موگرینی: توافق هسته‌ای به اعتمادسازی کمک می‌کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 بر اساس اعتماد نیست، اما به اعتمادسازی کمک می کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلوزیونی ای پی تی ان، «فدریکا موگرینی،» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بدو ورود به نشست وزرای اروپایی در بروکسل گفت:« هفته گذشته در خصوص سیاست خارجی اروپا، هفته ای مثبت بوده است. ما به توافقی تاریخی با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور دست یافتیم که همچنین راه را برای چارچوب متفاوتی در منطقه باز می کند و امیدواریم برای روابط بین المللی نیز باز کند.» 

وی افزود: ما انتظار داریم امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد از این توافقنامه حمایت و آن را تایید کند و ما همین کار را امروز اینجا در شورا (شورای اروپا) با حضور وزرا انجام خواهیم داد.

خبرنگای از موگرینی پرسید توافقنامه هسته‌ای با ایران چگونه می تواند به ثبات در منطقه کمک کند. آیا ممکن است این توافقنامه به توافقی منطقه ای در رابطه با جنگهای نیابتی میان ایران و عربستان سعودی منجر شود؟

موگرینی گفت: «توافقنامه ایران در وهله اول توافقی برای منع تکثیر است و ما باید این مسئله را مد نظر داشته باشیم. این نقطه شروع برای امنیت منطقه و امنیت همه همسایگان و اطمینان از اینکه ایران نمی تواند به سلاح اتمی دست پیدا کند.»
موگرینی افزود:  بنابراین این توافقنامه پیش از هر چیزی مسئله ای امنیتی برای منطقه و کل جهان است. حصول این توافقنامه همچنین نشان داد که چند جانبه گرایی و همکاری جمعی و دیپلماسی کارساز است و امروز که بحرانها و جنگهایی وجود دارد به این رویکرد نیاز مبرم داریم.



ور در بخشی دیگر ار سخنانش گفت:  ما همچنین اولین شروع جدید را در لیبی داشتیم که امیدواریم بتواند به همبستگی منجر شود و نتایج مثبتی را در آینده برای مردم لیبی به ارمغان بیاورد 

وی گفت: روند صلح خاورمیانه دشوار و بی پایان به نظر می رسد؛ اما این هفته یاد گرفتیم که دیپلماسی و پشتکار می تواند جواب دهد و ما همان رویکرد را درباره روند صلح خاورمیانه اتخاذ خواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد اوضاع میدانی را به ویژه در غزه و کرانه باختری و بیت المقدس بهبود بخشیم. 

وی در بخشی دیگر از سخنانش ما با آنها درباره حمایتهای اتحادیه اروپا از تونس در زمینه امنیتی و مبارزه با تروریسم و رشد اقتصادی گفتگو خواهیم کرد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار