عمل مستهجن یک آتلیه

رضا برای به دست آوردن مریم تلاش زیادی كرد. در دانشگاه عاشق‌اش شد و در برابر همه نارضایتی‌ها مانند كوه ایستاد. سرانجام....یك ماه بعد از عروسی و ....

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تبیان:تعریف كارش را از خیلی از دوستانش شنیده و باور دارد او تنها كسی است كه می‌تواند لحظات شیرین این شب را به زیباترین شكل ممكن برای تمامی عمر ثبت كند.

مطمئن بود كه رضا برای راضی كردن او جان هم می‌دهد، دیگر چند میلیون بالا و پایین كه تفاوتی ندارد. عزم‌اش را جزم كرده بود كه به خواسته‌اش برسد؛ و صد حیف كه رسید!


روحیه‌اش كاملاً به هم ریخته است. بلندبلند فكر می‌كند. معتقد است دیگر چیزی برای مخفی كردن ندارد. همه حرف‌های دلش را بلند می‌زند. ماه‌هاست در بیمارستان روانی ورامین بستری است و خدا می‌داند زمان به آرامش رسیدنش چه وقت است.
قصه شروع می‌شود

 رضا برای به دست آوردن مریم تلاش زیادی كرد. در دانشگاه عاشق‌اش شد و در برابر همه نارضایتی‌ها مانند كوه ایستاد. سرانجام، به هم محرم شدند و افتادند دنبال كارهای عروسی. مریم دوست داشت با شكوه‌ترین عروسی شهر را بگیرد و به همه آنهایی كه او را لایق این خوشبختی نمی‌دانستند، حسابی دهن‌كجی كند!


همه آنهایی كه روزی این مسیر را طی كرده‌اند خوب می‌دانند یكی از مهم‌ترین تجهیزات این مراسم داشتن عكاس و فیلمبردار برای ثبت همه هزینه‌ها و شكوه و جلال این میهمانی‌ها است! مریم دست روی بهترین و معروف‌ترین عكاسی شهر گذاشت.

سوء ‌استفاده بارز آتلیه‌‌های بی ‌‌مجوز از عكس‌‌های مردم، مشمول قانون سمعی و بصری مصوب 16 دی 1386 می‌‌شود و با سوء ‌استفاده ‌‌كنندگان از عكس‌‌های شخصی مردم برخورد شدید قانونی صورت می‌‌گیرد

رضا گفت: «اون روز رو خوب یادم می‌یاد. بهترین جای شهر، دفتری شیك و لوكس كه طراح اصلی‌اش یک طراح معروف ایتالیایی بود. نمونه كارهایش حرف نداشت. دهن هردومون از دیدن این همه سلیقه باز مونده بود. البته بعد از شنیدن رقم مورد نیاز این هنرنمایی، كمی بازتر هم شد: 17 میلیون تومان برای تهیه 5 ساعت فیلم و 90 تا عكس، به علاوه 3 قاب بزرگ.»

رقم برایش بالا بود، اما چون مریم این را می‌خواست، مخالفتی نكرد. پول در 3 قسمت پرداخت می‌شد، یك بخش اول كار، بخش دوم روز عروسی و آخرین بخش هم بعد از تحویل فیلم. 3 روز بعد، قرارداد بسته شد و صاحب آتلیه برای این زوج خوشبخت آرزوی شادی و سعادت كرد.


روز عروسی، خیلی از مهمان‌ها از شنیدن نام عكاس و آتلیه دهانشان باز می‌ماند. البته در این میان آقای داماد كمی ناراحت بود، چون نمی‌دانست كه عكاس عروسی خود صاحب آتلیه است. با كلی ناراحتی اجازه چند تا عكس را به عكاس داد اما...


خلاصه، فیلمبردار و عكاس عروس و داماد را تا خانه هم بدرقه كردند و مدت فیلمبرداری طبق قرار به پایان رسید. زمان خداحافظی، مریم و رضا می‌دانستند كه تا 2 ماه از فیلم و عكس خبری نیست.
یك ماه بعد از عروسی

 چند هفته‌ای از عروسی گذشت. ماه عسل خوبی داشتند. رضا تازه از سركار آمده بود كه تلفن زنگ زد. هر چه منتظر ماند، مریم به صدای زنگ اهمیتی نمی‌داد. مریم گفت: «من كه بر نمی‌دارم، از صبح این بار هزارمه زنگ می‌زنه، جواب نمی‌ده. بیچاره‌ام كرده. ببین كیه؟ چی می‌خواد؟»
مریم با دلخوری به سمت آشپزخانه رفت. رضا گوشی را گذاشت روی آیفون. صدای همهمه می‌آمد. دست، سوت، جشن، شادی و...

صدای عروسی می‌آمد، صدای خودش را به وضوح می‌شنید كه در گوش مریم می‌گفت: ...
عرق سردی روی پیشانی‌اش نشست. نمی‌دانست ماجرا چیست و این ماجرای ساده كاخ رویاهایش را ویران می‌كند. نمی‌دانست آن روز كه چك میلیونی برای فیلمبردار می‌كشد، گرگی را فربه می‌كند تا بره پا نگرفته زندگی‌اش را ببلعد.
پول می‌خواست، بیشتر از آنچه گرفته بود. می‌گفت داخل خانه دوربین كار گذاشته است.

رضا خانه را زیر و رو کرد و دوربین را پیدا كرد. حال خودش را نمی‌دانست. مریم جیغ می‌زد. پول را به او دادند و او...
فردای آن روز، خیلی از جوان‌های شهر فیلم عروسی و زندگی شخصی رضا و مریم را دیده بودند.


در خبرها آمد: «فردی که با دایر کردن آتلیه عکاسی و جلب اعتماد شهروندان ورامینی، پس از تهیه عکس و فیلم از مجالس عروسی و جشن‌های تولد، اقدام به تکثیر و توزیع آنها می‌کرد، از سوی پلیس ورامین دستگیر شد.»

 «محمد قاسم‌آبادی» حقوقدان می‌گوید: این فیلم‌ها با حیثیت و آبروی مردم در ارتباط است و هرگونه سوء استفاده از آنها باعث خدشه‌دار شدن نظام خانواده می‌شود.


این فرد شیاد دستگیرد شد. شاكی هم زیاد داشت. از دستگاه‌های آتلیه او چند فیلم خصوصی، شماره تلفن و نشانی‌های زیادی پیدا شد. اینها متعلق به کسانی بود كه برای مراسم خود به این مركز بدون مجوز مراجعه كرده بودند.
قوه قضاییه هشدار می‌دهد
 دستگیر شدن این مجرم آبی بر آتش درون مریم نشد. از فردای آن روز، مریم بلند فكر می‌كند. می‌گوید دیگر چیزی برای پنهان كردن ندارد.


«مریم طاهری» حقوقدان نیز با ابراز ناراحتی از موضوع مریم و رضا می‌گوید: علاوه بر پرونده‌های موجود در شورای حل اختلاف عكاسان و فیلمبرداران استان تهران، در دادگاه‌ها و دادسراهای قوه قضاییه نیز پرونده‌هایی در این باره در جریان است كه نشان می‌دهد نگاتیو فیلم‌ها یا حافظه سخت‌افزار، به ویژه در شركت‌های بی ‌مجوز، با تحویل فیلم و عكس به مشتری داده نشده، بلكه در حافظه رایانه، نگهداری شده و بدون اجازه گرفتن از صاحبان آنها برای دیگر مشتریان به عنوان نمونه كار نمایش داده می‌شود.


وی می‌افزاید: سوء ‌استفاده بارز آتلیه‌‌های بی ‌‌مجوز از عكس‌‌های مردم، مشمول قانون سمعی و بصری مصوب 16 دی 1386 می‌‌شود و با سوء ‌استفاده ‌‌كنندگان از عكس‌‌های شخصی مردم برخورد شدید قانونی صورت می‌‌گیرد.

 بر اساس آمارهای ارائه ‌شده از سوی اتحادیه عكاسان و فیلمبرداران، در استان تهران حدود هزار واحد عكاسی مجوزدار وجود دارد و بیش از 3 هزار كارت فیلمبرداری و عكاسی برای كاركنان آنها صادر شده است

به گفته طاهری، حبس های طولانی و جریمه‌های سنگین نقدی جزای آنهایی است كه اقدام به این عمل غیرانسانی می‌كنند. در صورتی كه فیلم منتشرشده منجر به مرگ كسی شود، مجرم محكوم به قصاص یا حبس ابد هم می‌شود.


وی معتقد است: مشتریان بهتر است در موقع مراجعه به آتلیه‌ها، به نصب پروانه فعالیت روی دیوار آتلیه دقت كنند و با صاحب آتلیه قرارداد كاری ببندند و از پذیرفتن عكاس و فیلمبردار تحمیلی تالار خودداری كنند.
مقصر كیست


 بر اساس آمارهای ارائه ‌شده از سوی اتحادیه عكاسان و فیلمبرداران، در استان تهران حدود هزار واحد عكاسی مجوزدار وجود دارد و بیش از 3 هزار كارت فیلمبرداری و عكاسی برای كاركنان آنها صادر شده است. تخمین زده می‌شود كه باید به این رقم 200 واحد بی‌ مجوز را نیز اضافه كرد كه جزء مشكل ‌آفرینان در این عرصه هستند.


با این حال،  «بهرام ابراهیمی» آسیب شناس معتقد است باید ریشه این حادثه را در روحیه مردم جست‌وجو كرد. كلاهبرداری و اخاذی كار بدی است و ارائه فیلم‌های شخصی افراد به دیگران هم گناه و جرمی نابخشودنی است، اما چرا این فیلم‌ها باید مشتری داشته باشد؟


 وی می‌افزاید: چرا این اتفاق در بسیاری از كشورهای دیگر رخ نمی‌دهد و سر در آوردن از زندگی خصوصی مردم عادی برای دیگران جذاب نیست؟ بهبود این روند كه به یك بیماری اجتماعی تبدیل شده است و عده‌ای از این بیماری سوء‌ استفاده كرده و تجارت آبرو می‌كنند، نیاز به عزم جدی همه رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۱۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۰۵ آبان ۱۳۹۴
سلام . چرا چرت و پرت میگید . مگه میشه یه آتلیه معروف بدون مجوز باشه . بعد دوربین مخفی کی کار گذاشته اونم سال 86 که چندی بیش از ورود دیجیتال نمیگذره . توروخدا هر اراجیفی و باور نکنید . حالا داریم آتلیه هایی که عکس بدون اجازه نشون بدن تازه اومدم آتلیه هایی هستند که کارشون ضعیفه به خاطر گرفتن کار اینکارو میکنند . بعد سال 86 اون مبلغ کم پولی نبوده که بخواد طرف خودشو خراب کنه که مثلا یه ذره بیشتر بگیره از همه گذشته اون سال چه دوربینی کار کرده که اچ دی بوده . خدایی خیلی چرته
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا عباسی
۰۸:۴۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
من به عنوان یک عکاس و تصویر برداری که سال ها تو این کار فعالیت داشتم و خاک و سختیشو خوردم متاسفم از بی انصافی برخی ازآدمها
من الان 100 ها عکس و ده ها فیلم مشتری دارم که بعد از ازدواج نیامده دنبال کار ش رو ببره و زنگ می زنم می گه نمی خوام . پول ندارم .
به هر حال مجوز و خوش نامی خیلی مهم هست
من برای اتلیه های که خود افراد و کارمندان اون مشکل دارن را انکار نمی کنم ولی به مردم می گم که به خوش نامی و سر شناس باشن .
مرسی در صورت سوال با این ایمیل مکابه کنید
honarmandan5@hotmail.com
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
خوب داداش گرون نگیر، بتونه بیاد دنبال عکسش.
من با صنف شما کار کردم.
خداییش خیلی گرون گازید، خیلی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
دین ما حدود را مشخص کرده وپوشش های سخیف بعضی از عروسها را که معلوم نیست لباس آن از کی وچرا وارد فرهنگ ماشده را نمی وسندد..
Iran (Islamic Republic of)
masoud
۲۳:۰۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
چاره اول: وسواس و حس غیرت و شرافت در همسران، حتی اگر به دین هم پایبند نباشند.
دوم نظارت بسیار دقیق و شدید از طرف دولت! چراکه این محافظت هم از حقوق مهم شهروندی یک ملت است.
اما بدانید که در کشورهای دیگر حتی بیش از ایران چنین جرم های کثیفی صورت میگیرند. ولی در بعضی از کشورها مثلآ مانند استرالیا یا کانادا و... آنقدر اینگونه جرم ها مجازات سنگینی دارند که کسی جرأت انجام آنرا ندارد....
اما در آخر بگویم..موثرترین و بهترین سلاح و سد در مقابل سهل انگاریها و بعضی بی بندوباریهای جوانان ما، دین باوری و خداشناسی است و بس...
Saudi Arabia
مهدی
۲۲:۵۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
داستان سرایی میکنی خبرنگار محترم؟ آتلیه معروف شهر و بدون مجوز؟؟ چطور معروفیه که همه مردم میشناسنش و افتخار و پز میدن بهش ولی مجوز نداره؟
یه جای حرفتون میلنگه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۱۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
این هست عاقبت تجمل گرایی و بی غیرتی بعضی آقایون . حالا اگه عکس و فیلم نگیرن نمیشه . بیچاره ها تو معمولی ترین آتلیه ها ناموستون رو حداقل چند مرد نامحرم می بینه چرا اینکارو میکنید
Iran (Islamic Republic of)
سرایانی
۲۲:۰۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
اهایییییییییییییییییییییییییی مردم به مجوزدارش هم اطمینان نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
باید این متخلف ها رو از ..... دار زد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
به نظر من با استخدام موقت دانشجویان و یه برنامه ریزی می توان روزانه در کل کشور حداقل بر یک میلیون انواع مختلف واحدهای صنفی مختلف نظارت کرد که جلوی تخلفات مختلف از جمله سوء استفاده، تقلب و گرانفروشی را گرفت و با حسابی سر انگشتی هر واحد صنفی حداقل در سال 10 بار مورد بازرسی قرار می گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
سزای کسانیه که خلاف حکم خدا عمل میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
سلام- مگه اون عکس‌ها و فیلم‌ها را خود فیلم بردار ندیده موقع گرفتن فیلم و عکس؟؟؟
خب بقیه هم ببینن مگه فرق میکنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
من همیشه از این جور کارها ترس دارم .آدم عاقل یه یک درصدی بایداحتمال بده که یک جوون با بودن این فیلمها در دستش وسوسه بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
بخدا که تنم لرزید از این همه بدی و بی صفتی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۰۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
نظارت نظارت نظارت
خواهش میکنیم نظارت هاراافزایش داده وبرخوردهای شدیدتری باافراد متخلف صورت بگیرد
سست شدن بنیان خانواده ها و شیوع فساد تنها نتیجه این اقدامات خلاف شرع می باشد!
United States of America
حمید رضا
۱۲:۱۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
هیچ انسان متدینی حاظر نمی شود، از زندگی خصوصی خود عکس و فیلم گرفته شود. درود بر قانون اسلام شیعه دوازده امامی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
میگه دوربین مخفی کار گذاشتن
ایران و اسلام چیه!!!؟
آخرین اخبار