زنجان؛

اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار در شهرستان طارم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت :از ابتدای شروع اجرای سیستم های ابیاری تحت فشار در شهرستان طارم تا به حال حدود 2هزارو 79 هکتار طرح آبیاری تحت فشار در شهرستان طارم اجرا گردیده است.

 به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ عماری با بیان اینکه در حال حاضر 954 هکتار طرح آبیاری تحت فشار در حال اجرا داریم افزود: کشور ما در یک اقلیم خشک و نیمه خشک با بارندکی متوسط حدود 250 میلی متر واقع شده است که در سالیان اخیر روبه کاهش نهاده از طرفی مصرف بیش از 90 درصد کل آبهای قابل استحصال کشور در بخش کشاورزی با راندمان حدود 30-35 درصد ،لزوم اجرای طرحهای ابیاری تحت فشار جهت ارتقاءراندمان مصرف 75 درصد در سیستمهای آبیاری بارانی و 90 درصد در سیستمهای قطرهای را بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

وی  افزود:با عنایت به کاهش نزولات جوی در سال های اخیر و وابستگی زیاد کشاورزی این شهرستان به آب های سطحی، تاثیر خشکسالی بر کشاورزی منطقه بسیار محسوس بوده است.

عماری ادامه داد: اختصاص کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی دولت به این طرح ها بیانگر جدیت در ساماندهی مصرف آب کشاورزی است و همکاری کشاورزان با دولت در اجرای طرح ها، تلاش ها را به ثمر خواهد نشاند.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی توسعه سیستم آبیاری تحت فشار در شهرستان طارم اضافه کرد :در این شهرستان 22 رودخانه فصلی شناسایی شده است و تامین آب اکثر باغات و زمین های زراعی شهرستان از آب های سطحی جاری این رودخانه ها که توسط نهرهای سنتی و کانال های بتنی موجود منشعب شده انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم افزود :در حدود 60 درصد اراضی شناسایی شده جهت اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار از 22 رودخانه استفاده می شود ولی به دلیل نداشتن پروانه بهره بردای آب، برای این متقاضیان امکان تشکیل پرونده وجود ندارد.

عماری تاکید کرد: در صورت حل مشکل توسط شرکت آب منطقه ای و صدور پروانه بهره برداری برای این منابع آبی بخش وسیعی از اراضی زراعی و باغی شهرستان به سیستم های نوین آبیاری مجهز و افزایش راندمان و صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب کشاورزی خواهیم داشت.

گفتنی است درصد قابل توجهی از هزینه طرح آبیاری تحت فشار به صورت کمک بلاعوض دولتی است و مابقی هزینه در صورت درخواست متقاضی به صورت وام بانکی خواهد بود که با توجه به مشکل شدید کم آبی و اهمیت اجرای این طرح، با مساعدت بیشتر بانک کشاورزی اجرای طرح های آبیاری تحت فشار سرعت بیشتری خواهد گرفت.


انتهای پیام/گ

برچسب ها: اجرا ، آبیاری ، طارم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.