ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

معافیت مالیاتی برخی کتابفروشان تهران/ ادغام دو جایزه ادبی بین المللی

در هفته گذشته، جدای از دیدار رئیس‌جمهور با اهل قلم، فهرست کتابفروشانی که مشمول معافیت مالیاتی شدند از سوی معاونت فرهنگی ارشاد به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفته‌ای که گذشت در عرصه ادبیات داخلی و خارجی اتفاقاتی افتاد که در ادامه به برخی از مهمترین‌های آن اشاره می شود: 

مهمترین رویدادهای ادبی داخلی
* دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور، در ادامه دیدارهای خود با اهالی فرهنگ در ماه رمضان، در هفته گذشته با اهالی قلم، شاعران و نویسندگان دیدار کرد. 

* در هفته ای که گذشت مراسم آغاز طرح تجهیز کتابخانه‌های کلاسی استان‌های مرزی و محروم کشور برگزار شد. در این مراسم معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد عباس صالحی از مستقل بودن هیئت بررسی کتاب‌های کودکان و بزرگسالان در وازرت ارشاد خبر داد و گفت: ضوابط مربوط به هر گروه برای بررس‌ها روشن است و متفاوت، و این ضوابط از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر می‌شوند و کتاب‌ها بر اساس آن مجوز می‌گیرند. 

صالحی همچنین در این مراسم از تلاش وزارتخانه برای تامین کتاب و کتابخانه در مدارس شهرهای محروم خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه ما به طور کلی از ویترین مدرسه برای کتاب غفلت کرده‌ایم، باید به جایی برسیم که بتوانیم ادعا کنیم هر کلاس یک کتابخانه دارد. بر همین اساس در این مراسم طرح تجهیز کتابخانه های ۶۵۰۰ کلاس درس در ۱۶ استان محروم کشور کلید خورد.

*طی حکمی از سوی معاون حوزه هنری، علیرضا قزوه به عنوان دبیر هنری پنجمین جشنواره شعر انقلاب انتخاب شد. 

* جایزه آسترید لیندگرن، از جوایز معتبر در حوزه کودک و نوجوان است که از سوی کشور سوئد و به یاد نویسنده‌ای به همین نام که خالق «پی‌پی‌جوراب بلند» است، برگزار می شود. از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشورمان برای امسال هوشنگ مرادی کرمانی و برای سال آینده مصطفی رحماندوست به عنوان نویسنده نامزد دریافت جایزه شده‌اند. 

* بار دیگر نشست رمان‌نویسان نوجوان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار و محمدجواد جزینی به عنوان دبیر این نشست‌ها برگزیده شد. 

* معاون فرهنگی وزارت ارشاد، فهرست کتابفروشان تهران را برای برخورداری از معافیت مالیاتی، به سازمان امور مالیاتی ارسال کرد. این فهرست از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان معرفی و به تایید معاونت فرهنگی ارشاد رسیده است. 

* در تقویم مناسبت های کشور، 25 تیر به عنوان روز بهزیستی و تامین اجتماعی نامگذاری شده است. به همین مناسبت در این روز نمایشگاه موضوعی کتاب و منابع مکتوب بهزیستی در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد برگزار شد. 

مهمترین رویدادهای ادبی خارجی
* به مناسبت تولد آلیس مونرو نویسنده برجسته کانادایی و برنده جایزه نوبل، تمبر یادبود او از سوی اداره پست این کشور رونمایی شد. مونرو خالق آثاری ادبی چون «گریزپا»، «پاییز داغ» و ... است. 

* دو جایزه بین‌المللی من بوکر و جایزه مستقل داستان خارجی با یکدیگر ادغام شدند. این ادغام با هدف برگزاری یک جایزه جدید سالانه و منحصربه فرد در بریتانیا اتفاق افتاد. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار