در گفتگو ویژه خبری مطرح شد

عدم شفافیت مالیاتی در بخش اصناف/ سهم 6 درصدی اصناف از مالیات 4 ماهه نخست سال

معاون مالیات‌های مستقیم کشور گفت: طی سال‌های گذشته به سبب نبود شفافیت های اطلاعاتی مالیات متناسب با انتظارات دریافت نشده است و برای هر صنف در گذشته به سبب نبود اطلاعات کافی حدود 1 میلیون در هر ماه مالیات لحاظ شده است.

عدم شفافیت مالیات در بخش اصناف
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین وکیلی معاون مالیات‌های مستقیم کشور در برنامه گفتگو ویژه خبری در خصوص مالیات واحد‌های صنفی گقت: آنچه در بحث مالیات‌ها مدنظر است توجه به آمارها متناسب با سایر منابع و سال‌های گذشته است.

وی در ادامه افزود: طبق آمار های معتبر سازمان امور مالیاتی 6 درصد کل مالیات ها در 4 ماهه نخست سال مربوط به واحدهای صنفی بوده است.

وکیلی گفت:با توجه به رشد درآمد در بخش اصناف انتظار می‌رود مالیات بیشتری از این واحدها دریافت شود، طی سال‌های گذشته به سبب نبود شفافیت های اطلاعاتی مالیات متناسب با انتظارات دریافت نشده است و برای هر صنف در گذشته به سبب نبود اطلاعات کافی حدود 1 میلیون در هر ماه مالیات لحاظ شده است.

معاون مالیات‌های مستقیم ادامه داد: طبق اظهارنامه‌های دریافتی تاکنون با توجه به رشد 19 درصدی فروش بند الف مالیات، رقم 13 درصد منفی را داشته است. علاوه بر این مشمولین بند ب با رشد 21 درصدی فروش 16 درصد منفی مالیات پرداخته کرده اند و مشمولین بند ج نیز با افزایش رشد 18 درصدی فروش حدود 14 درصد مثبت مالیات پرداخت کرده اند.

وکیلی در خصوص الزام نصب صندوق‌های فروش گفت: از حدود 4 سال قبل اصناف موظف به نصب صندوق‌های فروش بوده‌اند که امروزه مشاهده می‌شود چنین عملی به خوبی صورت نگرفته است زیرا طبق قوانین قرار بود اصناف با همکاری وزارت بازرگانی عملیات نصب صندوق‌های فروش را به انجام برساند.

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران، در خصوص مالیات اصناف اظهار داشت:اصناف در کشور شامل 1400هزار واحد توزیع، 900هزار بنگاه تولیدی و 650هزار واحد صنفی کوچک هستند.

وی ادامه داد: بحث عدم شفافیت اصلاع مالی را قبول ندارم و می‌توان بگویم آشکارترین مودیان اصناف هستند چرا که در معرض دید هستند و به هر شکلی مورد بررسی و رصد قرار می‎گیرند.

فاضلی گفت:باید قبول کرد طبق توافقات براساس اظهارنامه‌ی مودی مالیات دریافت نمی‌شود و به سبب آن بخش عظیمی از اصناف حدود 81 دردص آن‌ها در سال 91 از توافات خارج شدند.

وی ادامه داد: به سبب آنکه در دهه گذشته تولید مورد حمایت قرار نگرفته است و ضربه سنگی به آن وارد شده است پس باید مالیات بر اساس آمارهای واقعی و متناسب با شرایط بازار و اقتصاد اخذ گردد.

فاضلی افزود: حدود 80 درصد اصناف را اقشار کم درآمد جامعه تشکیل ‎می‌دهند پس اگر مالیات ابرازی از آن‌ها اخذ نشده است حتما به سبب کشیده شدن برگ تشویق نا مربوط بوده است.

رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص نصب صندوق‌های فروش بیان کرد: نبود زیرساخت‌های لازم و آموزش های ضروری جهت نصب صندوق‌های فروش اصناف را با مشکل روبه رو کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: تا به امروز حدود 29 اتحادیه در اولویت نصب صندوق‌های فروش قرار دارند و برنامه‌هایی جهت برقراری شفافیت اطلاعاتی در دستور کار است وتوصیه می‌شود در تعاملات بین جمیع اصناف دولت دخالتی نداشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار