مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور:

صرفه‌جویی 165 میلیارد دلاری با مدیریت مصرف انرژی

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور با اشاره به اینکه در طول اجرای 9 طرح بهینه‌سازی مصرف انرژی، 165 میلیارد دلار صرفه‌جویی خواهیم داشت، گفت: پیش‌بینی می‌شود در صورت تصویب طرح‌های جدید همین مقدار به میزان صرفه‌جویی اضافه شود.

نصرت الله سیفی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اینکه طرحی برای بهبود مصرف سوخت خودروها دارید اظهار داشت: در بخش خودروسازی سه طرح قرار است در کشور اجرا شود.

وی تصریح کرد: طرح تعویض تاکسی‌های فرسوده با تاکسی‌های CNG، طرح تعویض 17 هزار اتوبوس شهری فرسوده با اتوبوس‌های شهری گاز سوز و طرح تعویض 65 هزار کامیون و کشنده فرسوده با انواع جدید از جمله این سه طرح است.

سیفی راجع به اعتبار تخصیص یافته از سوی دولت در این زمینه گفت: اصولا در همه دنیا، طرح‌های بزرگ نیاز به پول ندارند، بلکه این طرح‌ها سرمایه زا هستند.

بر همین اساس؛ این طرح‌ها به صورت بیع متقابل است. شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با پیدا کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری آنها را برای سرمایه‌گذاران عرضه می‌کند و این سرمایه‌گذاران هستند که میزان سرمایه لازم را مشخص و تأمین می‌کنند.

وی ادامه داد: میزان بازگشت سرمایه در این طرح‌ها مشخص شده است به طوریکه برای تعویض اتوبوس‌های شهری یک میلیارد و 800 میلیون دلار بازگشت سرمایه، برای تعویض تاکسی‌ها حدود 700 میلیون دلار و برای تعویض کشنده و کامیون نزدیک به 2 میلیارد دلار بازگشت سرمایه است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور اضافه کرد: البته جدای از خودروسازی ما در راه آهن نیز طرحی داریم که 7 میلیارد و 500 میلیون دلار بازگشت سرمایه خواهد داشت و همچنین در طرح متروشهری که در دست تصویب است 5 میلیارد و 500 میلیون دلار بازگشت خواهد داشت.

سیفی در خصوص طرح‌های جدیدی که تحت ماده 12 قانون رفع موانع تولیدی گفت: سه طرحی که در سال 93 مطرح شده و هنوز به تصویب نرسیده است، یکی طرح کمک به مترو تهران که بازگشت سرمایه‌اش نزدیک به پنج میلیارد دلار خواهد بود. طرح دیگر مترو هشت کلان شهر ایران است از جمله مشهد، اصفهان که حدود 700 میلیون دلار بازگشت سرمایه دارد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور تصریح کرد: در این مورد شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا بازگشت سرمایه در تهران خیلی بیشتر از مجموع هشت شهر است؛ که دلیل آن وجود 150 کیلومتر خطوط مترو در تهران است که تنها با سرمایه گذاری در بخش خرید واگن می توان در مصرف بنزین و گاز و گازوئیل در شهر صرفه جویی کرد.

وی ادامه داد: سومین طرح ارائه شده، طرح موتور سیکلت برقی که هنوز به تصویب نرسیده است.

***رونمایی از سامانه ارتقا کارایی موتورخانه‌ها طی دو هفته آینده

سیفی، در مورد فعالیت هایی که در طرح ارتقا کارایی موتورخانه ها انجام شده است اظهار داشت: مهمترین کاری که در مورد موتورخانه ها انجام شده، طراحی سامانه نرم افزاری است که دو هفته آینده معرفی می شود.

وی تصریح کرد: این نرم افزار شامل پنج فصل است که تمام نقش آفرینان در این طرح از جمله: صاحب موتورخانه، سرمایه گذار، پیمانکار، تأمین و تجهیز کننده قطعات، بخش دولتی و حتی امور مالی، در این نرم افزار مد نظر قرار گرفته شده اند و با قابلیت وب می تواند به صورت وب سرویس به سرورهای مختلف کشور مثلا شرکت های گاز یا توانیر متصل شود که بتوان آنها را نظارت کرد.

سیفی تاکید کرد: علاوه بر این در طراحی این سیستم سعی شده است از دخالت انسان جلوگیری شود، تا بتوان جلوی دستکاری و به صورت فرضی سو استفاده را گرفت. این نرم افزار 14 مرداد معرفی می شود و پس از آن افراد داوطلب می توانند برای ثبت نام در این طرح به عنوان صاحب موتورخانه یا سرمایه گذار وارد شوند.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور در خصوص میزان سرمایه‌گذاری برای این کار در همه موتورخانه ها اظهار داشت: موضوعی که این طرح را نسبت به طرح های مشابه متمایز می کند، در نظر گرفتن خلاقیت افراد است؛ 34 روش برای کاهش مصرف انرژی و ارتقا کارایی در موتورخانه ها در نظر گرفته شده که از عایق کاری لوله ها تا بهینه کردن مصرف مشعل بسط دارد، اما باز هم افراد می توانند خلاقیت به خرج دهند و از هر روشی که می توانند استفاده کنند؛ بنابراین پیش بینی میزان سرمایه گذاری به خلاقیت افراد بستگی دارد، ممکن است فردی با حداقل سرمایه گذاری بیشترین بازده را داشته باشد.

سیفی تاکید کرد: اما سقف ما برای بازگرداندن سرمایه تا 2 میلیارد دلار است، یعنی به ازای هر متر مکعب گاز صرفه جویی، 450 تومان به سرمایه گذار باز می گردد.

وی تصریح کرد: برای انجام این طرح در موتورخانه ها محدودیت زمانی تعیین شده است. این طرح باید در موتورخانه های مسکونی طی 33 ماه و بخش اداری طی 22 ماه اجرا شود و بر این اساس علاوه بر اینکه یک برنامه ریزی برای اجرای طرح انجام می شود، قوانین شورای اقتصاد نیز رعایت می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار