گزارش؛

چاقوی دو لبه رفع تحریم برای اقتصاد / امید تجار به تدبیر دولت

با وجود این که اقتصاد ایران سال‌ها به تحریم خو گرفته اما توافق هسته‌ای می‌تواند مانند یک چاقوی دولبه عمل کند که برای اقتصاد کشور مفید یا مضر باشد.

به گزارش خبرنگار تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ثانیه شماری برای نتایج مذاکرات آغاز شده و همه فعالان اقتصادی در انتظار خبرهای خوب از نتایج مذاکرات هستند.

با وجود این که اقتصاد ایران سال‌ها به تحریم خو گرفته اما توافق هسته‌ای می‌تواند مانند یک چاقوی دولبه عمل کند که برای اقتصاد کشور مفید یا مضر باشد.

فعالان اقتصادی ایران بر این باورند که اقتصاد پس از تحریم یک شبه تغییر نمی‌کند اما رفع تحریم می‌تواند آثار و پیامدهای خوبی در اقتصاد داشته باشد.

هجوم سرمایه‌گذاران خارجی و سرازیر شدن ارزهای بلوکه شده به کشوراین روزها دغدغه بخش خصوصی شده که آیا در این سرمایه‌گذاری‌ها بخش خصوصی واقعی می‌تواند نقش آفرینی کند یا باز با توجه به منافع، شرکت‌های شبه دولتی به رقابت با بخش خصوصی می‌پردازند.

اگر چه به گفته رییس مجمع واردات دولت از یک تیم اقتصادی قوی تشکیل شده که با توجه به تجربیات سال‌های گذشته می‌تواند در شرایط پس از تحریم نیز تصمیمات صحیحی اتخاذ کند اما باید اولویت را به اصلاح زیرساخت‌ها بدهد.

برخوردار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران به این نکته نیز اشاره کرد که پول‌های بلوکه شده ایران بیش از 108 میلیارد دلار است و این مربوط به طلب‌های سال‌های گذشته ایران از کشورهای دیگر است.

رییس مجمع واردات تصریح کرد: با توجه به این که سال‌ها کشور ما در تحریم بوده نباید انتظار داشت که با رفع تحریم اقتصاد کشور یکباره تغییرکند.

محمدرضا نجفی منش رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران معتقد است که باید تمام تشکل‌ها و انجمن‌های مرتبط تمام طرح‌ها و پروژه‌هایی را که آماده است، لیست کند تا حلقه‌های مفقوده شناسایی شده و در اولویت‌های سرمایه‌گذاری قرار بگیرند و در پروژه‌هایی که اشباع شده سرمایه‌گذاری مجدد انجام نشود.

رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار با تاکید بر این که دولت باید از موازی کاری جلوگیری کند گفت: هدایت سرمایه‌گذاری باید به صورتی باشد که شرکت‌ها و کسب و کار داخلی لطمه نبیند.

دلواپسی فعالان اقتصادی در شرایط است که وزیر صنعت معدن و تجارت درخصوص ارزهای بلوکه شده‌ای که بعد از توافق روانه ایران می‌شود، گفت: اصولا ارز باید به سمت قیمت واقعی خود حرکت کند تا بتواند شکوفایی لازم را در اقتصاد داشته باشد.

وی معتقد است: نبود ارز تک نرخی طی سال‌های اخیر به ضرر تولید و به نفع واردات بوده است، چرا که ارز ارزان در اختیار واردات قرار گرفته و به نوعی به واردات یارانه داده‌ایم تا بر علیه تولید قد علم کند.

بر اساس این گزارش؛ با توجه به این که پیش‌بینی می‌شود پس از توافق قیمت جهانی نفت کاهش بیابد و صادرات نفت ایران نیز افزایش پیدا کرده و در پی آن در آمدهای ارزی دولت افزایش یافته و با افزایش درآمدهای ارزی قیمت ارز در کشور کاهش بیاید، می‌توان گفت: کاهش قیمت ارز در کشور اگر درست مدیریت نشود منجر به افزایش واردات و تهدید تولید داخلی می‌شود که در این موضوع دولت باید تدبیری اتخاذ کند.

این روزها چشم‌ها‌ی تجار به خبرهای مذاکرات دوخته شده و امید به تدبیر دولت دارند که با تغییر شرایط، تولید و بخش خصوصی نالان تراز این نشود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۳ تير ۱۳۹۴
خدایش اگه دلار توایران بشه 900تومان تولید کنندگان ما میتواند یه چیز رو صادر کنن الان چون پولی دلار رو که به ایران برمیگردون اختلاف با ریال سود میکنن ولا هیچی
آخرین اخبار