فرید زکریا: در صورت ردّ توافق در کنگره، هیچ کشوری آمریکا را در تحریم ایران همراهی نمی‌کند

تحلیل‌گر مشهور آمریکایی ضمن اعلام اینکه مخالفان توافق هسته‌ای خیال پردازند، گفت در صورتی که کنگره توافق را رد کند، هیچ کشوری دیگر تحریم‌های ایران را حفظ نخواهند کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، "فرید زکریا،" نویسنده  و خبرنگار آمریکایی، در برنامه جی پی اس این شبکه گفت: «مخالفتهای زیادی با توافق هسته ای ایران مطرح شده است. حال تصور کنید مخالفان این توافق هسته ای بتوانند حرف خودشان را پیش ببرند و کنگره آمریکا، این توافق را نابود کند. در این صورت، محتمل ترین پیامد این کار چه خواهد بود؟ در این صورت، تا یک سال دیگر ایران بیش از بیست و پنج هزار سانتریفیوژ خواهد داشت، زمان فرار هسته ای این کشور به چند هفته کاهش می یابد و تحریمهای اعمال شده علیه ایران از هم خواهد پاشید."

وی افزود: چگونه می توان گفت  چنین وضعی همسو با منافع ملی آمریکا یا اسرائیل یا عربستان سعودی قرار دارد؟ این سناریو، غیرمحتمل نیست بلکه مبتنی بر واقعیتها است."

وی اضافه کرد:"  با نگاهی به گذشته می توان به این مسئله پی برد. در سال 2005، سه قدرت اروپایی، توافق هسته ای با ایران را پس از دو سال مذاکره رد کردند. در سوی دیگر این میز، حسن روحانی بود که حالا رئیس جمهور ایران شده است. در آن زمان حسن روحانی ، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران بود. پس از فروپاشی گفتگوها، جمهوری اسلامی ایران تولید سانتریفیوژها را به شدت افزایش داد و تعداد سانتریفیوژهای خود را که در آن زمان کمتر از دویست دستگاه نصب شده بود به حدود بیست هزار دستگاه در حال حاضر رسانده است."

وی در ادامه گفت: تردیدی نیست که ایران این ظرفیت دارد را که در شرایط اعمال تحریمها نیز سانتریفیوژ بسازد. در فاصله نوامبر 2012 و نوامبر 2013 وقتی همه تحریمهای بین المللی علیه ایران در حال اجرا بود، ایران شش هزار سانتریفیوژ جدید ساخت. 

وی تصریح کرد: درباره حفظ تحریم‌ها نیز باید توجه داشت اگر آمریکا با توافق هسته ای مخالفت کند که برای رسیدن به آن مذاکرات طاقت فرسایی انجام شده و کاملا از آن حمایت شده است، روسیه و چین و اتحادیه اروپا دیگر این تحریمها را حفظ نخواهند کرد و اینکه گفته شود این کشورها همچنان به تحریمها پایبند خواهند بود، این نگرش بسیار نسنجیده است.

وی در توضیح این مسئله گفت: چین به شدت خواهان خرید نفت ایران است. روسیه نیز با ایران مذاکراتی را برای فروش رآکتورهای جدید به این کشور شروع کرده است. قرار است وزیر امورخارجه فرانسه نیز این هفته به ایران سفر کند تا کاری را انجام بدهد که دیپلماتهای فرانسوی همواره انجام می دهند یعنی پیشبرد منافع شرکتی فرانسه.

 خاطرنشان شدن این نکته ارزشمند است که وقتی دولت اوباما در حال اعمال کردن آخرین دور تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران بود، جان بولتون سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل ، گفته بود قدرتهای بزرگ دیگر هرگز با چنین تحریمهایی همراهی نخواهند کرد. باید توجه داشت علت اصلی نتیجه بخش بودن تحریمها به گونه ای بیش از حد انتظار منتقدان این بوده است که این تحریم ها جامع بوده است به طوری که چین و روسیه و کشورهای اروپایی با این تحریمها همراهی کرده اند.

وی در ادامه افزود: "در نوع نگاه آمریکا و جهانیان به این تحریمها، شکاف عظیمی وجود دارد. به نظر بسیاری از آمریکایی‌ها، تحریمها سازو کاری هستند که با آنها ، رژیم‌های شیطانی مجازات می شوند؛ اما برای اکثر کشورهای جهان ، تحریمها به صورت خاص برای این بوده است که ایران سر میز مذاکرات آورده شود. این کشورها اجازه نمی دهند تحریمها به سازوکاری دائمی تبدیل شوند که با آنها، ایران خفه شود. همه این کشورها با ایران رابطه دارند قصد دارند روابط خود با ایران را از سر بگیرند و توسعه بدهند. "

زکریا در ادامه گفت: نکته آخر اینکه برخی از افرادی که برخلاف توافق هسته ای سخن می گویند فقط بر این نکته تاکید دارند که آمریکا باید قاطعیت داشته باشد و ایران باید تسلیم شود و از هم پاشیده شود؛ اما همه کسانی که با ایرانی ها تعامل داشته اند می دانند که ایرانی ها مردمانی مغرور و ملی گرا هستند. ایرانی‌ها توانسته است بیش از سه دهه تحریمهای آمریکا و جنگ هشت ساله با عراق را تاب بیاورد. 

مجری شبکه سی ان ان اضافه کرد:"  منتقدان اوباما می گویند او درباره پایبند ماندن ایران به توافق هسته ای، به قمار مبادرت کرده است؛ اما واقعیت این است که دولت اوباما، محاسبه ای بسیار دقیق انجام داده است. مخالفان توافق هسته ای، سناریوهای خیالپردازانه ای را در این خصوص مطرح کرده اند که براساس آن می گویند اگر جامعه جهانی تحریمهای بیشتری علیه ایران اعمال کند، ایران بزدلانه به میز مذاکرات بازخواهد گشت تا امتیازهای بیشتری بدهد یا اینکه از کل برنامه هسته ای دست خواهد کشید و آن را رد خواهد کرد. شرط بندی روی این سناریو، قمار واقعی است. این قمار، خطر باخت بسیاری دارد و شواهد اندکی وجود دارد که نشان بدهد این قمار می تواند موفقیت آمیز باشد."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
افرین گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۲۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
باسلام
تعجب میکنم اینها که آنقدر میفهمند چرا ؟ سر عقل نمی یاند و واقعیت رو قبول نمیکنند. وباطناب پوسیده آل سعود به چاه میرند
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۳۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
به به انصاف ما مغروریم راس میگه
Iran (Islamic Republic of)
احمدرضا
۱۰:۵۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
قوربون آدم چیز فهم!
آخرین اخبار