تبریز؛

کاهش سطح منابع آب زیرزمینی تهدیدی بزرگتر از خشکی دریاچه ارومیه است

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: تشکلهای کشاورزی در کنار دولت و ملت با تمام توان در آگاه سازی کشاورزان، صاحبان چاه‌های کشاورزی و رهبران محلی روستاها به اجرای طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه کمک و یاری خواهد کرد .

کاهش سطح منابع آب زیرزمینی تهدیدی بزرگتر از خشکی دریاچه ارومیه استبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ هاشمی با اشاره به برگزاری همایش اطلاع رسانی و آگاه سازی راهکارهای احیای دریاچه ارومیه در شهرستان‌های یازده گانه حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود: مشکل دریاچه ارومیه بخاطر در دید بودن کاهش سطح آب مورد توجه واقع شده است اما کاهش سطح منابع آب زیرزمینی تهدید بزرگتر از خشکی دریاچه ارومیه است که چندان به چشم نمی آید و کمتر مورد توجه واقع شده است.

هاشمی با اشاره به کاهش سطح آب‌های زیر زمینی شهرستان هریس گفت: باید اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در اولویت برنامه های کشاورزی شهرستان هریس قرار گیرد.

ساعی مدیرکل بحران استان آذربایجان شرقی نیز در همایش اطلاع رسانی بررسی راهکارهای احیای دریاچه ارومیه در هریس با اشاره به تلاش دولت برای احیای دریاچه ارومیه گفت: تلاش دولت محترم بر این است که ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه فعال نشود زیرا تحقیقات و بررسی ها نشان میدهد که با فعال شدن ریزگردهای نمکی مشکلات حاد تنفسی و ریوی ساکنان منطقه را تهدید خواهد کرد.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به مطالعات علمی برای بررسی راهکارهای احیای دریاچه ارومیه گفت: 26 راهکار برای احیای دریاچه توسط دولت تصویب شده است و همه این راهکارها باید به اجرا درآیند.

وی با اشاره به وجود بارندگی های مناسب در حوضه آبریز دریاچه از پاییز سال گذشته تا کنون گفت: خوشبختانه در اثر بارش نعمات الهی طرح نکاشت در سال گذشته لغو گردید اما باید سالانه 8 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنیم و بطور کلی در 5 سال مصرف آب را 40 درصد کاهش دهیم.

در ادامه همایش پانل پرسش و پاسخ با حضور مسولین سازمان جهادکشاورزی، شرکت آب منطقه ای استان، دبیر خانه کشاورز و فرماندار هریس تشکیل و به پرسشهای کشاورزان و صاحبان چاههای کشاورزی و شوراهای اسلامی روستایی پاسخ های لازم داده شد همچنین پیشنهادات و پرسشهای کشاورزان توسط ستاد احیای دریاچه جمع آوری گردید تا در برنامه ریزی های محلی و منطقه ای مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است: شهرستان هریس یکی از شهرستانهای 11 گانه حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی است که یکی از سرشاخه های رودخانه آجی چای ( تلخه رود) می باشد و اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار در اولویت بخش کشاورزی شهرستان قرار دارد . 
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.