مردم فرودست؛ مال باختگان موسسه میزان

"میزان" در انتظار میزان قوه قضاییه + تصاویر

امروز ظهر معترضین مقابل بانک مرکزی تجمع کردند. دیروز نیز وقتی سپرده گذاران در خراسان به نتیجه نرسیده بودند، عده‌ای از آنان برای دادخواهی راهی تهران شده و در مقابل مجلس تجمع کرده بودند.


 موسسه مالی اعتباری میزان دربهمن ماه 1379  آغاز بکار کرد. 



به تدریج بیش از 110 شعبه در خراسان، تهران و کیش افتتاح گردید. این تعاونی اعتباری توانست در سال 89 مجوز موسسه مالی و اعتباری را از بانک مرکزی دریافت کند. حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی در برنامه پایش در اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد میزان مجوز ندارد و از ابتدا هم مجوز نداشت.این در حالیست که  عکس زیر مجوز بانک مرکزی برای فعالیت این موسسه را نشان می‌دهد.







این موسسه که نزدیک به 900 هزار نفر سپرده گذار دارد، ابتدا اقدام به دادن سود روز شمار 22 درصد می‌کرد (البته 4 درصد به علت حق‌العمل کاری کسر می‌شد).

اما از بهمن ماه سال 93  اقدام به کسر سودهای قبلی سپرده گذاران از حساب آنان نمود در حالی که اجازه برداشت اصل سپرده را به آنان نداد. مسئولان میزان کاهش سود سپرده گذاران را به دلیل استناد به دستورالعمل بانک مرکزی اعلام کردند.







 این اقدام با اعتراض گسترده سپرده گذاران همراه شد و از آنجا که ورشکستگی میزان برای آنان محرز بود،‌ تلاش کردند تا دارایی های خود را از این موسسه خارج کنند. در مقابل مسئولان میزان دست به دامن مسئولان محلی شدند و با درج اظهارات آنان در سایت خود سعی داشتند تا شرایط پدید آمده را آرام کنند. 

فرماندار مشهد: موسسه میزان مشکلی برای ادامه فعالیت ندارد. مردم نگران نباشند. (11/12/ 93)








استاندار خراسان رضوی: موسسه اعتباری میزان بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه می دهد. (11/10/ 1393)




 


مدیر کل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: موسسه میزان مشکلی ندارد. (11/7/ 1393)





فرماندار بیرجند: موسسه میزان بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه می دهد. مشکل پیش آمده ناشی از جو روانی پخش یک شایعه است.(11/7/ 1394)







زمان زیادی لازم نبود تا سپرده گذاران به ماهیت موسسه پی ببرند،‌اما تلاش های آنان برای احقاق حقوق خود از مجرای قانونی همچنان بی نتیجه ماند. پس مردمی که دیگر از دریافت مطالبات و اصل پول خود ناامید شده بودند 4 روز پیش دست به اعتصاب غذا درمقابل ساختمان مدیریت شعب این موسسه زدند تا شاید بتوانند از این راه به حقوق خود دست یابند که متأسفانه در این اعتصاب عده‌ای به علت ضعف شدید راهی بیمارستان شدند.













زمانی که جمعیت سپرده گذاران در خراسان به نتیجه نرسیدند، عده‌ای از آنان این بار برای دادخواهی راهی تهران شدند و دیروز در مقابل مجلس تجمع کردند. 
موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی در صحبت‌هایی، قول پیگیری مسئله را به آنان داد و پس از جلسه‌ای که عصر دیروز در وزارت کشور داشت در جمع مالباختگان اعلام کرد: به نتایجی رسیده‌ایم. چند سرمایه‌گذار وجود دارند که اگر یکی از آنها را بانک مرکزی تأیید کند احتمال بازگشت پول‌های سپرده گذاران بزودی ممکن می شود در غیر اینصورت سپرده گذاران باید در انتظار فروش اموال میزان باشند. 

امروز ظهر نیز میزانی ‌ها مقابل بانک مرکزی تجمع کردند.



نکته قابل تامل این است که سپرده گذاران به اتفاق همسران و فرزندان، در جهت احقاق حقوق خود تلاش می کنند و از دادن هرگونه شعار سیاسی یا هر عمل مغایر با امنیت ملی خودداری می کنند. بدیهی است مسئولان مربوطه نیز باید پاسخگوی مطالبات به حق مردم از مجرای قانونی باشند.


 اینکه موسسه ای مالی مجوز فعالیت نداشته باشد و نزدیک به 15 سال فعالیت کند شاید چیز عجیبی نباشد اما سوال مهم این است که چگونه همین موسسه بنا به گفته معترضین بعد از اعلام انحلال از سوی بانک مرکزی،‌ماه هاست بیش از 110 شعبه خود را در سرتاسر کشور فعال نگه داشته است ؟!



انتهای پیام /






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Seychelles
علی
۰۸:۳۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
من هم یکی از این افراد هستم متاسفانه پولی را در این موسسه گذاشتم به امید سودی اما .... انشاله پیگیری بشه از طرف مسوولین
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۲۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۴
انشاللاه همیشه تندرست و سلامت و پیروز باشد ،متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
سید قاسم حسینی
۱۳:۵۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
سلام و عرض ادب و احترام احسنت بر شما که حقایق را انعکاس میدهید و رسالت خبرنگاری خود را به نحو احسن انجام میدهید فقط دعاگوی شما هستیم و من ا... التوفیق
آخرین اخبار