رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت اعلام کرد

اجرای برنامه سلامت گوش و شنوایی در 13 استان کشور

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت، از آغاز برنامه سلامت گوش و شنوایی در گروه سنی پیش دبستانی و سالمندی در 13 استان به صورت پایلوت خبر داد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبدا؛ دکتر سعید محمودیان رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت در حاشیه نشست کمیته ملی کشوری برنامه سلامت گوش و شنوایی یکی از برنامه‌های مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت را، برنامه سلامت گوش و شنوایی کشور بیان کرد و گفت: با توجه به احتمال شیوع کم شنوایی و اختلالات گوش در همه سنین، رویکرد و هدف از اجرای این برنامه پیشگیری در بیماری‌های گوش و شنوایی، شناسایی اولیه بیماران گوش و کم شنوایی و برنامه‌های خود مراقبتی و مداخلات درمانی مناسب مانند استفاده از تقویت کننده‌های شنوایی است. 

وی همچنین ضمن اشاره به بحث پیشگیری در بیماری‌های گوش و ناشنوایی، سطح اول پیشگیری را از بین بردن عامل خطر بیان کرد و گفت: بالابردن سطح ایمنی و جلوگیری از ابتلا به بیماری از طریق آموزش، شناسایی به موقع افراد بیمار، تشخیص نوع بیماری و مداخلات به موقع درمانی سطوح بعدی پیشگیری هستند.

به گفته رییس اداره سلامت گوش و شنوایی میزان کم شنوایی ناتوان کننده در سنین بالای 65 سال نسبت به سایر گروه‌های سنی 2 برابر بیشتر است.

دکتر محمودیان ضمن اشاره به آمارهای سازمان جهانی بهداشت مبنی بر این که تا سال 2020 میزان ناشنوایان در دنیا افزایش می‌یابد، افزود: در کشور شیوع ناشنوایی در هر هزار تولد در زمان نوزادی 4.7 درصد است و از زمان نوزادی تا سالمندی شیوع ناشنوایی در کل جمعیت کشور یعنی از نوزادی تا سالمندی 3 تا 5 درصد است.

وی افزود: البته این آمار در سنین پیش دبستانی و مدرسه 2 برابر شده و به 10 درصد میرسد.

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی در ادامه، با بیان این که ریاست کمیته ملی کشوری برنامه سلامت گوش و شنوایی بر عهده دکتر محمد فراهانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ از اساتید مطرح گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن کشور و با تولیت وزارت بهداشت می‌باشد، گفت: برنامه سلامت گوش و شنوایی براساس استاندارد‌های سازمان جهانی بهداشت در حال تدوین و تنظیم است.

دکتر محمودیان غربالگری سلامت گوش و شنوایی نوزادان و سالمندان را یکی از  5 محور ارتقاء سطح سواد سلامت گوش و شنوایی عنوان کرد و افزود: ثبت دیده بانی اختلالات گوش و شنوایی در کشور و مداخلات به موقع در آلودگی های صوتی محیط های کاری، صنعتی، نظامی و تفریحی از اقدامات دیگر ارتقاء سطح سواد سلامت گوش و شنوایی است، که به عنوان اولویت های سلامت گوش در کشور در نظر گرفته شده است.

غربالگری سلامت گوش و شنوایی  65 درصد نوزادان

دکتر محمودیان در ادامه، با اشاره به غربالگری سلامت گوش و شنوایی نوزادان توسط اداره سلامت گوش وزارت بهداشت همگام با سازمان بهزیستی، گفت:در حال حاضر حدود 64 درصد نوزادان در سطح کشور غربالگری شده که در صورت نیاز به مراکز درمانی ارجاع داده شده اند.

به گفته وی، سالانه حدود 3 تا 5 درصد نوزادان با اختلالات شنوایی متولد می شوند که در سال گذشته بیش از 900 هزار نوزاد تحت غربالگری سلامت گوش و شنوایی قرار گرفته و حدود 2500 نوزاد به مراکز درمانی جهت درمان ارجاع داده شدند.

 رییس اداره سلامت گوش و شنوایی همچنین از آغاز برنامه سلامت گوش و شنوایی در گروه سنی پیش دبستانی و سالمندی در 13 استان به صورت پایلوت خبر داد.

وی همچنین، از برگزاری دومین نشست کمیته برنامه سلامت گوش و شنوایی طی دو ماه آینده خبر داد و گفت: در این نشست ضمن آنالیز موقعیتی و وضعیتی از سلامت گوش و شنوایی در کشور در خصوص پیشنهاد های ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت و سازمان های مرتبط دیگر با سلامت با هدف دستیابی به بهترین پروتکل در این زمینه بحث و تبادل نظر خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار