باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

چندوجهی فرانسوی را بهتر بشناسیم

امروز فرانسه جزو چهره‌های ناشناس محسوب می‌شود، چرا که فابیوسِ قبل از توافق و بعد از توافق، متفاوت است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برخی کشورهای اروپایی با قواعد سختگیرانه در دوران تحریم و شرایط بسیار سخت و طاقت‌فرسایی برای کشور ما فراهم کرده‌اند. حالا که خواهان برقراری ارتباط با ما هستند، شاید نشود چنین مواضع و فضای سنگین ایجاد شده قبل از توافق را از طرف آنان فراموش کرد.
 
 
 
 
امروز فرانسه نیز جزو این چهره‌های ناشناس محسوب می‌شود، چرا که فابیوسِ قبل از توافق و بعد از توافق متفاوت است.

حال سوال اینجاست ما با کدام فابیوس طرف هستیم؟

لازم به ذکر است قبل از ورود این چندوجهی فرانسوی به تهران، او را بهتر بشناسیم.
 
 
 
 
فابیوس در مذاکرات هسته‌ای
 
وزیر خارجه فرانسه نقش سنگ‌انداز حرفه‌ای، در زمان‌های حساس مذاکرات را به عهده داشت.
فابیوس با پیشنهاد آمریکا در خصوص لغو تحریم‌های علیه ایران به شدت مخالفت کرده و سخنرانی‌های متعدد و منتقدانه و مخربی به ویژه در لحظات تعیین کننده‌ای که هر بیانیه همانند گوهر ارزشمندی بود را داشت.
 
 
 

البته برخی کارشناسان نیز بر این باور بودند که نقش فابیوس بیشتر برای امتیازگیری بوده و ایجاد این فضای سنگین از سوی وزیر خارجه فرانسه هماهنگ شده و برنامه‌ریزی شده از سوی آمریکا بوده است و مخالفت ظاهری آمریکا با فرانسه نیز حربه‌ای سیاسی بیش نبود.

جو منفی ایجاد شده برای طرف ایرانی سنگین و برای جنگ‌طلبان غربی و صهیونیست‌ها مثبت و خوشایند بود. هرچند که تیم مذاکره کننده هسته‌ای توانستند با دیپلماسی قدرتمند خود این جو ایجاد شده از سوی نماینده فرانسه را خنثی کند.

گفتنی است در فروردین ماه امسال فابیوس در گفت‌وگو با روزنامه الریاض از لزوم ادامه یافتن محدودیت‌ها در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای حساس ایران حتی در صورتی که شورای امنیت تحریم‌ها را لغو کند، تأکید می‌کرد.
 
 
 
 
فابیوس و هم‌نشینی با آل‌سعود علیه ایران
 
شنیده ها حاکی از آن است که مقامات ارشد فرانسه از جمله فرانسوا اولاند و لوران فابیوس که مدام در حال سفر به عربستان و انعقاد توافق های گسترده با سعودی ها و البته دیگر اعراب خلیج فارس بودند، با بیان مواضع تند و شروط غیرمعقولانه در مقابل خبرنگاران سعی در اطمینان بخشی به متحدان منطقه ای خود و تضمین قراردادهای خود با آنان را داشته و به هیچ وجه قصد از دست دادن چنین قراردادهای کلان مالی را ندارند، بدین سبب به دنبال آن بودند تا با اتخاذ مواضع تند در ملا عام ، اعراب را از خود نرنجانند.

چند ماه پیش صحبت‌های فابیوس با روزنامه عکاظ عربستان از یاد ما ایرانی‌ها نخواهد رفت.

فابیوس همان شخصی بود که در این گفت‌وگو عملیات وحشیانه آل‌سعود علیه یمن را برای جلوگیری از توسعه‌طلبی ایران دانست و مدعی شد"ایران نمی‌تواند بگوید که خواهان صلح در منطقه است".
 
 
 
 
همچنین رونامه‌های غربی از جمله خبرگزاری‌های فرانسه با بیان این که وزیر امور خارجه این کشور تلاش خواهد کرد که به مقامات عربستان درباره توافق نهایی مذاکرات هسته‌ای با ایران اطمینان دهد.
 
سفر فابیوس به عربستان و امضای قرارداد سنگین تسلیحاتی و همچنین شرکت رئیس جمهور فرانسه در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس خود گواه این سیاست شکست خورده قبل از توافق می‌باشد که تمام توان خود را برای توقف مذاکرات و به نتیجه نرسیدن آن به کار برد.
 
در طول مذاکرات و به طور مشخص نقش فابیوس همواره به عنوان پلیس بد مطرح بوده است و با ایفای نقش در زمین مخالفان توافق هسته‌ای، سعی در توقف مذاکرات و به نتیجه نرسیدن این دور از مذاکرات را دتشت چرا که فابیوس در این بازه زمانی سایه سنگین لابی صهیونیست و هم‌چنین همپیمانان عربی خود را احساس کرده و رضایت آن‌ها را خوشایندتر از توافق هسته‌ای با ایران می‌دید.
 
 
 
 
رسوایی‌های خونی فابیوس
 
لوران فابیوس، برای ایرانی ها نامی آشناست. این آشنایی فقط مربوط به مذاکرات دو سال اخیر با کشورهای ۱+۵ و چوب لای چرخ گذاشتن های فرانسه و خوش خدمتی وی به اعراب و صهیونیست ها در این گفتگوها نیست بلکه این آشنایی به دوران نخست وزیری وی در فرانسه باز می گردد.
 
فابیوس دو رسوایی تاریخی را در دوران نخست‌وزیری‌ در کارنامه‌‌اش به ثبت رسانده است، یکی از این رسوایی‌ها در جولای ۱۹۸۵ اتفاق افتاد که طی آن کشتی جنگجویان رنگین‌کمان، متعلق به سازمان غیردولتی صلح سبز که علیه آزمایشات اتمی دولت فرانسه اعتراض می‌کرد، توسط سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه با برنامه‌‌ریزی و به‌عمد منفجر شد و در جریان آن یک عکاس نیز به قتل رسید. فابیوس در سمت نخست وزیری، ابتدا از دخالت دولتش در این عملیات اظهار بی‌اطلاعی کرد اما پس از انتشار گزارش تحقیقات مستقل مسئولیت این انفجار را پذیرفت و وزیر دفاع کابینه را مجبور به استعفا کرد.

اما رسوایی دیگر فابیوس تبعات بسیار گسترده‌تری داشت که تاکنون نیز هم برای او و هم برای قربانیان ادامه داشته است. در دوران نخست‌وزیری او فرآورده‌های خون‌های آلوده به ویروس‌های خطرناک در فرانسه توزیع شد و انستیتو مریو فرانسه فرآورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس HIV و هپاتیت را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران و ... صادر کرد. این فاکتور در کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف می‌شود و در نتیجه سبکسری انستیتوی فرانسوی تعدادی از بیماران هموفیلی کشورهای دریافت کننده به ویروسHIVو بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند.

براین اساس بازخوانی از سه دهه رنج و بیماری بیماران هموفیلی کشورمان به عنوان قدیمی‌ترین پرونده حقوقی بیماران کشور، را در تسنیم پیش رو خواهیم داشت. موضوعی که حدود سه دهه قبل و در جریان جنگ ایران و عراق، انستیتو "مریو" که اکنون در مالکیت شرکت سنوفی اونتیس فرانسوی است در خلال سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ فاکتورهای انعقادی آلوده به "اچ آی وی" را برای استفاده بیماران هموفیلی به برخی کشورها نظیر آلمان (غربی)، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران صادر کرد.
 
 
فابیوسِ قبل از جمع‌بندی و فابیوسِ بعد از جمع‌بندی
 
نگاه کارشناسی
 
سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بعد از توافقات 1+5 انتظار می‌رفت که کشورها در جهت نزدیکی به ایران و بهره‌گیری از بازار ایران با یکدیگر رقابت کنند و لازم به ذکر است با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نیز رفت و آمدهای اروپایی‌ها به ایران آغاز شد ولی اقدامی خاص به مفهوم واقعی برای رسیدن به توافق صورت نمی‌گرفت بلکه غربی‌ها بیشتر سعی داشتند جای پای خود را محکم کنند که سفر مقامات سوئیس، ایتالیا و اتریش نمونه‌های این سفر اروپایی‌ها بوده است.
 
دیپلمات سابق ایران در لندن  با اشاره به ناشیانه عمل کردن فرانسوی‌ها تصریح کرد: رئیس جمهور فرانسه برای این که بگوید فرانسه آنچنان هم مشتاق به روابط با ایران نیست و برای استفاده از بازار اعراب در دوره‌ای که بیشترین مخالفت‌ها را با توافق داشتند، در اجلاس سران همکاری‌های خلیج فارس شرکت کرد و زمانی که نتوانست با توافق ایران و کشورهای 1+5 مخالفت کند با اعلام موافقت خود به دنبال این است که حجم روابط تجاری خود را با ایران افزایش دهد.
 
ساداتیان با بیان اینکه؛ پس از این فرانسه به دنبال حفظ بازار ایران و سپس راهیابی به بازار کشورهای آسیای میانه و قفقاز خواهد بود، افزود: آنچه که باعث شد فرانسه را مجبور به ایجاد رابطه با ایران کند، اهمیت ایران از لحاظ ژئوپولتیکی من‌جمله؛ مسائل اقتصادی، سیاسی، امنیتی و منطقه‌ای ایران و همچنین اهمیت ایران از لحاظ  بعد سیاسی است چرا که ایران به صورت یک قدرت یا ابرقدرت منطقه‌ای مطرح شده و کشورها در تلاشند تا روابط خود را با ایران اصلاح کنند.
 

 
وی افزود: دلیل نزدیک شدن فرانسه به عربستان به دست آوردن بازار عرب‌ها بوده و می‌دانند که شرایط آن‌ها، شرایط کم‌ثبات و بی‌ثباتی است و می‌بایست حتماً به ایران نگاهی هم داشته باشند و این‌ها دلایلی است که فرانسه قصد همکاری با ایران را نیز دارد
 
دیپلمات سابق ایران در لندن با اشاره به سنگ‌اندازی‌های قبل از جمع‌بندی فرانسه هم اظهار داشت: فرانسوی‌ها تا قبل از این سعی در جلوگیری از توافق داشتند چرا که با این توافق نقش آمریکا در منطقه برجسته‌تر شده و تقویت ایران را در پی خواهد داشت و غربی‌ها بر این مساله آگاه هستند که بعد از این توافق، ایران بیش از پیش قوی‌تر خواهد شد.
 
وی در پایان تصریح کرد: فرانسوی‌ها در مذاکرات کاسه داغ‌تر از آش بوده و خود را متعهد به حفظ امنیت اسرائیل می‌دانستند و در تلاش بودند تا این توافق به سرانجام نرسد. ولی چون نتوانستند بیش از این مانع ایجاد توافق شوند، حال به شکلی با این توافق کنار آمده‌ و سعی در ایجاد روابط دوستانه برآمدند و لازم به ذکر است؛ ایران به دنبال این نیست که دائماً دشمنی‌ها را به رخ آن‌ها بکشد بلکه خواهان آن است که روابط عادی خود را داشته و بر این اساس نیز برای سفر فابیوس به ایران مانع ایجاد نمی‌کند و از آن‌ها میزبانی خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
محسن
۱۹:۴۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
آقای فابیوس برعلیه ملت ما هردشمنی از دستشان بر آمده انحام داده اند، دشمنی لجوج و پررو بلندگوی اسرائیل ، فروش خونهای آلوده و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
فرانسه باید بفهمد ایرانی کیست و باید ادب شود
-
مهدی کیانی
۰۹:۲۰ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
نبایدبه فرانسه اعتمادکرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
فرانسه باید به شدت تنبیه شود
آخرین اخبار