لوموند:

رنو و پژوسيتروئن براي حفظ سهم خود از بازار ايران تلاش می‌کنند

روزنامه لوموند چاپ پاریس در مطلبی به قلم فیلیپ ژاکه نوشت رنو و پژو سیتروئن برای حفظ سهم خود از بازار ایران تلاش می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نوشته این روزنامه، شرکت‌های خودروسازی پژو سیتروئن و رنو فرانسه آماده بازگشت به ایران هستند. این در حالی است که لغو تحریم‌های بین المللی و بازگشایی بازار ایران پس از توافق هسته‌ای با ایران در چهاردهم ژوئیه در وین در حال برنامه ریزی است. 

پژو سیتروئن یکی از اولین شرکت‌های خودروسازی است که در پی تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در سال دوهزار و دوازده این کشور را ترک کرد. ژان کریستوف کمار مسئول منطقه خاورمیانه و آفریقا در این شرکت از چند ماه پیش در مورد تأسیس یک شرکت سرمایه گذاری مشترک با شریک سابق خود در ایران یعنی شرکت ایران خودرو سخن می‌گوید. قرار است هر دو شرکت در این شرکت سرمایه گذاری مشترک سهم مساوی داشته باشند. در واقع این نظریه تکرار تجربه موفق شرکت (DPCA) است که شرکت سرمایه داری مشترک پژو سیتروئن و شرکت دانگ فنگ در چین است. 

قرار است در شرکت جدید تا هفتاد درصد قطعات خودرو در ایران تولید شود. همچنین احتمال صادرات خودروهای پژو این شرکت به سایر کشورهای منطقه وجود دارد. 

رنو که هرگز روابط خود را با ایران به طور کامل قطع نکرد، رویکرد مشابهی دارد. طبق گزارش وال استریت ژورنال این شرکت فرانسوی در نظر دارد در شرکت پارس خودرو سرمایه گذاری کند و حتی دارایی های صنعتی سایپا را خریداری کند. به علاوه این شرکت قرار است در ایران ساندرو، لوگان پیک آپ  و حتی کوئید تولید  کند که آخرین خودروی ارزان قیمت رنو است. 

در ایران پژو سیتروئن یکی از بازیگران تاریخی در عرصه خودروسازی است. این شرکت نخستین گروه تولید کننده خودرو در بازار ایران بود. پژو سیتروئن امیدوار است بار دیگر بتواند همین جایگاه را کسب کند. البته این شرکت به کمک خودروهای قدیمی خود یعنی 206 و 405 هنوز هم سی درصد از بازار ایران را در اختیار دارد که برابر با حدود یک میلیون دستگاه خودروست. 

رنو هم همچنان به صدور قطعات برای مونتاژ خودروی تندر که نام فارسی لوگان است ادامه می دهدد. 

خروج ناگهانی پژو سیتروئن از ایران بیش از همه به لیل مذاکرات آن زمان این شرکت با جنرال موتورز آمریکا بود. پژو سیتروئن برای نشان دادن تعهد خود به متحد جدید آمریکایی‌اش، از ایران چشم پوشی کرد. این شرکت تصمیم گرفت تحویل تمامی قطعات به ایران خودرو را متوقف کند. در مقابل پژو سیتروئن صدها میلیون یورو زیان مالی دید. صدها فرصت شغلی نیز به ویژه در منطقه وسول که مرکز جهانی تولید قطعات این شرکت است حذف شد. 

با این حال ایران خودرو تولید 206 و 405 را متوقف نکرد و قطعات مورد نیاز خود را به ویژه از چین تأمین کرد. به این ترتیب در سال دوهزار و چهارده، سیصد و پنجاه هزار دستگاه خودرو پژو سرهم کرد. 

کارلوس تاواره مدیر اجرایی پژو سیتروئن  در ماه ژوئن اعلام کرد ما باید بار دیگر اعتماد ایران خودرو را جلب کنیم.

رنو هم به اندازه پژو سیتروئن راه بسیاری برای حفظ سهم خود در بازار ایران در پیش دارد. از فولکس واگن تا فورد آلمان به عنوان شرکت تابعه جنرال موتورز تا شرکت‌های خودروسازی چینی که در زمان تحریم‌ها ده درصد بازار ایران را از آن خود کردند، همه شرکت های خودروسازی به بازار ایران با هفتاد و هفت میلیون نفر جمعیت علاقه مند هستند. طبق تحقیقات صورت گرفته بازار ایران تا سال دوهزار و هفده نیازمند یک میلیون و هفتصد هزار دستگاه خودرو خواهد بود که هشتاد درصد آن در کشور تولید خواهد شد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار