همدان؛

کم خونی ناشی از فقر آهن منجر به زایمان زود رس می شود

کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع ترین مشکلات دوران بارداری است و افرادی که پیش از این دوران به کم خونی مبتلا هستند بیشتر در معرض ابتلا به کم خونی می باشند.

 به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ یک متخصص زنان و زایمان : کم خونی ناشی از کاهش سطح گلبول های قرمز خون است  و خستگی، سر گیجه داشتن پوست وناخن های رنگ پریدگی- فرورفتگی پلک ها، افزایش شدت ضربان قلب و همچنین تنگی نفس از مهم ترین  علائم کم خونی هستند .

ربیعی با اشاره به اینکه  در دوران بارداری نیاز بدن به آهن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند افزود :در دوران بارداری میزان خون موجود در بدن مادر تا 50 درصد حد طبیعی افزایش پیدا می کند وساخته شدن هموگلوبین لازم برای این حجم از خون مستلزم دریافت آهن اضافی از بدن است که برای ساخت همو گلوبین لازم برای اکسیژن رسانی  به سایر سلول ها ضروریست.

وی با اشاره به  اینکه کمبود اسید فولیک یا ویتامین b12 می تواند موجب کم خونی شود گفت:درمان کم خونی به عامل ایجاد کننده آن بستگی داردومصرف آهن نمی تواند  دارویی مناسبی  برای درمان  انواع کم خونی ها باشد .

همچنین تصریح کرد : خوشبختانه اثرات کم خونی فقر آهن بر جنین ناچیز است و می توان گفت آهن به صورت فعال از طریق جفت به جنین انتقال پیدا می کند واز آنجا که نوزاد سهم خود را قبل از مادر  برداشت می کند به خوبی می تواند نیاز آهن خود را در دوره جنینی برطرف بسازد و اگر در 3 ماهه اول یا دوم بارداری دچار کم خونی شود احتمال زایمان زود رس بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: به همین علت دریافت مقادیر کافی از مکمل های آهن در این دوران ضروری است ودر مواردی که مادر دچار فقر آهن شدید باشد ذخایر آهن نوزاد در هنگام  تولد  پایین بوده وکودک در معرض ابتلا به کم خونی قرار می گیرد .

این متخصص زنان و زایمان خاطر نشان کرد : گوشت قرمز، لوبیا ، کلم بروکلی ، انجیر، ونان های سبوس دار، از بهترین منابع غذایی برای تامیین آهن مورد نیاز بدن هستند.

انتهای پیام/گ


برچسب ها: همدان ، کم خونی ، آهن ، زایمان ، زودرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.