چرا پرچم داعش این شکلی است؟

پرچم سیاه و سفید گروه تروریستی داعش ، به یکی از نشانه های اصلی این گروه در جهان تبدیل شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مشرق، در چند سالی که گروه افراطی داعش توانسته ، توجه بین المللی را با ایجاد خلافت  خودخوانده اسلامی در نواری گسترده در سوریه و عراق ، به خود جذب کند، مکانیسم تبلیغاتی قوی خود را برای همگان ثابت کرده و به این طریق نیروهایی را از سراسر جهان برای حملات تروریستی خونین فراخوانده است.
 یکی از مشخص ترین علامت این گروه پرچم سیاه و سفید؛ آراسته به حروف عربی است. اما چه عناصری ریشه؛ پرچم هستند و به چه دلیلی این گروه آن را  برای خود انتخاب کرده است؟

در پرچم داعش و با کلماتی به رنگ  سفید در بالای پرچم آمده است: "هیچ خدایی جز الله وجود ندارد. محمد فرستاده خدا است. " این عبارت برای اعلام ایمان  در سراسر جهان اسلام استفاده می شود و به عنوان شهادت به مسلمانی شناخته شده است.

 
چرا پرچم داعش این شکلی است؟

پرچم گروه تروریستی داعش چگونه انتخاب شد؟


در قسمت پایین یک دایره سفید مزین به سه کلمه مقدس است که به روایتی شبیه مهر و موم پیامبر (ص) است، مشابه آنچه که رسول خدا، باری برای مهر کردن پاکت نامه استفاده می کردند.

پرچم های سیاه یا سفید یا تک رنگ یک سنت قدیمی در فرهنگ شرق باستان، عربی و اسلام بود. و براساس تحقیقات بنیاد کویلیوم (Quilliam ) یکی از بیرق های پیامبر (ص)، به رنگ سیاه و سفید بوده است که در حال حاضر گروه های تروریستی تکفیری و داعشی با سواستفاده از این سنت و برای مشروعیت بخشیدن به خود، از این نماد بهره می برند.

به نظر چارلی وینتر، کارشناس ارشد بنیادگرایی در اندیشکده ضد افراط گرایی، کویلیوم، این پرچمی که داعش استفاده می کند، منحصر به این گروه نیست.

وینتر به ایندیپندت می گوید: بسیاری از مردم درباره پرچم داعش که منحصر به این گروه است حرف می زنند درحالیکه درواقع چنین چیزی وجود ندارد، به هرحال آنها از این پرچم برای بیان معانی دینی و سیاسی، سواستفاده می کنند.

پرچم با تمام جزئیاتش ، توسط گروه الشباب در سومالی و القاعده در شبه جزیره عربستان نیز استفاده می شود.

وی در توضیح این رویکرد می افزاید: داعش با استفاده از این نماد، متحدانی را جذب خود کرده، حتی زمانی که در یک زمینه غیر مرتبط با سازمان ترویستی داعش استفاده می شود.

به نظر وینتر: آنها قصد دارند تا خود را با جنبش های اسلامی دیگر هم تراز کنند، و همچنین خود را در بافتی جهادی قرار دهند. اما گروه های تروریستی مانند داعش، با این پرچم که سمبل جهاد و اسلام گرایی است، خود را معرفی می کنند.
 
چرا پرچم داعش این شکلی است؟

پرچم گروه تروریستی داعش چگونه انتخاب شد؟

این کارشناس بنیادگرایی با تاکید بر اینکه کلمات استفاده شده در پرچم به نوبه خود هیچ نشانی از افراط گرایی ندارند، اما توسط افراطی ها مورد سواستفاده قرار گرفته که به نوعی می تواند آن را دزدی و سرقت دانست. عبارت شهادت و مهروموم پیامبر (ص) از نمادهای مهم میان تمامی مسلمانان است.

بنابراین داعش با در کنارهم قراردادن این نشانه ها که هیچ ارتباطی با اقدامات جنایتکارانه آنها ندارند، سعی می کنند قلمرو ایدئولوژیک خود را گسترش دهند، کاری که در انجام آن موفق نخواهند بود.

باید این نکته را در نظر گرفت که علمای مسلمانان اتفاق نظر دارند که اقامات داعش مغایر با اسلام و روش پیامبر (ص) است و استفاده گروه داعش از مهر پیامبر (ص) به هدف نفوذ به درون جوامع اسلامی صورت گرفته است و اقدامات این گروه چیزی جز خدشه وارد کردن به میراث نبوی و اهانت تاریخی بزرگ نیست، زیرا اسلام دین محبت و صلح و انسانیت است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شریف خیر خواه
۰۱:۴۷ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
مگه این سگها نابود نشده
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۱۳:۱۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
خدا کن که هیچ داعشی نباشه
Iran (Islamic Republic of)
امیرمحمد
۱۵:۵۴ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
ایشالاه که داعشی ها نابود بشن و نسل شون منقرض بشه
United States of America
ناشناس
۰۷:۳۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
ایمان دارم که داعییش ماندنی نیست
United States of America
ناشناس
۰۷:۳۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
یک گروهک تروریستی احمق نادان دیگه به زودی نابود میشن ایمان دارم که داییش ماندنی نیست
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۱:۵۱ ۲۱ تير ۱۳۹۴
به امید نابودی تک تک شما سگ های وحشی
بنام اسلام چه جنایت ها می کنید
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۳:۴۴ ۲۰ تير ۱۳۹۴
روزی پیرمردی روستایی به شهر رفت تا قالب های کره یک کیلویی اش را به بقال شهر بفروشد.
او از این راه امرار معاش میکرد.
روزی بقال با خود گفت بگذار کره های این مرد را وزن کنم،وقتی که وزن کرد دید از یک کیلو کمتر است.
بقال به شدت ناراحت شد.چند روز بعد که دوباره پیرمرد به شهر رفت بقال به او گفت من دیگر از تو کره نمیخرم چون کم فروشی میکنی.
پیرمرد گفت:جناب بقال من کم فروشی نمیکنم و کره های خودرا با بسته های یک کیلویی شکری که از خودت میخرم برایت وزن میکنم....

نکته1:در این دنیا هرکار خوب یا بدی انجام دهیم بازخوردش را میبینیم.
2:به امید روزی که تفکر از پایه خراب داعش به خودش برگرده و به زودی زود نابود بشن.
آمین
آخرین اخبار