استاد حوزه نبی اکرم(ص) در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

دعای جوشن اکسیر قدرت و عظمت است/ این دعا را بر کفن بنویسید

حجت‌الاسلام احمد تقوایی گفت: دعای جوشن کبیر همانند سپری انسان را در برابر آتش جهنم و سؤال و جواب نکیر و منکر حفظ می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران،‌ دعای جوشن کبیر دریچه‌هایی از نور و معرفت را برای هر انسانی باز می‌کند که با خواندن هر فرازی از این دعای پر خیر و برکت، جلوه‌ای از انوار ذات الهی را درون‌مان متبلور می‌کند و خداوند متعال همواره انسان را به تفکر و اندیشیدن فرا می‌خواند.

بر طبق روایات و احادیث، خداوند دارای هزار و یک اسم است که هر کسی او را به این نام‌ها بخواند، دعایش مستجاب می‌شود و همچنین هر که مفاهیم اسماءالله را به معنای واقعی درک می‌کند، اهل بهشت است.

حجت‌الاسلام احمد تقوایی استاد حوزه نبی اکرم(ص) در گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران با اشاره به مرجع صدور دعای جوشن کبیر اظهار داشت: در یکی از جنگ‌های پیامبر که زره بر تنشان سنگینی می‌کرد جبرئیل دعایی را برای رسول‌الله (ص) آورد که همانند زره‌ای بود که مانع از آسیب رساندن به بدن ایشان و یارانشان می‌شد، در این دعا هزار اسم خداوند متعال آمده که اسم اعظم حضرت حق هم، در میان این اسامی است.

وی بیان کرد: اسم اعظم خداوند همانند اکسیری است که بر بدن انسان زده شود، صاحب بدن دارای قدر و منزلت خاصی پیدا کرده و از هر دردی دور می‌شود.

این استاد حوزه با بیان اینکه حضرت علی توصیه فراوانی بر محفوظ نگه‌داشتن این دعا داشت، افزود: بنا بر سنت اهل بیت و مؤمنان این دعا را بر کفن نوشته تا صاحب آن بواسطه این دعا، عذاب و گناهانش از بین برود و همچنین این دعا همانند سپری مانع از عذاب وی می‌شود که علمای ما از جمله علامه بحرالعلوم(ره) به نوشتن آن بر روی کفن توصیه‌ای فراوان داشتند.

تقوایی ادامه داد: کفعمی در کتاب مصباح شریعت به نقل از اما سجاد (ع) در شأن  دعای جوشن کبیر آورده که مستحب است این دعا را در روز اول ماه مبارک رمضان خواند شود، اما شیخ کیلینی در کتاب اصول کافی شأن خواندن این دعای نورانی را علاوه بر روز اول ماه مبارک رمضان،‌ در شب‌های قدر می‌داند.

وی اضافه کرد: شیخ عباس قمی (ره) در کتاب مفاتیح‌الجنان آورده که من به احترام شیخ کلینی خواندن دعای جوشن کبیر را در شب‌های قدر توصیه می‌کنم، اما به طور کلی اجماع علما بر این نظرند که این دعا باید در روز اول ماه مبارک رمضان خوانده شود.

این استاد حوزه با اشاره به فضیلت خواندن دعای جوشن کبیر تصریح کرد: بخش‌های آغازین این دعا با تسبیح خداوند متعال شروع می‌شود و انسان در این فرازها از خداوند طلب آمرزش و دوری از آتش جهنم می‌کند و این جملات پس از بردن نام صدها اسم خداوند در پایان این دعای نورانی دوباره ذکر می‌شود.

تقوایی ابراز داشت: کسی که بر خواندن این دعا مداومت کند، خداوند آتش را بر او حرام می‌کند و همچنین دو ملک را موکل او تعیین می‌کند که گناهان آن شخص را حفظ کنند و دعای جوشن کبیر همانند سپری است که فرد را از آسیب‌ها محفوظ نگه می‌دارد، به طوری که خواندن دعای جوشن کبیر شرایط لازم جهت پوشش انسان از گناهان بوده ولی شرایط کافی نیست.

وی تأکید کرد: بنا بر حدیثی از رسول (ص) حُب نسبت به حضرت علی (ع) سپری در برابر آتش و راه امیر‌المؤمنین راه نجات از آتش جهنم است و بنا بر روایات حضرت امیرالمؤمنین(ع) بر شب‌های قدر محوریت دارد.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار