آغاز جلسه استماع کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا درباره توافق هسته‌ای

جلسه استماع کمیته فرعی مجلس نمایندگان آمریکا با عنوان «پیامدهای توافق هسته‌ای با ایران» آغاز شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا گزارش داد: جلسه استماع کمیته امور خارجی سنای آمریکا با حضور جان کری، وزیر خارجه، و ارنست مونیز ،وزیر انرژی این کشور، آغاز شد.

"ایلان گلد برگ،" رییس برنامه امنیت خاورمیانه در موسسه مرکز امنیتی نیوامریکن، در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت:" توافق هسته ای که اخیرا ایران و قدرت های جهانی امضا کرده اند توافقی موثر در جلوگیری از احتمال گریز هسته ای ایران است. "

وی گفت: اکنون لحظه ای تاریخی در سیاست خارجی آمریکا به شمار می رود و مهم است کنگره نقش حساس خود را در بررسی این توافق ایفا کند. 

وی افزود: محور اصلی اظهارات من نقاط ضعف و قوت توافق و نیز گزینه های جایگزین توافق هسته ای است که دولت اوباما درباره آن مذاکره کرد. من سپس به پیامدهای احتمالی منطقه ای توافق ایران می پردازم و سپس توصیه های به کنگره در این باره ارائه خواهم کرد که چطور کنگره می تواند نقش نظارتی خود برای بهبود موفقیت این توافق را ایفا کند.

وی گفت: معیار واقعی موثر بودن این توافق این است که آیا این توافق می تواند تلاش های ایران برای گسترش برنامه هسته ای را به عقب بازگرداند و ایران را از بمب هسته ای دور کند. به بیان دیگر توافق باید اندازه این پنجره آسیب پذیری را به اندازه کافی نگه دارد و این دقیقا کاری است که این توافق می کند. 

وی در ادامه مدعی شد: محدودیت هایی توافق موجب می شود که ایران در ده سال نخست پس از توافق هسته ای در فاصله یک سال تا دستیابی به سلاح هستع ای قرار گیرد و در سالهای آتی نیز این مدت منجر به شرایط آسیب پذیری ایران خواهد شد که می تواند جلوی دستیابی این کشور به سلاح هسته ای گرفته شود.

وی اضافه کرد: همچنین این توافق شامل سازوکار بازگشت سریع تحریم ها است آمریکا و شرکای اروپایی این کشور را قادر می سازد بدون وتوی روسیه یا چین تحریم ها را بازگردانند.

"مارک دوبوویتز،" رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی ها نیز در این نشست گفت: من قصد دارم از این فرصت به دست آمده سه عیب مهم در برنامه اقدام مشترک با ایران را بیان کنم :
1 ) برنامه جامع اقدام مشترک عملا باعث برچیده شدن ساختار تحریم های اقتصادی بین المللی و آمریکا علیه ایران می شود که برای هدف قرار دادن فعالیت های غیر قانونی ایران طراحی شده است. 
2 ) در برنامه جامع اقدام مشترک به جای اینکه به بازگشت تحریم های اقتصادی علیه ایران اشاره شود به بازگشت خودکار تحریم های هسته ای اشاره شده است. اشاره به «بازگشت تحریم های هسته ای» بدین معنی مصونیت ایران در برابر فشارهای سیاسی و اقتصادی است و باعث کاهش توانایی آمریکا در اعمال تحریم ها خواهد شد.
3 ) براساس برنامه جامع اقدام مشترک، ایران می بایست در مسیر دستیابی به سلاح هسته ای یک دهه و نیم صبر کند.

وی در ادامه گفت: در عوض برنامه جامع اقدام مشترک کنونی کنگره باید با دولت باراک اوباما برای اصلاح و تقویت موافقتنامه به دست آمده همکاری کند، تا عملا هرگونه راه ممکن برای دسترسی ایران به سلاح هسته ای مسدود شود.

منطقی است که بگوییم هیچ رئیس جمهوری وارد مذاکره نمی شود، به ویژه در مورد مسائلی که از اهمیت خاصی برای امنیت ملی آمریکا برخوردار است؛ مگر آنکه یک راه جایگزین بهتر به جای مذاکره را در ذهن خود داشته باشد. این راه جایگزین که همان دیپلماسی قهری آمریکایی است همچنان به عنوان یک گزینه امکان پذیر وجود دارد و شامل:

الف) استفاده از قدرت تحریم‌های فرعی آمریکا به منظور متقاعد کردن شرکت ها و موسسات مالی بین المللی برای دوری از ایران، 
ب ) توسل به نیروی نظامی چه به طور مستقیم و چه به طور غیر مستقیم از طریق حمایت از متحدان علیه منافع ایران در سوریه ، عراق و یمن و 
ج ) تهدید معتبر به استفاده از نیروی متعارف و سایبری علیه برنامه هسته ای ایران. 

وی افزود:" اگر در آینده اهرم اقتصادی وجود نداشته باشد رئیس جمهور دو راه بیشتر نخواهد داشت : ایران را به عنوان یک کشور دارای تسلیحات هسته ای قبول کند یا برای مقابله با یک ایرانی قوی تر متوسل به نیروی نظامی شود و پیامدهای توسل به نیروی نظامی شدیدتر خواهد بود."

وی مدعی شد: موافقتنامه‌ای که راه صبر را در زمینه دستیابی به سلاح هسته ای ، دسترسی به سلاح سنگین و فناوری موشک قاره پیما در اختیار ایران قرار می دهد و در عین حال باعث غنی شدن مالی این کشور حامی تروریسم می شود، نمی تواند قابل قبول باشد. موافقتنامه ای که باعث می شود تنها گزینه رئیس جمهور آینده آمریکا برای جلوگیری از تسلیحات هسته ای ایران، توسل به نیروی نظامی باشد قابل قبول نخواهد بود."


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار