نادانسته به استقبال این بیماری سر سخت نروید

در زندگی صنعتی با وجود پیشرفت‌هایی که صورت گرفته خیلی از افراد از خود غافل شدند و به هیچ عنوان توجهی به سلامتی خود ندارند این موضوع سبب شده نادانسته زمینه‌ی بروز سرطان را در خود فراهم کنند.

کامبیز نوین متخصص آنکولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عوامل متفاوتی از جمله آلودگی هوا مصرف دخانیات، فست‌‌فودها، رژیم غذایی‌ نا‌مناسب،‌ افزایش کالری و کم تحرکی در کل دنیا وجود دارد که سبب افزایش سرطان می‌شوند. 

وی در خصوص رژیم غذایی ادامه داد: با توجه به این که رژیم‌های متنوعی وجود دارد افراد باید از غذاهای کم چرب استفاده کنند و البته توجه زیاد به سبزیجات، میوه‌ها و پرهیز از فست‌فودها حرف اول را می زند. 

وی در خصوص عدم تحرک بیان کرد: پیشرفت تکنولوژی و سایر موارد موضوعی برای کاهش تحرک افراد شده است بنابراین بهترین راه پیشگیری از سرطان افزایش تحرک می‌باشد. 

نوین اظهار کرد: چندین درمان استاندارد از قدیم وجود دارد که برای اغلب سرطان‌ها کاربرد دارد. 
ولی درمان‌های دیگری همچون شیمی درمانی، رادیوتراپی، هورمون درمانی، درمان‌های هدفمند و تقویت سیستم ایمنی هم به کمک این بیماری سر سخت آمده است و البته تاثیر بسزایی در درمان هم داشته است. 

وی در خصوص شیمی درمانی گفت: همان طور که می‌دانید یکی از روش‌های شایع برای درمان بیماری سرطان استفاده از شیمی درمانی است اگر چه عوارض شیمی درمانی می‌تواند شامل تهوع، استفراغ، ریزش مو،‌ ناباروری در خانم‌ها و آقایان جوان و تضعیف سیستم ایمنی فرد می‌شود. ولی با توجه به نوع سرطان‌ها تاثیرهای بسزایی راهم به دنبال دارد. 

این متخصص آنکولوژی در رابطه با درمان رادیوتراپی بیان کرد: این درمان با استفاده از پرتوی اشعه x در خارج یا در داخل بدن به منظور ورود پرتوهای یونیزه در داخل یا در خارج از بدن برای ورود پرتوی یونیزه به داخل حفره‌های بدن به صورت استاندارد و مداوم برای درمان سرطان اثر می‌گذارد. 

گفتنی است، که این پرتوهای یونیزه با توجه به مکان سرطان مورد نظر حالت‌های مختلفی اعم از ضعف، خستگی، آسیب‌های مخاط و... دچار می‌کند. 

وی در پایان در خصوص درمان‌های هدفمند گفت: بر خلاف شیمی درمانی که از طریق تزریق تاثیر بر روی سلول‌های دیگر می‌گذارد در این درمان فقط روی سلول‌های سرطانی تاثیر گذاشته است و گفتنی است این درمان هم مانند دیگر درمان‌ها دارای عارضه است اما عوارض ناشی از آن خیلی کمتر به چشم می‌خورد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.