باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

پایگاه نظامی "اینجرلیک" و "پرینچلیک" در خدمت ائتلاف + تصاویر

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های خارجی ترکیه قصد دارد تا به ائتلاف بین‌المللی و خصوصاً آمریکا اجازه دهد تا از پایگاه‌های این کشور از جمله "اینجرلیک" و "پرینچلیک" ضد داعش استفاده کند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جنگ با تروریست‌های تکفیری داعش ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد و منطقه غرب آسیا هر روز متأثر از جنایت‌های تروریست‌های تکفیری است.

در یک هفته اخیر تحولاتی عجیب در کشور ترکیه در حال رخ دادن است که حملات پراکنده داعش به مرزبانان و مردم ترکیه ورق جدیدی از جنایت تروریست‌های تکفیری را رقم زده است و این امر باعث شده تا ترکیه و آمریکا برای مبارزه با داعش دست به اقدام بزنند.


*** تصمیم جدید آنکارا چیست؟

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های خارجی ترکیه قصد دارد تا به ائتلاف بین‌المللی و خصوصاً آمریکا اجازه دهد تا از پایگاه‌های این کشور از جمله "اینجرلیک" و "پرینچلیک" ضد داعش استفاده کند.

پایگاه نظامی



پایگاه نظامی

پایگاه نظامی

پایگاه نظامی

پایگاه نظامی

پایگاه نظامی


یک مقام مطلع با اشاره به این نکته عنوان داشت: ترکیه به ایالات متحده آمریکا اجازه داده تا از این پایگاه ضد داعش استفاده کند. جدا از این که این پایگاه‌ها در جنوب ترکیه برای آمریکا راهبردی است،
اما مبارزه ائتلاف بین‌المللی و در رأس آن ایالات متحده آمریکا با داعش در سایه‌ای از تردید مطرح است.



پایگاه نظامی

پایگاه نظامی


پایگاه نظامی

پایگاه نظامی

پایگاه نظامی


**هاکان فیدان در جلسه شورای عالی امنیت ملی ترکیه چه گفت؟

علاوه بر این ظنین‌هایی مطرح می‌شود مبنی بر این که شاید حمله داعش به مرکز فرهنگی "سوروچ" یک بازی تاکتیکی بوده و تغییرات پشت پرده حاوی اتفاقات دیگری است. این فرضیه در حالی مطرح شده که در سال 2013 که "هاکان فیدان" رئیس سابق دستگاه اطلاعات ترکیه (میت) در جلسه شورای عالی امنیت ملی این کشور گفته بود: "اگر بهانه حمله به سوریه را می‌خواهید، من می‌توانم آن را فراهم کنم و چند نفر را به آرامگاه "عثمان‌شاه" می‌فرستم و از آن جا چند موشک به داخل ترکیه شلیک می‌کنم و از این طریق بهانه جنگ با سوریه فراهم می‌شود".




**سردار راحمی: ترکیه به تزلزل بیفتد عقب نشینی خواهد کرد

سردار "ابراهیم راحمی" مشاور اسبق وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  در گفت‌وگو با  خبرنگار دفاعی امنیتی   گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تحولات "سوریه" اظهار داشت: اکنون با توافقی که ارتش سوریه و نیروهای مردمی یافته‌اند و مجموعه نظام و شخص بشار اسد به سرعت مناطق مختلف سوریه در حال پاکسازی و آزادسازی است.




*ارتش سوریه به پیش‌روی‌های خود ادامه می‌دهد

مشاور اسبق وزیردفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: قسمت‌های زیادی که در اختیار تکفیری‌ها بود آزاد شده و امیدها برای آزادسازی سایر مناطق وجود دارد و ارتش سوریه به پیش‌روی‌های خود ادامه می‌دهد.


وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان طمع‌ورزی ترکیه نسبت به خاک سوریه را کنترل کرد تا دست ترکیه از این منطقه (منطقه "ادلب") قطع شود، گفت: ترکیه به دنبال منافع اقتصادی خود بوده و تا زمانی که احساس کند که می‌تواند از تروریست‌ها بهره‌برداری اقتصادی کند این اقدام را خواهد کرد؛ اگر  موقعیت خودش به تزلزل بیفتد عقب‌نشینی خواهد کرد.



پایگاه نظامی



*ترکیه نگران چیست؟


مشاور اسبق وزیردفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار داشت: اکنون موضع ترکیه نسبت به سوریه تغییرات زیادی نسبت به سال 2011 داشته اما اگر آزادسازی سوریه به سرعت اتفاق بیفتد، ترکیه بسیار احساس خطر خواهد کرد و نگران این می‌شود که شاید قومیت‌های ترکیه‌ای که هوادار ملت مظلوم سوریه هستند به پا خیزند و این موضوع ترکیه را نگران کرده است.



*هر زمان ترکیه احساس خطر کند عقب نشینی خواهد کرد

سردار راحمی تصریح کرد: هر زمان ترکیه احساس خطر کند عقب نشینی خواهد کرد و در مسیر سازش و گفت‌وگو گام خواهد برداشت.



*تجزیه سوریه منجر به تجزیه ترکیه می‌شود

وی با اشاره به اقدامی که ترکیه در مرز سوریه دنبال میکند، تاکید کرد: ترکیه بیشتر منافع اقتصادی را دنبال کرده و به دنبال تجزیه سوریه نیست زیرا تجزیه سوریه منجر به تجزیه ترکیه می‌شود.



وی در پاسخ به این سوال که منابع اقتصادی ترکیه در سوریه چیست،  اظهار داشت: ترکیه به عنوان یک رژیم غرب‌گرا به دنبال این است که اگر سوریه در مقابلش ایستادگی کند، نظام این کشور به چالش کشیده می‌شود و اگر نظام ترکیه به چالش کشیده شود همه مشکلاتشان از جمله مشکلات اقتصادی نمایان خواهد شد و تلاش ترکیه بر این است که اجازه ندهد سوریه به عنوان کشوری مستقل و قوی در کنارش ظاهر شود و لذا از تروریست‌ها حمایت می‌کند.




**اقدامات اردوغان گیج کننده و مشکوک است

لذا بحث در اختیار قرار دادن پایگاه‌های نظامی ترکیه به ائتلاف و در رأس آن ایالات متحده آمریکا جای سوال دارد؛ ضمن این که قبل از این در دو هفته گذشته گسیل تجهیزات نظامی از ترکیه به مرزهای سوریه در نزدیکی "غازیان تپ" صورت گرفته بود و لذا اقدامات "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه گیج‌کننده و مشکوک است.



پایگاه نظامی



پایگاه نظامی

 
پایگاه نظامی

پایگاه نظامی



**بخشایش: حمله نظامی ترکیه و قطر به سوریه خیلی بعید است


"احمد بخشایش" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی   گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره  حمله ترکیه و قطر به سوریه اظهار داشت: حمله نظامی ترکیه و قطر به سوریه خیلی بعید به نظر می‌رسد  و  کشورهای مرتجع منطقه تمام تلاش خود را برای زمین گیر کردن نظام سوریه انجام داده‌اند و فکر نمی‌کنم چنین توانایی داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مگر این که ترکیه خود را عربستان فرض کند و سوریه را یمن که باز هم در این صورت این اقدام عملی نخواهد شد.



بخشایش در پاسخ به این سؤال که اگر ترکیه به سوریه حمله احتمالی داشته باشد واکنش جمهوری اسلامی ایران چه خواهد بود تصریح کرد: ما حضور فیزیکی در سوریه، عراق و یمن نداریم و تنها به صورت مستشاری و غیر از این اقدامی نخواهیم کرد.



این که در ظاهر چرا پایگاه‌های نظامی "اینجرلیک" و "پرینچلیک" در اختیار ائتلاف و در رأس آن ایالات متحده آمریکا قرار می‌گیرد، مشخصاً برای مقابله با داعش بوده اما این فرضیه را تقویت می‌کند که با توجه به این که دو هفته زودتر تجهیزات نظامی و زرهی به سمت مرزهای سوریه گسیل شده شاید ترکیه قصد درگیری نظامی با نظام و ارتش سوریه را دارد که در هر حال باید منتظر تحولات یک ماهه آینده بود.


گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۲:۵۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
با تشکر از باشگاه خبرنگاران
مقاله بسیار خوبی بود
آخرین اخبار