بی بی سی: ایران ممکن است به طور رسمی وارد جنگ با گروه های تروریستی شود

رئیس پژوهشهای استراتژیک عراق گفت: با توجه به اینکه ترکیه هم وارد جنگ با تروریستها شده است، ایران نیز می تواند به صورت رسمی و جدی با گروههای تروریستی وارد جنگ شود و به دولت عراق مشورتهای نظامی دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ واثق الهاشمی رئیس پژوهشهای استراتژیک عراق گفت: با توجه به اینکه ترکیه هم وارد جنگ با تروریستها شده است، ایران نیز می تواند به صورت رسمی و جدی با گروههای تروریستی وارد جنگ شود و به دولت عراق مشورتهای نظامی دهد.

شبکه بی بی سی عربی درمورد اهمیت سفر محمد جواد ظریف به عراق و روابط ایران و عراق، با واثق الهاشمی رئیس پژوهشهای استراتژیک عراق در بغداد گفتگو کرد.

بی بی سی پرسید بغداد و تهران همپیمانان مطمئن و قوی در منطقه هستند، پس چه نیازی برای سفر ظریف به بغداد و اطمینان دادن به مقامات عراقی درمورد توافق هسته ای با غرب است، آنگونه که برخی کارشناسان مطرح کرده اند؟

واثق الهاشمی گفت درست است که عراق این اطمینان را دارد اما مقامات ایران باید درباره نتایج و تحولات و آثار سیاسی و فنی توافق، به مقامات عراقی توضیح دهند. همچنین تقویت روابط در زمینه همکاریهای اطلاعاتی و موضوع جنگ با (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش به ویژه پس از آنکه جان کری وزیر خارجه آمریکا به ایران چراغ سبز نشان داد و گفت ایران نقش مهمی در جنگ با (گروه تکفیری و صهیونیستی )داعش می تواند داشته باشد و علاوه بر این، عراق می تواند به عنوان بازیگری مهم، برای نزدیک کردن دیدگاههای ایران و کشورهای عرب خلیج فارس نقش مهمی بازی کند زیرا روابط خوبی با این کشورها دارد.

بی بی سی پرسید آیا چراغ سبزی که آمریکا برای نبرد با داعش به ایران نشان داده است؛ در عراق حمایت از دولت محسوب می شود یا حمایت از بسیج مردمی؟

واثق الهاشمی گفت به اعتقاد من در این موضوع، مشکلات فراوانی وجود دارد، زیرا اگر ایران به دولت عراق کمک کند، به نوعی کمک به بسیج مردمی است، زیرا دولت عراق تصمیم گیرنده است، البته چه بسا بین العبادی نخست وزیر عراق و ایران در این زمینه اختلافاتی باشد و در سفر رئیس جمهور و نخست وزیر عراق به ایران هم مطرح شد که حمایت ایران باید از دولت عراق باشد نه از گروههای شبه نظامی.

بی بی سی پرسید چه درخواستهایی ممکن است دولت عراق از ظریف داشته باشد؟

واثق الهاشمی گفت به طور قطع تقویت روابط دو جانبه، افزایش همکاریهای اطلاعاتی، حمایت از دولت عراق و نه دیگر گروهها و همچنین جنگ با تروریسم، از درخواستهای دولت عراق است و به اعتقاد من، ایران نقش مهمی در این زمینه می تواند داشته باشد و با توجه به اینکه ترکیه هم وارد جنگ با تروریستها شده است، ایران نیز می تواند به صورت رسمی و جدی با گروههای تروریستی وارد جنگ شود و به دولت عراق مشورتهای نظامی دهد و حتی نیروی هوایی ایران نیز وارد جنگ با داعش شود.

انتهای پیام/       

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
عرب جماعت قابل اعتماد نیست
اونا به کشور خودشون به ناموس خودشون خیانت کردند به نظرتون چه کسانی بغداد رو تحویل امریکایی ها دادند یا موصل هم همینطور
بهترین راهکار حمایت غیر مستقیم
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۷:۰۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
وقتی تروریستهای تکفیری به استان دیاله و 50کیلومتری مرزهای ایران رسیدند پس چه کسانی آنها را به عقب رنده و تاکنون درعراق و سوریه با تروریستها مبارزه می کنند؟ اگرمشورتها و کمکهای جمهوری اسلامی نبود که تروریستها همان سال92و93 کل عراق و سوریه را می گرفتند. چه کسانی بسیج(حشدالشعبی )عراق را شکل دادند؟ چه کسانی نیروهای مردمی سوریه را شکل داد و آموزش دادند؟این راهکارهای چریکی و نظامی ایران بود که ا تروریستهای تکفیری وحامیانشان را بهعقب رانده و حتی کمکهای علنی امریکا به تروریستها هم موثرواقع نشد و اکنون درحال شکست خوردن هستند. امروز دشمنان اسلام هم فهمیده اند تروریستهایی را که برای تضعیف جبهه مقاومت اسلامی پرورش داده و تسلیح وتجهیزکرده و واردعراق وسوریه نمودند و اکنون موی دماغ خودشان شده، فقط جمهوری اسلامی و مقاومت اسلامی می توانند ازعهده آنها برآمده و حل وفصل نمایند.
Iran (Islamic Republic of)
بنیامین
۱۵:۴۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
ایران به طور جدی وارد جنگ شود؟؟؟!!!
یعنی تا حالا ایران با داعشی هاخاله بازی کرده؟؟؟آقای استراتژیست اگه ایران نبود که الان داعش عراقو از نقشه حذف کرده بود...واقعا تا کی باید به همچین مردمانی خدمت کنیم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۲۸ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
ورود کردن به جنگ مستقیم بصلاح ایران نیست. اعراب غیر قابل اعتماد هستند. حتی کشورهای دوست. بهترین شیوه حمایت غیر مستقیم است. با جنگ مستقیم کشور دچار مشکلات حاشیه ای میشود و این خود یعنی عقب افتادگی . دقیقا همان چیزی که دشمنان این مرز بوم خواهان آن هستند.
Germany
ناشناس
۰۸:۵۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
مگر ایران نابود کنه تروریست رو
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۸:۱۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
اینم یکی دیگه از شیطنتهای بی بی سی
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۷:۵۷ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
جنگ نه!
Iran (Islamic Republic of)
دوست
۰۷:۵۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
امیدوارم مردم عراق سوریه و یمن نیز از این توافق هسته ای سود ببرند
Iran (Islamic Republic of)
abolfazl
۰۷:۳۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
اغرار آمیز نیست ولی به نظرم ایران تنها کشوری هست که میتونه داعش رو نابود کنه.هنوز کلی با تجربه از زمان جنگ ایران عراق داریم.الان اکثرا مردم جوون هستن و نمیدونم که صدام دقیقا همین بلاها رو سر ایرانی ها آورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
وجدانا ایران را واردجنگ نکنید چون در صحنه جنگ عراق نامرد زیاد است و از پشت به ایران خنجر میزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۵ مرداد ۱۳۹۴
این آشغالارو زودتر بندازین بیرون.
آخرین اخبار