وزیر بهداشت خبر داد

شیوع سزارین در ایران دو برابر بیشتر از استاندارد جهانی/ تلاش‌های وزارت بهداشت برای افزایش زایمان طبیعی

وزیر بهداشت گفت: شیوع سزارین در ایران بیش از دو برابر استاندارد جهانی است. در همین راستا وزارت بهداشت در قالب طرح تحول نظام سلامت اقداماتی را انجام داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در همایش تقدیر از مجریان برتر ارتقا سلامت مادر و نوزاد و ترویج زایمان طبیعی که امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: آمار شیوع سزارین در ایران بیش از دو برابر استاندار جهانی و بین‌المللی است. در بسیاری از بیمارستان‌های دولتی به ویژه در حاشیه شهر‌ها و شهر‌های مرزی این میزان شیوع به زیر 20 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: آمار سزارین از سال‌های 70 تا 92 از 37 درصد به 56 درصد افزایش پیدا کرده است تا حدی که ایران جزء معدود کشور‌هایی است که تا این میزان زایمان سزارین دارد.

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در قالب طرح تحول نظام سلامت با تغییر تعرفه‌ها، تشویق ماما‌ها و متخصصین، محدود کردن اعتبار‌بخشی و امتیاز در مواردی که شیوع سزارین بالاست برای افزایش زایمان بیولوژیک تلاش کرده است.

وی افزود: از طرفی با رایگان کردن زایمان طبیعی شاهد انجام سزارین به میزان 10 درصد بوده‌ایم.

هاشمی با لزوم تشویق به زایمان طبیعی بدون درد عنوان کرد: همه مراکز درمانی باید به سمت شیوع زایمان طبیعی در بارداری اول و نزدیک‌شدن به استاندارد بین‌المللی پیش روند.

وی بیان کرد: امسال 365 مرکز زایمان در حال بازسازی است تا در شیوع زایمان بدون درد و سلامت مادران و فرزندان نقش موثری را ایفا کنند. همچنین استفاده از مکمل‌های غذایی برای مادران و نوزادان و کودکان زیر دو سال از دیگر اقداماتی است که در این راستا انجام شده است. ایمن‌تر‌شدن و افزایش کیفیت واکسن‌ها در سال جاری نیز می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه هیچ‌کس حق اجبار‌ کردن به زایمان طبیعی را ندارد، اظهار کرد: ممکن است عده‌ای این نگرانی را داشته باشند که با مشاوره قابل حل است. عدم شایعه‌پردازی در این خصوص در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی مهم است. افراد حق انتخاب پزشک و نوع زایمان را در همه بیمارستان‌ها دارند.

وی ادامه داد: مشوق‌هایی از جهت اعتبار‌بخشی تدارک دیده شده است اما به هر صورت باید بین مراکزی که کاهش تعداد سزارین داشته‌اند با مراکزی که خلاف این عمل کرده‌اند تفاوت وجود داشته باشد زیرا بیمارستان‌های خصوصی دیده شده‌اند که شیوع سزارین در آنها تا 90 درصد بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۹:۳۴ ۰۵ مرداد ۱۳۹۴
در بین پزشکان زنان و زایمان اگر کسی خواستار زایمان طبیعی باشد وی را مورد تمسخر قرار می دهند؟
و بجای مشاوره و رفع موانع مشکلات برای یک زایمان طبیعی ، انگ های متعددی نظیر چرخیدن بچه کوچک بودن لگن کم بودن آب کیسه و ... آنها را وادار به سزارین می کنند تا سود بیشتری عاید آنها شود
تا مادامی که فرهنگ غربی در صنعت و زندگی و پزشکی ما حکمفرما باشد آمار بیش از این نیز می گردد و پزشکان دلسوز نیز کم اند.
Iran (Islamic Republic of)
اسدالهی
۱۷:۲۹ ۰۵ مرداد ۱۳۹۴
از اول فرردین 94 تا کنون بجز حقوق کارکنان هیچگونه دریافتی نداشتند
آخرین اخبار