مشاور بنیاد ملی نخبگان:

جهت‌دهی پروژه‌های تحقیقاتی راهکار افزایش بهره‌وری پژوهشی

مشاور بنیاد ملی نخبگان گفت: پروژه‌های تحقیقاتی اساسی نیاز جامعه و بازار عرضه و تقاضا است و یکی از راهکار‌های افزایش بهره‌وری پژوهشی است.

سید حمید جمال‌الدینی مشاور بنیاد ملی نخبگان در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: جهت‌دهی پروژه‌های تحقیقاتی بر اساس نیاز جامعه و بازار عرضه و تقاضا کشور یکی از راهکار‌هایی است که در افزایش بهره‌وری پژوهشی موثر است.

وی در ادامه افزود: تقویت ارتباطات بین المللی و رقابت‌پذیر کردن محصولات فناور از جمله زیر ساخت‌های جلوگیری از شتاب علمی است که با برنامه‌ریزی مناسب نباید اجازه دهیم نهضت تولید علم کشور رو به نابودی برود.

جمال‌الدینی با اشاره به اولویت‌گذاری در حوزه پژوهش و فناوری خاطرنشان کرد: اولویت‌گذاری مناسب در حوزه پژوهش و فناوری از راهکار‌های بهره‌وری پژوهشی و جلوگیری از کاهش شتاب علمی کشور است.

وی در این خصوص تاکید کرد: اولویت گذاری‌هایی که در بخش علمی انجام می‌شود برای تمام علوم سودآور نیست بلکه زمینه را برای توانمندی‌ها و پتانسیل‌های کشور در حوره‌های خاص فراهم می‌کند.

مشاور بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: حمایت‌کردن از تحقیقات نیاز به سرمایه‌گذاری‌های زیادی دارد که از عهده دولت خارج است، از این رو نیاز است بخش خصوصی در این زمینه وارد شود که این نیز الزامات خاص خود را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: رقابت‌پذیر بودن محصولات دانش‌بنیان و میزان سود از جمله الزامات مشارکت بخش خصوصی در حوزه تحقیق و پژوهش است که برای این منظور لازم است، پژوهش با رویکرد کاربردی و رقابت‌پذیر بودن در بازار‌های داخلی و خارجی اجرایی شود.

جمال‌الدینی بیان کرد: استفاده از زیر‌ساخت‌ها از دیگر راهکار‌های افزایش بهره‌وری است و برای افزایش بهره‌وری پژوهشی نیاز است تا دیوار‌های مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برداشته شود.

مشاور بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: شفاف‌سازی میزان واقعی صادرات مواد‌اولیه منجر به افزایش تولیدات علمی است و بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری برنامه ششم توسعه و ابلاغیه رئیس جمهوری بتوانیم برای آینده ترسیم بهتری از علوم و فناوری داشته باشیم.

وی در  پایان افزود: تقویت ارتباطات بین‌المللی منجر به تکمیل چرخه ایده تا ثروت فراهم شود که بستر آن در شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شده است. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار