در یادداشتی در پایگاه اینترنتی دالاس نیوز؛

جان بولتون: در توافق، امتیازات زیادی به ایران داده شده است/ برای جلوگیری از دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای، گزینه نظامی اجتناب‌ناپذیر است

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل با «بد» توصیف کردن توافق هسته ای، مدعی شد در جمع‌بندی مذاکرات امتیازات زیادی به ایران داده شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ جان بولتون در یادداشتی در پایگاه اینترنتی دالاس نیوز، مدعی شد: در توافق بد هسته ای، امتیازات زیادی به ایران داده شده است. 

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، در یادداشت خود نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به جای این که از سیاست های خود در خصوص توافق هسته ای وین درباره برنامه هسته ای ایران دفاع کند، هنر حمله به مخالفان خود را در پیش گرفته است. اساسا اوباما استدلال می کند که ما برای مقابله با دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای یا باید این توافق ضعیف را بپذیریم یا اینکه وارد جنگ با ایران شویم. 

به عنوان مثال، اوباما راه غلطی را در پیش گرفته است و ظاهرا می خواهد اذهان را از این واقعیت ناخوشایند که توافق هسته ای در عمل، موفقیت آمیز نخواهد بود، منحرف کند. 

این توافق، نمی تواند مانع دستیابی ایران به تسلیحات اتمی شود. بنابراین گزینه واقعی که ما با آن مواجه هستیم این است که ما یا باید تبعات یک اقدام نظامی را در نظر بگیریم یا با پیامدهای یک ایران هسته ای مواجه شویم. 

هیچ یک از این دو خوشایند نیست؛ اما دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای بسیار بدتر است. اگر هدف واقعی، بازداشتن ایران از دستیابی به تسلیحات هسته ای است، در حال حاضر، یک اقدام نظامی پیشدستانه، اجتناب ناپذیر است. 

این که تعامل با ایران، گذرگاه سنگلاخی بسیار دشواری است، از مدت ها پیش قابل تصور بود.

وی در ادامه مدعی شد: « عزم جدی ایران برای تبدیل شدن به یک کشور دارای تسلیحات هسته ای بسیار قدرتمندتر و بیرحمانه تر از پاسخ ضعیف غرب به آن بود. فرض کنیم که ایران با دقت به همه بندهای توافق وین پایبند باشد، با وجود این با فرض درست بودن این سناریو، جاه طلبی های  این کشور برای دستیابی به تسلیحات هسته ای، فقط هشت یا ده سال عقب می افتد.»
 
وی مدعی شد: اکنون توافق اوباما با ایران به این کشور اجازه می دهد تا ثمره تخلفاتی را که انجام داده است، برداشت کند. بله درست است که این توافق محدودیت هایی بر غنی سازی اورانیوم ایجاد می کند،‌ ولی تهران می تواند برنامه غنی سازی خود را حفظ کند، ضمن این که تضمین های بین‌المللی برای کمک به ارتقای برنامه هسته ای ایران وجود دارد. دادن این امتیازات، اشتباهات مهلکی هستند. 

علاوه بر این، اقدامات ایران در زمینه موشک بالستیک - و ارتقای آن به گونه ای که قابلیت پرتاب تسلیحات هسته ای به همه جای جهان را داشته باشد- به شدت نادیده گرفته شده است. 

برخی از منتقدان طرح اوباما، از دیدگاه عقب نشینی از توافق و افزایش تحریم های اقتصادی علیه ایران حمایت می کنند. این بیشتر یک خیال پردازی است. 

درباره تحریم ها، می توان گفت، مذاکره‌کنندگان 5+1 اکنون بسیار ضعیف تر از آن هستند که بتوانند مانع دستیابی ایران به بمب اتم شوند و در حال حاضر هم دیگر نمی توان آنها را مجددا سازماندهی کرد. به قول بروس اسپرینگ استین ، این تحریم ها بسیار ضعیف شده اند و دیگر بازگرداندن آنها ممکن نیست. 

تهران ممکن است با کنار گذاشتن این توافق و بازگشت خودکار تحریم ها، بخشی از مزایای اقتصادی خود در آینده را از دست دهد، اما تا آن زمان بسیاری از دارایی های خود را که به دلیل تحریم ها مسدود شده بود، به دست خواهد آورد و قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری پر سودی امضا کرده است.

ضمن این که ممکن است برخی شرکت ها و کشورها به دلیل سودهای متقابل ناشی از همکاری با ایران، تخلفات این کشور را نادیده بگیرند و یا این که همه تحریم های قبلی را نخواهند بر ایران اعمال کنند. 

اگر دیپلماسی و اعمال تحریم ها نتوانست ایران را متوقف کند، مسلما دیپلماسی نیز بدتر شکست خواهد خورد. در حال حاضر ما با واقعیت ناخوشایند نقض توافقنامه از سوی ایران بدون مجازات مواجه هستیم. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
غرق شدن ناو جنگی در جنگ خلیج فارس را یادت بیار بعد تهدید کن
آخرین اخبار