رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان؛

توجه به مولفه های شهری باید نقشه ی راه شهردار اصفهان باشد

توجه ویژه به مولفه های شهر اسلامی در برنامه ریزی ها و اقدامات شهرداری، برنامه ریزی جامع، دقیق و علمی برای حرکت شهرداری در مسیر پیشرفت توام با توازن و عدالت، توجه خاص و جدی به فرهنگ دینی با محوریت مساجد به عنوان پایگاههای اصیل تمدن اسلامی از جمله انتظارات اصفهان از شهردار منتخب است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رضا اميني در مراسم معارفه شهردار اصفهان با بيان اين مطلب گفت: امید است دكتر جمالي نژاد ضمن توفیق در تحقق بخشیدن هدف‌های راهبردی، توسعه پایدار و متوازن شهری و غلبه بر بحران‌ها و چالش‌های موجود بتوانند با نگاهی عمیق در حوزه فرهنگ و همکاری های صمیمانه دستگاهها و تلاش بی وقفه و مشترک عوامل سختکوش شهرداری، نقش انداز تحولات بزرگ درعرصه عمران و توسعه پایدار گردند.


وي افزود: شهردار اصفهان با استفاده از دانش و تجارت خود در تقویت و رونق صنعت گردشگری، ایجاد بسترهای مناسب و مساعد برای جذب گردشگر، بهره گیری بیش از پیش از ظرفیت‌هی نهفته این صنعت پاک، با هدف اصلاح ساختار اقتصادی، توسعه روابط بین الملل و تحکیم مبانی همزیستی و صلح پایدار بكوشد . 

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان تصريح كرد: بی شک ظرفیت‌ها و قابلیت‌های نهفته و آشکار گردشگری اصفهان به قدری گسترده و غنی است که می‌تواند به عنوان زیرساخت اصلی توسعه اقتصادی بوده و موجب جذب سرمایه های کلان از اقصی نقاط جهان شود و علاوه بر ایجاد اشتغال در ابعاد وسیع ملی، نقش مهمی را در صحنه امور بین اللملل، تنش زدایی و تحکیم پایه های صالح در این گوی خاکی ایفا کند. 

اميني مهمترين انتظارت اصفهان از شهردار منتخب را برشمرد و اظهار داشت: توجه ویژه به مولفه های شهر اسلامی در برنامه ریزی ها و اقدامات شهرداری، برنامه ریزی جامع، دقیق و علمی برای حرکت شهرداری در مسیر پیشرفت توام با توازن و عدالت، توجه خاص و جدی به فرهنگ دینی با محوریت مساجد به عنوان پایگاههای اصیل تمدن اسلامی، افزایش نشاط اجتماعی با ارتقا کمی و کیفی برنامه های فرهنگی، تفریحی ورزشی خصوصا برای بانوان و جوانان. تلاش جدی برای ایجاد همدلی و هم گرایی به منظور هم افزایی ظرفیت های شهر در مسیر پیشرفت اصفهان از جمله انتظارات اصفهان از شهردار منتخب است.

وي اضافه كرد: برقراری ارتباط صحیح و تعامل جدی و منطقی با سایر دستگاههای اجرایی، دفاع جدی از حقوق شهر اصفهان در پایتخت و حرکت در مسیر حذف اصفهان گریزی و اصفهان ستیزی. تلاش همه جانبه برای خدمت صادقانه و بی منت تمامی مدیران و کارکنان شهرداری به مردم در جهت افزایش اعتماد عمومی به حاکمیت و علی الخصوص مدیریت شهر اعم از شورای اسلامی شهر و شهرداری از ديگر انتظارات مردم از شهردار اصفهان است.

رييس شوراي اسلامي با بيان اينكه مبارزه جدی با زمینه و عوامل محدود فساد اداری، تلاش و برنامه ریزی جهت کسب درآمدهای پایدار و شفافیت در خدمات شهرداری و خصوصا درآمدها و هزینه‌ها از ديگر انتظارات مردم است، اظهار داشت: توجه جدی و خاص به سلامت روحی و جسمی مردم در تدوین و اجرای برنامه ها، ایجاد زمینه‌های حضور بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری اقتصادی و مشارکت تحقق طرح های عمرانی و فرهنگی از ديگر درخواست هاي مردم از شهردار منتخب است.

اميني بيان كرد: توجه اکید و خاص به موضوعات زیست محیطی و توسعه کمی و کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی خصوصا طرح بزرگ قطار شهری. توجه جدی به رفاه معیشت مدیران و کارکنان شهرداری اصفهان و سازمان های وابسته، توجه ویژه به تکریم واقعی و عملی ارباب رجوع با تسهیل در امر پاسخگویی به نیازهای ایشان، خصوصا در بخش شهرسازی شهرداری و آزادسازی با تسریع در صدور پروانه های ساختمانی و کاهش مراحل اداری و در نهايت مدیریت جهانی بر پایه اقتصاد مقاومتی، مردمداری و خدمت صادقانه و بی منت به مردم از ديگر درخواست و انتظارات مردم از شهردار منتخب اصفهان است.

وي در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به اينكه حيات به عنوان برترين موهبت الهي شامل جامع حيات دنيوي و اخروي است، افزود: فراخوان تكويني و تشريعي به سوي دارالسلام نيز يك فراخوان جامع و پوياست، يعني فراخوان گذار سالم و امن از دارالسلام نسبي حيات دنيا به دارالسلام كامل و حقيقي آخرت كه در واقع فراخوان براي گذار از گذرگاهي ناپايدار به سوي اقامتگاه پايدار است.

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان تصريح كرد: گذار سالم از حيات دنيوي و توشه برگرفتن در آن براي رسيدن به حيات اخروي مستلزم تحقق دارالسلام نسبي همين دنياست كه اين به نوبه خود بدون تدوين برنامه اي جامع و پويا امكان پذير نيست، برنامه جامعي كه خدواند به اتمام و اكمال نعمت خويش، مباني، اصول، فروع و حتي جزئيات آن را در قالب دين مبين اسلام به بشريت عطا فرمود.

اميني خاطرنشان كرد: تحقق دارالسلام حيات دنيوي نيز در گرو عمل صالح است كه طيف وسيعي از كنش هاي انسان در تعامل با خالق و مخلوق را شامل مي شود و منحصر به اعمال عبادي نيست.

اميني اظهار داشت: احياي حيات طبيعي انسان به حيات طيبه الهي و در واقع سكني گزيدن در دارالسلام دنيا و آخرت نيز منوط به تحقق عمل صالح در تمامي ابعاد حيات بشري است.

وي ادامه داد: نمود ظاهري و هويت صوري و حقيقت باطني دارالسلام دنيا كه حيات آن فراتر از حيات اخلاقي صرف يعني حيات طيبه الهي و اتمام مكارم اخلاقي است نيز بايد معطوف به هميت سلامت و پاكي باشد.

وي اظهار داشت:شهري كه قرار است چه به لحاظ مديريت و تعامل آحاد آن و چه از نظر فرهنگ، اقتصاد، سياست، محيط زيست، صنايع، نظام ادار، مراكز فرهنگي، تجاري، درماني، تفريحي در جهت تحقق دارالسلام باشد بايد معطوف به سلامت باشد.

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان ادامه داد:سريان روح سلامت و جريان حيات طيبه در آنجا كه دارالحرب منازعات سياسي و گروهي و ميدان تنافس قدرت مالي و تكالب مالي است، سالبه به انتفاي موضوع است.

اميني اضافه كرد: چنين جامعه اي حتي اگر جامعه موفقي باشد نه تنها پايدار نخواهد بود بلكه موفقيتي يك سويه و فساد آفرين ايجاد مي كند، موفقيتي در كسب ثروت، تكاثر، تفاخر و فرورفتگي در شهوات، پيشرفت چنين جامعه اي در حقيقت شتاب به سوي قهقراست.

وي بيان كرد: اما جامعه اي كه بستر تحقق دارالسلام است منطق پيشرفت و توسعه در آن اقتضاي جامعيت سالم دارد و به فرموده رهبر انقلاب پيشرفت در علم، اخلاق، عدالت، رفاه عمومي، اقتصاد، عزت و اعتبار بين المللي، پيشرفت در استقلال سياسي، پيشرفت در عبوديت و تقرب به خداي متعال بمثابه اجزاي تشكيل دهنده پيشرفت در منطق اسلامي است كه هدف نهايي آن انقلاب اسلامي ملت ايران است، پيشرفتي كه حيات بشري را حيات طيبه و دارالسكناي او را دارالسلام آرامش روحي و آسايش جسمي خواهد نمود.

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان با بيان اينكه در چنين جامعه اي دنيا براي آخرت ترك نمي شود و آخرت نيز براي دنيا مهمل و وانهاده نيست، گفت: منطق مديريت دارالسلام، جامع دو نگرش و پذيراي اين نصيحت ناصحان امين حضرات ائمه معصومين(ع) است.

اميني با اشاره به اينكه چنين معيشتي ، معيشت قناعت، دروان زا و انفاق است كه با بخل و امساك سازگاري ندارد، اگرچه از اسراف و تبذير و تجمل نيز پرهيز دارد، افزود: در دارالسلام امن اسلامي، ملاك و معيار تعامل افراد در حيطه روابط فردي، خانوادگي، اجتماعي، اداري و حتي بين المللي مبتني بر حب و بغض الهي است نه اغراض شخصي و يا گروهي، در چنين دارالسلامي شاخص و وزنه گزينشها صرف حق است نه چيز ديگر.

وي تصريح كرد: دميده شدن روح سلام در كالبد چنين جامعه اي نه تنها تعامل افراد با يكديگر را متعالي مي سازد بلكه به نما و فضاي عمراني آن هويتي الهي مي بخشد به نحوي كه سازه هاي آن فراتر از هستي و وجود جماديشان به اذن خالق خویش چنان موجوداتی ذی شعور با انسان، تعاملی معنوی و آرام بخش خواهند داشت و وصله ناجور طبیعت نخواهند بود.

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان خاطرنشان كرد: زیباسازی صورت این دارالسلام از رهگذر زیبایی هنری هماهنگ با زیبایی طبیعی و در پیوند با آن به عنوان آیات آفاقي، محل و فرصتی برای تأمل و تدبر انسان فراهم می آورد و او را به سیر در آیات انفسی سوق می‌دهد تا حق را که از رهگذر تجلی در خلق برای خلق متجلی شده به مشاهده قلبی رویت کند و او را تنزیه و تقدیس نماید.

اميني اظهار داشت: ثمره این زیباسازی، افزون بر هویت بخشی، بهجت و سروری معنوی است که فقدان آن در حیات بشری را نمی‌توان با شادمانی‌های کاذب و سطحی جبران نمود.

وي ادامه داد: رسیدن به تمدن نوظهور اسلامی نیز مستلزم تحقق دارالسلام و حیات طیبه است و به قول رهبر حکیم انقلاب اسلامی: « تمدنی متناسب با نیازها و ظرفیت های امروز بشریتی است که از حوادث گوناگون قرن های اخیر زخم خورده، مجروح و غمگین است و نسل‌های جوان آن دچار یاس و نومیدی و افسردگی اند، اسلام می‌تواند این نسل‌ها را به آفاق جدیدی برساند، دل‌های آنها را شاد کند و آنها را آنچنان که متناسب و شایسته کرامت انسانی است کرامت بخشد.

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان اضافه كرد: نگاهی گذرا به آرا و اندیشه های بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران و خلف صالح ایشان نیز نشان می‌دهد که هدف از رسیدن به تمدن اسلامی که به تعبیری همان دارالسلام دنیای بشریت است رساندن بشریت به حیات طیبه دنیوی به منزله مقدمه تمهیدی حیات طیبه اخروی است.

اميني بيان كرد: برای سیر اصفهان در مسیر دارالسلام بایستی بدانیم که اصفهان مهد علم و فرهنگ و خواستگاه عالمان و اندیشمندان و مهد مجاهدان و دلیران و شهیدان شاهدی است که گواهی بزرگی و تحمس آنان تاریخ این مرز و بوم است.

وي با بيان اينكه اصفهان مهد هنر معماری ایرانی، اسلامی و مهد هنرهای فاخر و منحصر به این دیار پاک و کانون اقتصاد ایران است، گفت: این شهر در طول حیات چندین هزار ساله خود جهان را غرق در نور دانش و معنویت ساخته، رنگین کمان زیبا و دلپذیری از هنرهای بی بدیل را افق تا افق بر فراز هر کوی و برزن خویش کشیده و در گذرگاه تاریخ شعله به شولای شب و پرده تاریک جهل افکنده است.

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان با بيان اينكه جانمایه حیات اصفهان، فرهنگ و هنر است، افزود: راز و رمز شکوه جاودانه و افول ناپذیر اصفهان را باید در ارزش های تعالی بخش و ارزشمندی همچون اصالت و دیرپایی مدنیت، اقتدار معنوی اندیشه و حکمت، پوشش فرهنگی و جوشش بی وقفه و طراوت بخش هنر جستجو و واکاوی کرد.

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان اظهار داشت: در عصر سلجوقيان نيز در كانون توجه واقع شد و خيزشي نو در عمران آن پديد آمد، آنچه از دوره سلجوقيان به يادگار مانده است آثار شگفت انگيز معماري و شكوفايي ذوق هاي سليم و آفرينش هاي هنري در خلق آثار ارزنده اي همچون مسجد جامع اصفهان است و آباداني و رونق اصفهان در قرن پنجم هجري قمري آنچنان به اوج كمال مي رسد.

اميني ادامه داد: در دوران صفويه نيز به عنوان پايتخت اين مرز و بوم انتخاب مي شود و مجد و عظمت آن به حدي فزوني مي گيرد كه به عنوان يكي از آبادترين و با شكوه ترين شهرهاي دينا نظر سياحان بزرگ و نام آور دنيا را به خود جلب مي كند.

وي اضافه كرد: اصفهان در حصار تنگ محدوده هاي جغرافيايي نمي گنجد و در حقيقت نمي توان بر درخشش آن در عرصه هاي بين المللي چشم فروبرست زير مواريث اسلامي، معماري و تاريخي آن جهاني است و همه جهانيان به آن تعلق خاطر دارند.

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان يادآور شد: در شكل گيري انقلاب اسلامي و دفاع مقدس نيز نقش مردمان شجاع و غيور اين خطه از مرز و بوم ايران سرافراز در وصف نمي گنجد و هماهنگونه كه پير فرزانه انقلاب در توصيف ديار نصف جهان به مناسبت 25 آبان روز حماسه و ايثار اصفهان مي فرمايند: شما در كجاي دنيا مي توانيد جايي را مثل استان اصفهان پيدا كنيد؟ همين چند روز پيش فقط در شهر اصفهان در حدود 370 نفر را تشييع كردند.

اميني اذعان كرد: رهبر انقلاب اسلامي نيز در تبيين اين موضوع مي فرمايند: اصفهان شما در خيلي از ميدان ها جلوتر از ديگران حركت كرد از ميدان جنگ از جمله ميدان شهادت.

وي بيان كرد: حقيقتا چهره هاي شهداي برجسته اصفهان همين حالا مثل ستاره مي درخشند و همين حالا راه انقلاب را به ما نشان مي دهند، با اين ستاره مي شود راه را پيدا كرد.

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان با بيان اينكه ويژگي هاي برجسته و بي نظير اصفهان رسالت و وظايف مديران و برنامه ريزان شهري را بسي دشوار و پر راز و رمز مي سازد، گفت: نگره ها و رويكردهاي مديران الزاما بايد فراملي باشد و با تبعيت از معيارها و هنجارهاي بين المللي، شرايط خود ويژه اين بوم كهن ابعاد مختلف ديني، فرهنگي، اقليمي و اجتماعي نيز مطمح نظر قرار داد تا ناخواسته كنش هاي خارج از دايره ي حكمت و عقلانيت باعث گسست و اختلال در سلسله روابط و مناسبات بين المللي نگردد.

اميني افزود: مديريت بر اين دارالسلام كه در طول حيات بالنده ي خود، چونان ستاره اي پرفروغ و بر بلند آسمان هنر و انديشه خودش مي‌درخشيده است، مستلزم جهاني انديشيدن با تكيه بر ارزشهاي ديني و هويت ملي، جامع نگري و ژرف بيني در نحوه تعامل با ملل جهان، شناخت علمي راهبردهاي سياسي، اقتصادي و در بعد ملي و با رويكرد تعميق و تشديد روند همكاري هاي مشترك و متقابل و توانمندي در استفاده از فرصت هاي موجود براي اعتلاي روزافزون و ارتقاي بيش از پيش جايگاه جهاني اين جهان شهردارد.

وي تصريح كرد: شوراي اسلامي شهر با رويكرد فرا جناحي و با تكيه و بر اين انديشه بر گرفته از راهبردهاي سياست بين الملل كه همواره مي توان تهديدها را به فرصت تبديل كرد و نيز در اجراي منويات و رهنمودهاي حكيمانه مقام معظم رهبري و همچنين سياست هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، در انتخاب شهردار منتخب، نگاهي نافذ و فراگير بر اين اصول مبادي افكنده است تا نه تنها راه برون رفت و از بحران ها و چالش هاي ناخواسته كه محصول و مولد فقدان توسعه روابط و مناسبات بين المللي بر اساس حفظ حالكيت ملي و خط مشي هاي راهبردي نظام است هموار گردد، بلكه افق هاي روشن و نويني در زمينه‌ها و قلمرو‌هاي گوناگون به ويژه تقويت بنيان هاي اقتصاد ملي با محوريت اقتصاد مقاومتي گشوده شود.

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان خاطرنشان كرد: به پشتوانه تاييد نظر و آرا قاطع اعضاي دوره چهارم شوراي اسلامي شهر از بين 45 نامزد واجد شرايطي كه آماده پذيرش سمت خطير شهرداري اصفهان بودند و شماري از آنها مسئوليت هاي كلان در سطوح كشوري را نيز تجربه كرده بودند، دكتر مهدي جمالي نژاد با احراز اكثريت قريب به اتفاق آرا به عنوان شهردار اصفهان برگزيده شد تا در پرتو تجارب ارزنده در ابعاد مديريت كلان استاني و شهري، همچنين اندوخته هاي علمي و تجربي موفقيت آميز در زمينه برگزاري و مديريت همايش هاي بين المللي، حركتي نو و مبتني بر دانش پيشرفته و كارآمد مديريت روز را آغاز نمايد.

وي تاكيد كرد: اميدواريم كه تمامي مديران به ويژه شهردار جديد دارالسلام جهاد و شهادت، با ایمانی راسخ و عزمی جزم در راه تحقق دارالسلام تمدن نو ظهور اسلامی و حیات طیبه بشری گام بردارند

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.