مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران:

برنامه‌های بلندمدت بايد ما را به استاندارد جهانی انرژی نزديک کند

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) گفت: برنامه‌های بلندمدت بايد به نحوی تنظيم شود که ما را به استاندارد جهانی نزديک کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدحسین سجادی در سی و ششمین گردهمایی فصلی کمیته ملی انرژی جمهوری اسلامی با رویکرد بررسی نقش و جایگاه استانداردهای انرژی که در سالن شهید مطهری سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا)، برگزار شد، اظهار داشت: هدف‌گذاری، تمرکز و هماهنگی، تدوین و بازنگری استانداردها بخصوص برنامه برچسب‌گذاری ملی، یک الزام جدی برای رسیدن به یک استاندارد کارا است.

وی ادامه داد: برنامه‌های بلندمدت باید به نحوی تنظیم شود که ما را به استاندارد جهانی نزدیک کند.

وی با بیان اینکه همه ما به‌خوبی از نقش استاندارد در زندگی روزمره آگاه هستیم، گفت: وقتی وسیله‌ای را از بازار خریداری می‌کنیم و آن وسیله با مشکل مواجه می‌شود بلافاصله با یک دید منفی نسبت به آن وسیله موضع گیری می‌کنیم، اما اگر وسیله مورد استفاده ما دارای استاندارد با کیفیت و کارایی قابل قبول باشد، تصمیم گیری‌های منفی کمتر می‌تواند در آن نقش داشته باشد.

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) با اشاره به اینکه سیاست های بهینه سازی در دو بخش ابزارهای قیمتی و غیر قیمتی طبق بندی می‌شوند عنوان کرد: مجموعه این سیاست‌ها منجر به پایداری در اقداماتی که ما انجام می‌دهیم خواهد شد.

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده است که استفاده از ابزار قیمت و بالا بردن تعرفه‌ها می‌تواند با وارد کردن شک،‌ برای کوتاه مدت وضعیت مصرف را تقلیل دهد ولی پس از مدتی همه چیز به جایگاه اول خود باز می‌گردد افزود: بهترین شیوه برای کنترل مصرف استفاده از لوازم دارای برچسب استاندارد است و بایستی تلاش کنیم تا تولید کنندگان لوازم استاندارد با مصرف کم انرژی تولید کنند و خریداران نیز به سمت لوازم استاندارد سوق پیدا کنند.

سجادی با اشاره به اینکه واقعی نبودن قیمت انرژی در دنیای امروز سبب افزایش مصرف انرژی خواهد بود بیان داشت: باید تلاش کنیم از ابزارهای غیرقیمتی و لوازم استاندارد که مکمل ابزارهای قیمتی هستند استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه برچسب انرژی در لوازم، گواهی کیفیت استاندارد و هدف‌گذاری از جمله نشانه‌هایی هستند که براساس معیار مشخصی، مصرف انرژی محصولات و یا کارایی آنها را نشان می‌دهند، گفت: برچسب‌های مقایسه‌ای نشان دهنده کارایی انرژی مدلی خاص نسبت به مدل‌های مشابه در بازار بوده و معمولاً نصب آنها بر روی محصولات اجباری است.

مدیرعامل (سابا) در خصوص اهمیت برچسب و استانداردهای انرژی گفت: برچسب‌ها به مصرف کننده در برابر میزان مصرف انرژی و هزینه‌ها آگاهی می‌دهند.

وی با بیان این مطلب که استانداردها میزان مصرف انرژی، کارایی محصول و مشخصات فنی محصول را به خریدار نشان می‌دهند، افزود: خریدار این حق را دارد که در خصوص وسیله‌ای که قرار است خریداری کند اطلاعات جامعی در اختیار داشته باشد تا بتواند کار آمدترین وسیله که صرفه اقتصادی نیز داشته باشد را خریداری کند.

سجادی به متداول‌ترین سیاست‌گذاری‌ها برای ارتقای کارایی انرژی اشاره کرد و ادامه داد: بهترین فناوری‌های موجود، سختگیرانه‌ترین سیاست‌ها و هدف‌گذاری به شکل پیشرفت‌های درصدی از جمله سیاست‌گذاری‌ها برای ارتقای کارایی انرژی است.

وی ادامه داد: کشور ژاپن که در برنامه‌های برتر همیشه پیشتاز است، از سیاست بهترین فناوری موجود، استرالیا از سیاست سختگیرانه و امریکا از سیاست هدف‌گذاری به شکل پیشرفت‌های درصدی استفاده می‌کنند.

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی کشور با بیان اینکه در لوازمی همچون یخچال که درفصل گرما 27 تا 28 درصد مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: چنانچه روی استاندارد فراگیر برای یخچال برنامه‌ریزی کنیم و مصرف آن را تقلیل دهیم، سهم بزرگی از مصرف انرژی کشور را تحت کنترل خواهیم گرفت. 

وی با بیان اینکه برنامه‌های بلندمدت باید به نحوی تنظیم شود که ما را به استاندارد جهانی نزدیک کند، گفت: هدف‌گذاری، تمرکز و هماهنگی، تدوین و بازنگری استانداردها به خصوص برنامه برچسب‌گذاری ملی برای اثر بخش شدن این ابزار، یک الزام جدی برای رسیدن به یک استاندارد کارا است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار