باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

وقتی برای درمان از خودتان اجازه می‌گیرید

خوددرمانی یا پیچیدن نسخه توسط هر کسی که ناراحتی یا کسالتی دارد، به نظر کار راحتی می‌آید اما همین کار راحت می‌تواند در بلند مدت کار را برای بیمار به جای درمان به جایی برساند که دیگر هیچ درمانی برایش امکانپذیر نباشد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان برای خیلی از افراد پیش آمده که با کمی احساس درد یا بیماری به سراغ سبد دارویی موجود در خانه‌هایشان می‌روند، غافل از اینکه با این کار درمان که نمی‌شوند هیچ، بیماری های دیگر هم پیدا می‌کنند. 

باکتری‌هایی که با خود درمانی فعال می‌شوند 
باکتری ها موجودات هوشمند زنده‌ای هستند که وقتی در مقابل ناسازگاری محیطی قرار می‌گیرند عکس‌العمل نشان می‌دهد و منجر به مقاوم شدن آنها و ظهور اشکال مقاوم به آنتی بیوتیک‌ها می‌شود. 

خوددرمانی یکی از عوامل مهم در ایجاد و ظهور باکتریهای مقاوم است که نه تنها موجب درمان نمی‌شود بلکه امکان ظهور باکتریهای مقاوم به درمان را هم بوجود می‌آورد. 

مقصد آنتی بیوتیک ها درمان است یا تشدید بیماری؟ 
آنتی بیوتیک‌ها داروهایی هستند که اغلب در دسترس آسان افراد قرار دارند و برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری ها استفاده می‌شوند. معمولا سیستم ایمنی بدن می‌تواند، با باکتری‌ها مبارزه کند و از تکثیر آنها برای ایجاد عفونت جوگیری کند اما ممکن است که قدرت ایمنی بدن کاهش پیدا کند و بدن قادر به کنترل عفونت نباشد در این زمان آنتی‌بیوتیک‌ها برای بدن ضروری هستند. 

اما افرادی که از آنتی بیوتیک ها به شکل خودسرانه استفاده می کنند باعث مقاوم شدن باکتری ها در برابر دارو می‌شوند که در این صورت دارو برای استفاده در بیماری‌هایی که در آینده بوجود می‌آیند موثر نخواهد بود.

خود درمانی‌های مکرر طول عمر را کم می‌کند
ایرج خسرونیا متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیان کرد: اگر داروها بدون مجوز پزشک مصرف شود عوارض سوئی خواهد داشت و باعث مقاومت بیماری نسبت به دارو می‌شود که از این دسته داروها می‌توان به آنتی بیوتیک‌ها اشاره کرد که در اثر مصرف بی‌رویه میکروب‌های مفید در دستگاه گوارش را از بین می‌برد و همچنین عوارضی مثل حساسیت، خارش، ناراحتی کلیه و کبد ایجادمی‌کند.

وی افزود: اگرچه توصیه به تمامی افراد می‌شود که خود درمانی را انجام ندهند اما مهمترین مورد افرادی هستند که سن بالای 45 سال را دارند زیرا در بسیاری از موارد بیماری داریم، درد معده یا سوء هاضمه دارند که احتمال می‌رود یک تا دو درصد از عوامل سرطان معده باشد پس سعی کنند به جای خود درمانی به پزشک مراجعه کنند و حتما آندوسکوپی شوند. 

خسرونیا ادامه داد: یا مواردی مثل یک سرماخوردگی ساده که افراد برای بهبود آن به سراغ آنتی بیوتیک‌ها می‌روند که این کار به دو دلیل باعث مقاوم شدن باکتری‌ها به این دسته از داروها می‌شود یکی اینکه افراد از دوره‌ی درمان اطلاعی ندارند و با کمی بهبودی مصرف آن را قطع می‌کنند و دوم اینکه وقتی مقاومت باکتری‌ها زیاد شد اگر در آینده به عفونت شدیدی مبتلا شوند این داروها دیگر اثری بر بدن آنها نخواهد داشت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین خود درمانی به جای درمان یک قدم بسوی مرگ یا کاهش طول عمر است.

داروها موادی هستند که تاثیرات گوناگونی بر روی سیستم بدن دارند که بسیاری از این تاثیرات نامطلوب هستند بنابراین بهتر است کار تجویز دارو به پزشک واگذار شود.

گزارش از مهناز متقی 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.