مشهد؛

نگهداری 2600 نسخه خطی و چاپ سنگی درکتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

رئیس اداره مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: 2600 نسخه خطی و چاپ سنگي نفيس از آثار شهید ثانی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

 به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی ،سيد محمدرضا فاضل هاشمي افزود: شیخ زین‌الدین بن علی بن احمد عاملی جبعی، معروف به شهید ثانی، از بزرگان فقهاء شیعه، صاحب تألیفات بسياري است که بيش از 2600 نسخة​ خطي و چاپ سنگي نفيس از آثار وي و حواشي و شروحي که علماء بر آثار وي نوشته‌اند يا وي بر آثار ديگران نوشته است، در کتابخانة​ مرکزي آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود.

وی تصریح کرد: معروفترین تألیف شهيد ثاني در فقه اثر معروف شرح لمعه است بنام الروضة البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه است و شرح مزجی کتاب لمعه دمشقیه از آخوند شهید اول است.

رئیس اداره مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: از جملة اين نسخه‌ها رسالة عدم نجاسة البئر بملاقات النجاسه است که در قرن 10 کتابت شده که خواجه شيراحمد توني آن را وقف آستان قدس کرده است.

فاضل هاشمي ادامه داد: نسخة​ ديگري توسط خواجه شيراحمد توني به نام کشف الريبه عن الاحکام الغيبه وقف شده که در سال 949 تأليف و در 976 معاصر با مؤلف کتابت شده است.

وي ادامه داد: رسالة تیقن الطهاره و الحدث و الشك فی السابق، رساله در هبوط تأليف در سال956،نتايج الافکار (صلاه المسافر) تأليف سال 949 و کتابت سال 950 و حکم الطلاق زوجه الغائب از جملة​ اين موارد است

رئیس ادارۀ مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: نسخه‌اي مسكّن الفؤاد عند فقد الاحبه و الاولاد به کتابت در قرن 10 که ميرضا رضاخان نائيني در 1311 شمسي اهدا کرده و منسك الحج الكبیر به کتابت 999 که توسط دانشگاه علوم اسلامي رضوي اهدا شده ، از جمله نسخه​‌هاي نفيسي است که در کتابخانة مرکزي آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود.

انتهای پیام//گ

برچسب ها: کتاب ، نسخه ، خطی ، مشهد ، خراسان رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.