باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

نقاشی؛ میراث معنوی ماندگار در عرصه هنر

از دیرباز تعداد زیادی از هنرمندان مسلمان، میراث معنوی هنر ایران را در آثار خود به کار گرفته و روح اسلام را در ابعاد هنری آثارشان پیاده کرده‌اند.

حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان - عاطفه گودرزی؛ نگاه معنوی در همه هنرهای ایرانی تجلی باورها و اعتقادات قلبی هنرمند است. از دیرباز تعداد زیادی از هنرمندان مسلمان، میراث معنوی هنر ایران را در آثار خود به کار گرفته‌ و با این کار روح اسلام را در ابعاد هنری آثارشان پیاده کرده‌اند.

نقاشی نیز به عنوان یکی از پرطرفدارترین بخش‌‌های هنر که جایگاهی فراتر از زیبایی ظاهری دارد با نگاهی ژرف به مفاهیم عرفانی سعی در پیشبرد هنر در این سمت و سو دارد که در این باره با چند هنرمند نقاش گفتگو می‌کنیم.

* نقاش ایرانی با جان و دل باورهای مذهبی‌اش را در قالب آثار هنری عرضه می‌کند

محمدرضا فرزانه از نقاشان پیشکسوت، در این خصوص گفت: در نقاشی امروز و به ویژه در هنر خیالی‌نگاری، خیال که چکیده معنویت است، پیش برنده کارهاست.

وی افزود: نقاش ایرانی با جان و دل، باورها و اندیشه‌های مذهبی‌اش را در قالب آثار هنری عرضه می‌دارد و آنچه را که اتفاق افتاده به تصویر می‌کشد نه فقط چیزی را که با چشم خود دیده است.

فرزانه عنوان کرد: یک نقاش وقتی می‌خواهد رنج و درد اولیای الهی را به تصویر کشد، ابتدا رنج آن‌ها را درک کرده و سپس با نگاه هنرمندانه به غایت موضوع و توجه به نقطه نهایی اثری خلق می‌کند  که خیلی دردناک نباشد.

وی با اشاره به این که هنر بومی مصرف بومی ندارد، خاطرنشان کرد: انسان یک فطرت مشترک دارد و هنرمند ایرانی هرجا که باشد عرفان در عمق دل و روح او جاری است ولی برای فعالیت در این حیطه باید دانش خوب و کافی داشت چرا که عرفان در هنر یک مسأله پیچیده است.

* نقاشی ایرانی از دیرباز معنوی بوده است

شهرام بابایی نقاش، با اشاره به این که نقاشی ایرانی از دیرباز معنوی بوده گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل شکل دهنده هنر نقاشی در کشور ما ارتباط نزدیک آن با آداب معنوی بوده که برگرفته از مذهب است.

وی افزود: بیشتر نقاشی‌ها در ایران مبتنی بر نقش‌های تزیینی و اصول زیبایی‌شناختی است. در بسیاری از نقاشی‌ها یک فیگور می‌بینیم که پشت سرش هاله‌ای از نور و انرژی است که این یکی از جلوه‌های معنویت در هنر است.

این هنرمند خاطرنشان کرد: بداهه‌پردازی نقاشان ایرانی ناشی از کشف و شهود است و مفاهیم عرفانی در نقاشی ایرانی قابل رویت است. گفتنی است هرچه به سمت عصر حاضر می‌آییم هنر اسلامی بیشتر در معماری و خوشنویسی نمود پیدا می‌کند.

* نقاشی ایرانی قدمتی بیش از 2000 سال دارد

فروزان پرویز فرزام، مدیر نگارخانه هفتان با ذکر این که نقاشی ایرانی قدمتی بیش از 2000 سال دارد، گفت: نگاه معنوی در همه آثار هنری که از سالیان دور بر جای مانده به وضوح قابل رویت است. حکاکی روی کوه‌ها یا مجسمه‌هایی که از ادوار گذشته برجای مانده گواه این مدعاست.

وی افزود: ایرانی‌ها همیشه اندیشمند بوده‌اند و رگه‌های باور و اندیشه در تمام آثار تاریخی به چشم می‌خورد. حتی ممکن است یافته‌های جدید باستان‌شناسان از ارتباط عمیق‌تر عرفان و هنر در زمان‌های دورتر پرده بردارد.

پرویز فرزام در این باره با اشاره به کتاب نمادهای اندیشه نگار نوشته دکتر محمد ناصری‌فرد ادامه داد: در این کتاب از نشانه‌هایی که روی سنگ‌ها حکاکی شده و وسیله ارتباطی بین ایرانیان بوده صحبت شده است که مطالعه بیشتر و تمرکز روی این آثار و سایر آثار هنری بر جای مانده در طول تاریخ نگاه معنوی را به عنوان یک شاخصه مهم در هنر ایرانی معرفی می‌کند.

وی در پایان گفت: نگاه به فلسفه زندگی در آثار هنری همه هنرمندان حتی هنرمندان خودآموخته که تحصیلات مکتبی ندارند، به چشم می‌خورد و عرفان از دیدگاه هنرمند جز جدانشدنی هنر معناگراست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.