در گفتگو با شبکه ان بی سی؛

جان کری: ادامه تحریم‌های ایران ممکن نبود

وزیر خارجه آمریکا اذعان کرد ادامه تحریم‌های ایران امکان پذیر نبود و باید مذاکرات هسته‌ای به توافق می‌رسید.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ " جان کری،" وزیر امورخارجه آمریکا، در گفتگو با  شبکه تلویزیونی ان بی سی به تشریح دیدگاههایش درباره جمع بندی گفتگوهای هسته ای پرداخت.

خبرنگار شبکه پرسید:" شما گفته اید که این توافق سبب بسته شدن همه مسیرهای ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای می شود اما پس از ده سال ، ایران می تواند خرید سانتریفیوژهای پیشرفته را شروع کند. ایران خواهد توانست تجهیزات به دست بیاورد. درعین حال، توافق نامه هایی محرمانه در این خصوص وجود دارد که به مردم آمریکا توضیح داده نمی شود."

کری در پاسخ گفت.. این توافق از طریق کنگره به مردم آمریکا توضیح داده خواهد شد. این سند محرمانه است؛ اما برای اعضای کنگره آمریکا کاملا تشریح خواهد شد. این تصور اشتباه است که این توافق، پاسخگویی بلندمدت ندارد. 

وی افزود: ایران موافقت کرده است پروتکل الحاقی آژانس بین المللی انرژی اتمی را تصویب کند. این توافق، الزامات زیادی برای دسترسی و پاسخگویی نیز بوجود آورده است. ما درباره یک سری محدودیت درخصوص ایران مذاکره کرده ایم. ازجمله اینکه، ذخایر اورانیوم ایران برای مدت پانزده سال، سیصد کیلوگرم خواهد ماند و غنی سازی در سطح 3.67 درصدی برای مدت پانزده سال خواهد بود ، محدودیتهایی درباره فعالیتهای ایران در زمینه متالورژی وجود خواهد داشت و محدودیتهایی درباره آب سنگین مطرح خواهد بود و همه این محدودیتها برای مدت پانزده سال خواهد بود. 

وی افزود: درباره تولید سانتریفیوژ هم محدودیتهایی خواهد بود و ما برای مدت بیست سال ، اطلاعاتی در این خصوص خواهیم داشت. 

وی ادامه داد: روند استحصال از معدن، فراوری ، استفاده و ضایعات اورانیوم ایران برای مدت بیست و پنج سال تحت نظر خواهد بود. فراتر از این، الزاماتی برای همیشه و ابد درباره پروتکل الحاقی مطرح خواهد بود و سازوکاری وجود خواهد داشت که براساس آن ما دسترسی ازطریق مذاکره خواهیم داشت. بنابراین می بینید که ما پاسخگویی فوق العاده ای بوجود آورده ایم که بسیار فراتر از هرگونه توافق هسته ای است که تاکنون حاصل شده است. 

جان کری همچنین گفت: سازوکاری برای حل وفصل اختلافها وجود دارد که درباره آن مذاکره کرده ایم. این وضع نمی تواند تا ابد باشد. یک سری روز مشخص برای این منظور درنظر گرفته شده است و آمریکا  می تواند هرگاه که بخواهد به شورای امنیت سازمان ملل متحد برود. درعین حال باید توجه داشت منتقدان این طرح هرگز ، گزینه جایگزین واقع بینانه ارائه نکرده اند. گزینه جایگزین چیست؟ آیا می توان تحریمها را ادامه داد؟ ما نمی توانستیم زیرا دوستان اروپایی ما این کار را انجام نمی دادند.

کری  در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه درباره اظهارات نتانیاهو درباره جمع‌بندی مذاکرات گفت: او همین سخن را درباره توافق موقت (لوزان) نیز مطرح می کرد اما او اشتباه می کرد او حتی نمی داند چه امتیازهایی مطرح بوده است. او از امتیازدادنهایی سخن می گوید که مطرح نبوده است زیرا ما امتیاز نداده ایم. کسانی به این توافق حمله می کنند که واقعا از مفاد توافق اطلاع ندارند. 

کری در بخشی دیگر از سخنانش گفت: با دادن این فرصت  (توافق)  به ایران که ثابت کند برنامه هسته ای اش صلح آمیز است، آمریکا هیچ چیزی از دست نداده است. گزینه جایگزین چیست؟ آیا رفتن به جنگ است؟ آیا باید ایران را بمباران کرد؟ آیا این گزینه جایگزین است؟ برخی می خواهند این کار انجام شود. اما  رئیس جمهور اوباما معتقد است اولین کاری که باید انجام داد استفاده کامل از فرصت دیپلماسی است.

وی در ادامه افزود: اگر ایران به تعهداتش پایبند نباشد، همه گزینه ها برای ما روی میز مطرح خواهد بود. با این اوصاف، برخی از مخالفت‌ها با این توافق، بسیار مضحک است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار