فخرالدین صدیق ‌شریف در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

«معمای شاه» روی لبه تیغ/ «در چشم باد» جزء ماندگارترین کارهای تاریخی‌ام بود

با توجه به ‌آشنایی تماشاگر از شخصیت‌ها اگر کاراکتری با تمرکز کافی و نزدیک به شخصیت اصلی نباشد خطرناک خواهد بود

فخر‌الدین صدیق شریف بازیگر دو نقش متفاوت در زنجیره «معمای شاه» در خصوص ویژگی‌های این زنجیره و نقش‌های خود در گفتگو با خبرنگار  حوزه رادیو تلوزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در این مجموعه تلویزیون شخصیت ریدر ویلیام بولارد، سفیدر انگلستان در ایران،‌ در اواخر دوره سلطنت رضا‌شاه در اوایل حکومت محمد‌رضا پهلوی را بازی می‌کنم. این نقش دارای ویژگی‌های خاص از جمله روابط و تفکرات خاص سیستم انگلیس و حکومت ایران است. نقش بعدی جعفر شریف‌ امامی نخست وزیر ایران در زمان محمد‌رضا شاه است که بعد ‌از وی فقط دو نخست وزیر به سر‌ کار آمده‌اند. کار من در این سریال،‌ اردیبهشت 93 به پایان رسید.

وی در مورد باور‌پذیری و استقبال مخاطبان از این مجموعه بیان کرد: قسمت اعظم تاریخ و قصه «معمای شاه» را مردم می‌دانند. یعنی این مجموعه روی لبه تیغ است. به این دلیل که نزدیکی به شخصیت‌هایی که در این کار وجود دارند، مانند آیت‌الله طالقانی و شهید مطهری و... باید نزدیکترین آدمها به این شخصیت‌ها باشد که این موضوع هم خوب و هم خطرناک است. خطرناک به این خاطر که با توجه به آشنایی تماشاگر از شخصیت‌ها، اگر کاراکتری با تمرکز کافی و نزدیک به شخصیت اصلی نباشد خطرناک خواهد بود.

صدیق ‌شریف از تفاوت ایفای دو نقش در معمای شاه گفت: بحث راجع‌ به این مقوله، دو موضوع مجزا را شامل می‌شود که اولی به خود بازیگر مربوط می‌شود که توانایی حضور در دو نقش متفاوت را داشته و به لحاظ صدا و تکنیک به خوبی آنها را منطبق سازند. دومین مسئله توانایی بازیگر برای به نمایش گذاشتن بازی متفاوت در شخصیتهای متفاوت است. من در کار ابراهیم خلیل‌الله در نقش شیطان به چند شکل مختلف ظاهر شده و در کل این موضوع جزء مواردی است که هر بازیگر باید به آنها واقف باشد.

وی عنوان کرد: قدر مسلم در کارهای پیش از این نیز ما به مقوله تاریخ معاصر ایران پرداخته‌ایم. به عنوان نمونه در مجموعه «کلاه پهلوی» و نمایش موضوعاتی همچون کشف حجاب، حمله متفقین و... را کار کرده‌ایم. اما نکته قابل توجه در «معمای شاه» نگاه وسیع‌تر به تاریخ انقلاب است. در واقع تمام مسائلی که در این کار مشاهده می‌کنیم به وقوع انقلاب منجر می‌گردد. در نهایت باید دید کار در تدوین به چه شکلی جمع‌بندی می‌شود. زیرا وقتی مراحل تدوین به پایان برسد با تنوع داستانی که در سریال وجود دارد، کار جذابی را شاهد خواهیم بود. البته امیدوارم که این اتفاق رخ دهد. 

فخر‌الدین صدیق ‌شریف در رابطه به صدای سالار عقیلی به عنوان خواننده تیتراژ «معمای شاه» عنوان کرد: این هوشمندی یک کارگردان است که از حضور چه افراد و امکاناتی در کار خود بهره می‌برد که آنرا به یک کار جذاب تبدیل کند. صدای سالار تحصیلی در «تبریز درمه» تبدیل به اثری شد که به صورت واضح و آشکار موجب جذب تماشاگر و شنونده شود.

وی گفت: به نظر من حضور در سریال «در چشم باد» جزء ماندگارترین کارهای تاریخی‌ام بود که در آن به ایفای نقش پرداختم.

صدیق‌ شریف اظهار داشت: سالهاست که تجربه کار با آقای ورزی را دارم و حین کار با ایشان احساس راحتی کرده‌‌ام، چرا که ایشان جوان مستعدی بوده و معتقدم که روز به روز نسبت به کار خود دقیق‌تر می‌شود و در آینده شاهد کارهای بهتری از ایشان خواهیم بود. فکر می‌کنم با توجه به اینکه مجموعه «معمای شاه» تاریخ معاصر انقلاب را در‌بر دارد مورد توجه قرار بگیرد.

وی بیان کرد:  تعداد کارهای تاریخی ساخته شده کافی نیست. با توجه به تاریخ سرزمین‌مان باید سعی کنیم تا مردم ریشه‌های کهن خود را بشناسد و این مستلزم زمانی طولانی برای شناساندن تاریخ واقعی این سرزمین است.

وی در پایان گفت: امیدوارم در عرصه نمایش کارهایی را بسازیم که مخاطب فراوان داشته و بتواند رضایت آنها را جلب کند و آرزو می کنم همیشه موفق و شاد باشید.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.