاف‎ها نیز جدی است و دو طرف امیدوارند پرانتزها را ببندند.بیشتر

این در حالی است که برخی منابع در جریان مذاکرات هسته‌ای از فروردین ماه تا کنون از جدیت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای خبر داده‌اند و معتقدند ایران در مذاکرات هسته‌ای جدیت بی سابقه‌ای نشان داده و به تعهدات‌اش عمل کرده است.

اما علی رغم تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به توافق بسیاری از تندروهای آمریکایی اذعان کرده اند کلا با دست یابی به توافق هسته‌ای با ایران مخالفند. همان گونه که یووال اشتاینیتز وزیر امور راهبردی اسرائیل نیز پیش از این تاکیدکرده بود :« در اصل با دست یابی به هر گونه توافقی مخالفیم.»

اما آنچه که در نهایت باید در نظر داشت این است که مسئله هسته‌ای یکی از مهمترین پرونده‌های موجود در روابط میان قدرت‌های جهانی است و تداوم این آمد و رفت‌های دیپلماتیک به نفع هیچ یک از طرفین نیست در عین اینکه حل و فصل آن علاوه بر نشان دادن  قدرت و توانمندی جمهوری اسلامی برای برون رفت از بحران، اطمینان جامعه جهانی به  غرب را نیز در مذاکرات نشان خواهد داد، مضافا اینکه برای مناقشات سیاسی همیشه فرصت وجود دارد، اما دستیابی به اعتماد و کمک در جهت از بین رفتن تنش درایت می‌طلبد.

انتهای پیام/







 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۶ تير ۱۳۹۴
ظریف همه جوره دوست داریم به کوری چشم دشمنات
Spain
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۶ تير ۱۳۹۴
جان کری جان و هیئت ایرانی جان تا تنور داغه بچسبونید نون توافق را .
درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد
نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد

درخت دوستی با آمریکا بنشان که قدرت و منافع ملی و ثروت برای ایران عزیز به بار آرد . نهال دشمنی برکن که جنس بنجل چینی ببار
آید
آخرین اخبار