باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی بیمارستان روانپزشکی آزادی تهران در کوچه پس کوچه‌های شهرداری/ کشمکش‌ها تا کی ادامه خواهد داشت؟

بیمارستان روانپزشکی آزادی تهران در سال 91 تخریب شد اما تا به امروز جایی برای این بیمارستان درنظر گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سال 91 بیمارستان روانپزشکی آزادی با دارا بودن 123 تخت واقع در تقاطع محمد علی جناح با 27 سال قدمت به دلیل توسعه اتوبان توسط شهرداری منطقه تخریب شد. البته زمزمه های تخریب این بیمارستان از سال 75 آغاز شده بود اما با رایزنیهای مسئولین بیمارستان این بیمارستان در برابر تخریب سر پایین نیاورد تا این که در دی ماه  سال 91 دیگر بیمارستان تاب  مقاومت نداشت و تسلیم تصمیم مسئولین شهرداری شد.

 ناصحی مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت وقت بعد از تخریب این بیمارستان در گفتگو با خبرگزاری ها عنوان کرد:  این  تخریب در حالیست  که اغلب بیماران خانواده‌هایشان را از دست داده‌اند و در صورت داشتن خانواده نیز، خانواده‌هایشان قادر به نگهداری آنها در منزل نیستند و عمدتاً به خدمات درمانی و بستری احتیاج دارند.

وی افزود: متأسفانه قبل از اینکه محل مناسبی برای بستری این بیماران در نظر گرفته شود تخریب صورت گرفته و بیماران آواره‌ بیمارستانهای دیگر شده‌اند و برخی از آنها نیز به خانواده‌هایشان تحویل داده شده‌اند.

دکتر حسین فوده رئیس بیمارستان روانپزشکی آزادی گفت: در حاليکه قرار بوده شهرداری  به مرور کار تخريب را شروع کند و زمانی که ساختمان جديد آماده بهره‌برداری شد، واگذاری انجام شود . اما  تخریب این بیمارستان  در حالی انجام شده که هنوز بیمار در بیمارستان حضور داشت. بعد از تخریب مسیولین بیمارستان با رایزنی های فراوان به دستور دکتر قالبیاف شهردار تهران در عوض تخریب بیمارستان دو و نیم میلیارد تومان به صورن نقدی و ساختمان قدیمی ناحیه 5  شهرداری به عنوان جایگزین به مسئولین بیمارستان طی توافقنامه ای  تحویل داده شد .

 مسئولین بیمارستان بعد ار تحویل شروع به بازسازی ساختمان و تبدیل آن به شکل یک بیمارستان کردند. تقریبا حدود ده روز قبل از افتتاحیه به گفته دکتر حسین فوده رئیس بیمارستان ، شبانه عوامل شهرداری با بولدزر به جان ساختمان در حال اتمام بیمارستان افتادند و تمام تلاشهای صورت گرفته در این چند وقت را در عرض کمتر از یک ساعت تخریب کردند.

در پی اعتراض مسئولین بیمارستان به تخریب ، مسئولین شهرداری عنوان کردند که شما باید برای بازسازی و ساخت یک طبقه بر روی ساختمان دوطبقه  قدیمی مجوز بگیرید، این در حالی بوده که که در متن توافق نامه اولیه ،شهرداری موظف شده بوده مجوز تغییر کاربری ساختمان از فضای سبز به مکان بیمارستانی را ظرف 6 ماه اخذ کند و مجاز به ساخت یک طبقه بر روی ساختمان میباشند .

دکتر حسین فوده با بیان اینکه کشمکشها با شهرداری ادامه داشت،  تاکید کرد: گویا واگذاری این ساختمان به مزاج مسئولین شهرداری خوش نیامده بود به طوریکه  یکی از مسئولین شهرداری عنوان کرد که شهردار منطقه آقای طلوعی از این واگذاری پشیمان شدند و  می‌خواهند بیمارستان جدید را پس بگیرند، در حالی که بر اساس قانون، واگذاری ساختمان انجام شده کاملا قانونی است.

فوده در ادامه به تجمع و اعتراض مردم محله برای ایجاد بیمارستان روانپزشکی در محله شهید الهی اشاره و عنوان کرد: حتی به نظر می‌رسد تجمع اهالی اين منطقه در جلوی شورای شهر تهران و اعتراض به ايجاد اين بيمارستان کاملاً بی اساس بوده و اين اقدام را مردم انجام ندادند. 

چنانچه اهالی معترض شده باشند نيز حتماً از سوي مسئولان شهرداری تحريک شده‌ بودند. باید توجه داشت که بيمارستان‌های روانپزشکی و بيمارستان‌های دولتی نيز در وسط شهر هستند و همسايه مسکونی و تجاری دارند و هيچ کدام مشکلی برای اهالی ايجاد نکرده است. 

وی افزود: این کشمکشها همچنان ادامه داشت تا اینکه دی ماه گذشته توافق نامه دومی بین ما و شهرداری منعقد شد که طبق آن قرار شد، شهرداری ملک واگذار شده را به قیمت روز با احتساب ضرر و زیان این دو سال و قیمت ملک درمانی از ما خریداری کند.

 کارشناسان دو طرف ملک را مورد ارزیابی قرار دادند و ملک را به قیمت فضای سبز قیمت گذاری کردند و قیمت 5 میلیارد و 600 میلیون تومان را اعلام کردند. 

فوده با اشاره به اینکه شهرداری بر خلاف توافق صورت گرفته ملک را با  قیمت فضای سبز قیمت گذاری کرده است، عنوان کرد: با گذشت بیش از 5 ماه شهرداری امروز و فردا میکند و در حال وقت کشی هستند تا ما را خسته کند.

برای اینکه یکطرفه به قاضی نرفته باشیم با مسئولین شهرداری منطقه 5 تماس گرفتیم که آنها قول جوابیه حضوری در این خصوص را به ما داده‌اند.

 روز مقرر که قرار بود برای مصاحبه نزد مسئولین شهرداری برسیم از صبح تا عصر به هیچ عنوان جوابگو نبودند و به قول معروف ما رو به نوعی سرکار گذاشتند.

شایان ذکر است، که طبق صحبت‌های دکتر هاشمی وزیر بهداشت کشور با کمبود 30 هزار تخت روانپزشکی رو به رو است و 500 تخت روانپزشکی موجود در کشور هم استاندارد‌های تخت روانپزشکی را ندارند. 


گزارش از سپیده دولتی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار