لزوم تهيه سند انتظار فرهنگي مطابق با مطالبات فرهنگي شهردار تهران

قائم مقام فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران بر لزوم تهيه سند انتظار فرهنگي مطابق با مطالبات فرهنگي شهردار تهران در مراسم معارفه معاون فرهنگي و اجتماعي شركت بهره برداري مترو تاكيد كرد.

 به گزارش خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،علي محمد ناييني قائم مقام فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران در مراسم معارفه قائم مقام فرهنگي و اجتماعي شركت بهره برداري مترو با مثبت ارزيابي كردن عملكرد فرهنگي مترو طي ماه هاي اخير تصريح كرد: كارنامه دوره سرپرستي آقاي صائبي بسيار خوب و قابل تقدير است و همين كارنامه خوب به تثبيت وي كمك كرد. عملكرد معاونت فرهنگي و اجتماعي شركت مترو در يك دوره بي ثبات با رويكردهاي درست و مجموعه اقدامات خلاقانه همراه بود و اين اقدامات به رغم مشكلاتي كه كم و بيش همه ما در جريان آن هستيم جاي تقدير و تشكر دارد.

وي افزود: در اين دوره هشت ماه فعاليتهاي فرهنگي مترو كاملا ديده شده و به همين جهت هم حساسيت ها افزايش يافته و  اين نيز غير طبيعي نبوده است.

قائم مقام فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران با تشكر از تلاشهاي حجت الاسلام جعفرپور معاون پيشين فرهنگي اجتماعي شركت بهره برداري مترو تهران گفت: حضور بنده بيشتر به جهت تقدير و تشكر از زحمات آقاي صائبي و تاكيد بر ادامه اين راه با قوت و استحكام بيشتر است. اميدوارم اين معارفه كه همزمان با ليالي پربركت قدر برگزار شده است سرآغازي براي تحقق و جهش در فعاليتهاي فرهنگي مترو باشد. 

وي ادامه داد: اگر هدفگذاري هاي ما درست باشد در راه رسيدن به هدف با هم كار و تلاش جهادي داشته باشيم قطعا خداوند نيز هواي ما را دارد و كمك بيشتري كرده و  خود راه را باز مي كند. شما تجربه 8 سال دفاع مقدس و فرماندهان آموزش ديده را ببينيد كه در امكانات بسيار نامناسب براي مقابله با تهاجم همه جانبه جبهه مقابل انقلاب اسلامي چه تلاشها كردند. توفيق فرماندهان ما در دوران دفاع مقدس به خاطر كار با اخلاص و تدبير و هوشمندي بود و خداوند نيز راه را براي آنها باز مي كرد.

وي با اشاره به اينكه مفهوم مديريت جهادي در عرصه فرهنگي اين است كه اگر راه را درست تشخيص داديم با انجام كار درست فرهنگي در برابر ناملايمات محكم بايستيم اظهار داشت: بنابراين بايد مشغول حواشي نشده و به متن كار فرهنگي توجه كرد.خلاقيت و نوآوري در كارهاي اين دوره مترو ديده شده است و بايد جهت اين كار را تقويت كرد .

به گفته ناييني در مديريت شهري ما بايك رسانه پرمخاطب و منحصر به فردي روبه رو هستيم كه اهميت اين رسانه از رسانه ملي كمتر نيست و اين فرصتي است كه در اختيار ماست و نياز به كارهاي هدفمند و خلاقانه دارد.

وي ادامه داد:  هدف اصلي در كار فرهنگي بايد اثربخشي در كارها باشد يعني هر ايده فرهنگي كه انجام مي شود بايد پشت آن اتاق فكر خوبي باشد و پشت آن عقلانيت باشد.همچنين كارهاي ما بايد جوهر ديني و انقلابي داشته باشد و كار فرهنگي كه مبتني بر تفكر انقلابي نباشد كار فرهنگي نيست.

قائم مقام فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران با اشاره به اينكه در انجام كار فرهنگي نبايد مرعوب فضاهاي روشنفكري غرب شويم افزود: در عرصه فرهنگي افراد سكولار و منفعل در برابر فرهنگ غربي نمي توانند آدم هاي موفقي در نظام جمهوري اسلامي باشند يعني افراد بايد به اهداف فرهنگي نظام جمهوري اسلامي معتقد باشند و جوهر ديني داشته باشند.

وي با اشاره به اينكه درحال حاضر به همين دليل در بخش هاي فرهنگي با مشكل مواجه هستيم افزود: امروز همه ما در عرصه فرهنگي بايد بدانيم در محيط جنگ فرهنگي بايد كار فرهنگي كنيم .

وي در ادامه با بيان اينكه چند روز پيش در جمع اساتيد دانشگاه ها مهمترين نكته در فرمايشات مقام معظم رهبري بود كه اصلي ترين راهكار جبهه معاند در برابر جمهوري اسلامي جنگ فرهنگي است و كسي كه به جنگ فرهنگي اعتقاد ندارد به درد مجموعه فرهنگي نمي خورد گفت: كارها و فعاليت هاي فرهنگي ما بايد متناسب با شرايط جنگ باشد.مدير و كارشناس بايد جنگ فرهنگي را قبول داشته باشند و هيچ راهي براي مواجهه با تهاجم فرهنگي به جز مديريت جهادي وجود ندارد.

به گفته ناييني شهرداري تهران در عرصه هاي مختلف تجربه هاي گوناگون موفقي دارد ، نيز با ابتكار عمل بايد فضاي تنفسي جامعه كه طبق نظر مقام معظم رهبري كه بخش قابل توجهي از آن در اختيار ما در مسير حركت مردم و در ايستگاه هاست را بايد در اختيار داشته باشيد و بايد با مردم باپيام هاي شما همراه شوند و اين ذوق و ابتكار عمل مي خواهد.

وي با تاكيد بر اينكه صرفا علايق ديني كافي نيست و بايد ايده هاي خوب در قالب هاي جذاب و مخاطب پسند تبيين شود و روي مخاطب تاثير بگذارد و كسي كه بعد از نيم ساعت تا 45 دقيقه از فضاي شما خارج شد پيامي را با خود ببرد تصريح كرد: اتاق هاي فكر حرفه اي بايد تقويت شود و اين موضوع در كار شما ديده شده است. علاوه بر آن كار فرهنگي بايد بي وقفه و هدفمند و خستگي ناپذير باشد.

ناييني با اشاره به اينكه در فضاي امروز ما راهي به جز تلاش خستگي ناپذير نداريم چون در برابر دشمن و در شرايط جنگ قرار داريم و خدا به ما كمك مي كند افزود: بگرديد براي كار فرهنگي آدم فرهنگي پيدا كنيد . اين جمله شهيد ميثمي نماينده حضرت امام خميني در دوران جنگ بود. كارهاي فرهنگي آدم هاي آرمانگرا، باورمند و معتقد مي خواهد. كار فرهنگي كارمند نمي خواهد چون كار فرهنگي شغل نيست زيرا اعتقاد مي خواهد. كساني كه دغدغه ديني ، اعتقادي و فرهنگي دارند را كشف كنيد و هر روز بر عدد اين آدمها بيفزاييد. يعني اگر بتوانيد اين سرمايه را افزايش دهيد اين بهترين سرمايه اي است كه داريم.

وي افزود: مناسبت ها هم بسيار مهم و با اهميت است اما هدف نيست بلكه فرصت و قالبي است براي انجام فعاليت هاي فرهنگي و براي انتقال پيام. در كار فرهنگي نبايد مناسبت زده شويم و از كارهاي پرهزينه و تكراري و صرفا نمايشي و كارهايي كه محتواي لازم را ندارند بايد خودداري كنيم. كارها با هدفند باشد بايد مشخص شود كه منطق پشت هر كار فرهنگي باشد و بايد اتاق فكري پشت هر كاري باشد.

به گفته قائم مقام فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران بچه هاي حزب اللهي را براي انجام كارهاي فرهنگي در مترو همچنان كه الان هستند باور كنيد و عميقا باوركنيد . به توانايي بچه حزب الهي ها بايد اعتماد كرد و اين دستور جدي مقام معظم رهبري در كار فرهنگي است. كساني كه بچه حزب اللهي ها را قبول و باور ندارند و اسير و تحت تاثير فضاهاي روشنفكري هستند به درد كار فرهنگي در نظام جمهوري اسلامي نمي خورند و كساني كه به اهداف كار فرهنگي انقلاب و رهبري معتقدند و توان كار خلاقانه و هدفمند دارند بايد سرمايه اصلي ما در كار فرهنگي باشد.

وي در ادامه با اشاره به اينكه در جامعه و گروه هاي فعال جبهه فرهنگي ايده و طرح بسيار فراوان است اظهار داشت: شرايط بايد براي اجراي ايده ها فراهم شود. كشف ايده هاي خوب و فراهم كردن و بهبود شرايط براي اجرايي كردن اين ايده ها بسيار مهم است و مسائل فرهنگي بايد عميق ديده شود. علاوه بر آن مسائل فرهنگي بايد برنامه محور باشد . مسيري تعريف شود و چشم انداز بايد وجود داشته باشد.در كشمكش هاي روزمره نبايد خود را گرفتار كنيم.

به گفته وي انتظار اصلي از فعاليت معاونت فرهنگي و اجتماعي، ايجاد سند انتظار مبتني بر مطالبات فرهنگي معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران و دكتر قاليباف است كه با كمك اداره كل برنامه ريزي ها تهيه شود.

قائم مقام فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران در اين باره افزود: اين كار براي برخي سازمان ها انجام شده است و بايد كمك كنيم اين سند انتظار در شوراي فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران با حضور  قاليباف مطرح شود و در جهت گيري ها ، الويت ها و  اقدامات اساسي و محورهاي اقدام اتفاق نظري ايجاد شود كه ادبيات مشتركي داشته باشد كه بي جهت كار شما مورد چالش قرار نگيرد.

وي در پايان با تشكر از مديرعامل شركت بهره برداري مترو تهران در خصوص فعاليت هاي اخير مترو در زمينه هاي فرهنگي اظهار داشت:  نايبي با علاقه و انگيزه و با رويكرد و نگاه درست ديني و انقلابي كار فرهنگي را پيگيري كرده اند و در اين راه نيز موفق بوده است .


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار