باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نفس‌های میلیونی نوزادان نارس/ کمبود دو هزار تخت NICU در کشور

ویروس کمبود تخت‌های بیمارستانی به بخش NICU یا همان مراقبت‌های ویژه نوزادان سرایت کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کمبود تخت‌های بیمارستانی این روزها به بخش NICU یا همان مراقبت‌های ویژه‌ نوزادان هم سرایت کرده است.

کافی است نوزادتان زودتر از موعد مقرر به دنیا بیاید یا در تشکیل یکی از اعضای بدنش مشکلی بوجود بیاید که شیرینی پدر و مادر شدنتان تلخ می‌شود و شانس زنده ماندن به همین تخت NICU ختم می‌شود. 

دکتر کدیور رئیس بخش NICU مرکز طبی کودکان می‌گوید: بیمارانی که به اتاق عمل منتقل می‌شوند قبل و بعد از عمل نیاز به تخت دارند و کمبود تخت در بخش NICU ما را با مشکل روبرو کرد. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بخش NICU  دوازده تخت داریم افزود: به دلیل کمبود تخت مجبور می‌شویم در برخی مواقع بیماران را بین بد و بدتر انتخاب کنیم.

کدیور تصریح کرد: بیماران زیادی از کل کشور به این مرکز مراجعه می‌کنند و این مرکز هم از نظر تخت روز بیمارستانی و هم از نظر توانایی رسیدگی به بیماران پیچیده از بسیاری از بیمارستانهای خصوصی متخصص های بیشتری دارد.

دکتر سنگسری فوق تخصص نوزادان در مرکز طبی کودکان نیز در این خصوص گفت: گاهی مجبور می‌شویم بیمار نیازمند به NICU را در اورژانس نگه داریم در آنجا خدمات NICU به نوزاد ارائه دهیم تا تخت‌ خالی در این بخش پیدا شود و امکان انتقال بیمار میسر شود و این اولویت بندی بیماران ما را با مشکل روبرو کرده است.

هزینه یک تخت NICU شبی چند؟ 
دکتر علی شهرامی معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت در خصوص تعرفه‌های تخت NICU در بیمارستان‌ها تصریح کرد: بر اساس مصوبه دولت در سال 94 هزینه هر شب تخت NICU  هزار پانصد هزار تومان در بیمارستانهای دولتی است که به خاطر طرح تحول نظام سلامت بیماران فقط 6 درصد آن را می‌پردازند و این رقم مبلغی ناچیز است. 

اما در بیمارستانهای خصوصی هزینه یک شب تخت درجه 1 NICU حدود یک میلیون تومان است . 
این در حالیست که اگر با چند بیمارستان خصوصی که نامشان بر سر زبانهاست تماس بگیری هزینه‌ای بالاتر از 3 میلیون تومان آن هم بدون دارو برایت صورتحساب می‌کنند. 

کمبود 2000 تخت NICU در کشور 
بدترین قسمت ماجرا این جاست که در این شرایط اضطراری والدین به سختی می‌توانند نوزادشان را در بخش دولتی بستری کنند و بسیاری از آنها به ناچار مجبور می شوند که نوزادشان را در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانهای خصوصی بستری کنند. 

نوزادان نارسی که با وزنی کمتر از دو کیلوگرم و قبل از اتمام دوره بارداری مادر به دنیا می‌آیند و برای اینکه شانس زنده ماندن داشته باشند باید به محض تولد در بخش NICU یا همان مراقبت‌های ویژه نوزادان بستری شوند تا با کمک دستگاه‌های مخصوصی که شبیه رحم مادر عمل می‌کند، فرآیند اکسیژن رسانی، گرما و رطوبت بخشی و محافظت از نوزاد در برابر عوامل عفونی اعمال شود. 

اما مشکل از جایی شروع می‌شود که اغلب خانواده‌ها برای پیدا کردن تخت مراقبت‌های ویژه نوزادان در بخش دولتی عاجز و مجبور می‌شوند به بخش خصوصی مراجعه کنند. 

دکتر علی شهرامی معاون اجرایی معاون درمان در این خصوص گفت: در حال حاضر 2300 تخت NICU در قالب 268 بخش داریم که ضریب اشغال این تخت‌ها بیش از 85 درصد است و حدد 2000 تخت دیگر در کشور کم داریم . 

وی با بیان این مطلب افزود: در طرح تحول نظام سلامت حدود 703 تخت به بیمارستان‌ها اضافه می‌شود که با این رقم تعداد تخت‌ها افزایش 46 درصدی خواهد داشت. 

شهرامی در خصوص موانع موجود بر سر راه افزایش تخت‌های NICU گفت: نیروی انسانی و پرستار این بخش خاص هستند و ما در همین شرایط فعلی هم که در کمبود شدید نیروی پرستاری به سر می‌بریم و نیروی متخصص نوزادان هم کم داریم بنابراین افزایش بیش از این در بخش NICU چندان منطقی نیست چرا که نسبت استاندارد پرستار به تخت NICU  سه به یک است که در حال حاضر توان تامین چنین نیرویی وجود ندارد. 

با این تفاسیر مشکل شد دو تا یعنی اگر حتی تخت خالی هم در بیمارستان‌ها وجود داشته باشد نیروی متخصص و پرستاری برای مراقبت از بیمار نیست. 

حالا باید منتظر ماند و دید کمبود نیروی انسانی در بیمارستانها که هر بار به یک نحوی در حوزه سلامت کشور مشکل ساز می شود کی قرار است حل و فصل شود. 


گزارش از نسرین گودرزی

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار