آیا بیهوشی در کودکان عوارض دارد؟

وقتی صحبت از بیهوشی نوزادان، شیرخواران و یا کودکان می شود ظرافت کار نسبت به بزرگسالان بیشتر می شود به طوریکه هرچه سن کودک در حین بیهوشی کمتر باشد و یا بیماری زمینه ای وجود داشته باشد بیهوشی مشکل تر و طبیعتا عوارض ناشی از آن بیشتر می شود

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، شاید بسیاری از افرادیکه خود یا خانواده آنها قرار است تحت عمل جراحی قرار گیرند، بیش از آنکه از عمل جراحی نگران باشند از بیهوشی وحشت دارند و این ترس در مورد فرزندانشان به مراتب بیشتر است. اکثر والدین از مرگ و میر و عوارض بیهوشی سوال میکنند و در این خصوص بسیار کنجکاو میباشند.

دکتر سید علیرضا مهدویمتخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیدر مورد ترس از بیهوشی و عوارض های ناشی در آن گفت: بیهوشی در مراکز مجهز و انجام آن توسط متخصصینی که اغلب مهارت کافی دارند بسیار ایمن است. زیرا میزان مطابق آمار مرگ و میر ناشی از بیهوشی یک در ده هزار مورد گزارش شده و موارد مرگ و میر نیز بیشتر ناشی از بیماریهای زمینه ای و نوع عمل جراحی است.

وی ادامه داد: به طور مثال بیمار ممکن است عمل جراحی ساده مثل فتق داشته باشد ولی به بیماری زمینه ای نارسایی قلبی شدید هم مبتلا باشد. و یا اینکه فرد تاکنون شرح حالی از بیماری زمینه ای خود مانند بیماری های قلبی، کلیوی، ریوی و غیره ندهد و عمل جراحی سنگینی نیز در پیش رو دارد که ممکن است به طور مثال خونریزی شدیدی داشته باشد که جبران آن حین عمل جراحی مشکل باشد، خوب طبیعتا در اینگونه موارد ریسک بیهوشی و عمل جراحی بالا میرود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وضعیت بیهوشی در کودکان و نوزادان چه تفاوتی با بزرگسالان دارد گفت: وقتی صحبت از بیهوشی نوزادان، شیرخواران و یا کودکان می شود ظرافت کار نسبت به بزرگسالان بیشتر می شود به طوریکه هرچه سن کودک در حین بیهوشی کمتر بوده و یا بیماری زمینه ای وجود داشته باشد بیهوشی مشکل تر و طبیعتا عوارض ناشی از آن بیشتر می شود و لذا ضروری است تا بیماران و یا همراهان آن در انتخاب مراکز درمانی توجه ویژه ای داشته و نسبت به مشاوره بیهوشی قبل از عمل جراحی نیزکوتاهی نکنند.

آیا بیهوشی در کودکی باعث کند ذهنی در بزرگسالی می شود؟

دکتر مهدوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بسیاری از خانواده ها فکر می کنند که بیهوشی کودکان در عمل های جراحی باعث کاهش هوش آن ها در بزرگسالی می شود و آیا این نکته درست است یا خیر گفت: در این خصوص هنوز مطلب ثابت شده ای وجود ندارد ولی در تجربه ایجاد شده از میلیون ها مورد بیهوشی اطفال در جهان عارضه ی چشمگیری در این خصوص دیده نشده است. ولی نگرانی در مورد تعداد موارد بسیار زیاد بیهوشی در یک نفر همچنان باقی است.

وی ادامه داد: در مجموع با توجه به داروهای جدید و همچنین پایشگرها و مانیتورینگهای پیشرفته ای که در دسترس متخصصین بیهوشی قرار گرفته و اکثر مراکز درمانی کشورمان از آن بهره مند می باشند، بیهوشی ایمن است.

منبع : عصر ایران
برچسب ها: بیهوشی ، کودکان ، عوارض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.