باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

پیش از سفر دانستن این اطلاعات ضروری است

لازم است پیش از آن‌که برنامه سفر خود را بچینید، اطلاعاتی را درباره فوریت‌های پزشکی و کمک‌های اولیه بدانید تا حد امکان از حوادث جاده‌ای جان سالم به در ببرید.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  در فصل تابستان و ایام تعطیلات مدارس، خانواده‌ها فرصت مناسب‌تری برای باهم بودن و رفتن به سفر را پیدا می‌کنند. هر چند که این سفر‌ها می‌توانند لحظات به یادماندنی را برای اعضای خانواده بسازند.
اما در صورت عدم رعایت برخی عوامل موثر نظیر حفظ بهداشت و اصول ایمنی ممکن است خطراتی را برای افراد به همراه داشته باشد، خطراتی که گاه جبران نا‌پذیر خواهند‌بود.

از تاثیر‌گذار‌ترین حوادثی که در سفر‌ها جان افراد را به خطر می‌اندازد تصادف جاده‌ای است.
متاسفانه بر اساس آمارها این حوادث جاده‌ای دومین عامل مرگ و میر در جهان تلقی می‌گردد.
همچنین بر اساس همین آمار‌ها به ازای هر 10 هزار خودرو در دنیا حدود 9 نفر کشته می‌شوند، این در حالی است که در ایران به ازای این تعداد خودرو 37 نفر جان خود را از دست می‌دهد.
لذا آگاهی از فوریت‌های پزشکی و کمک‌های مردمی پس از سانحه می‌تواند تا حد زیادی این تلفات را کاهش دهد.

 در برخورد با فرد بیهوش چه باید کرد؟
دکتر شهریار کامرانی متخصص ارتوپد و جراح استخوان و مفاصل در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: گاهی سطح هوشیاری فرد مصدوم به دلیل شدت درد پایین آمده و کاهش فشار خون، خون ریزی و اضطراب او را بیهوش می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود که فرد صدمه‌دیده را در یک سطح صاف خوابانده و پاهایش را بالا بیاورید به این ترتیب فشار فرد متعادل شده و پس از چند دقیقه سطح هوشیاری وی به حالت اولیه باز می‌گردد.

وی به این موضوع تاکید داشت و افزود: افراد لازم است توجه داشته باشند که این کاهش فشار خون ناشی از خونریزی نبوده باشد، چرا که درمان خاص خود را خواهد‌ داشت.

تا حد امکان فرد مصدوم را کمتر جا‌به‌جا کنید
این متخصص خاطرنشان کرد: مهمترین عامل در هر شکستگی این است که اندام آسیب‌دیده را به یک حالت بی‌حرکت (وضعیت مناسب) نگه دارید.
اگر این اندام شامل انگشت، بازو یا ساعد باشد می‌توان با استفاده از باند آنرا از گردن آویزان کرد همچنین در مورد اندام ساق‌پا نیز می‌توان از تخته‌ای برای نگهداری ثابت آن استفاده کرد.

 از انجام کارهای قهرمانانه و ناآگاه بپرهیزید
کامرانی با اشاره به آنکه تفاوت عمده‌ای میان یک شکستگی بسته و یک شکستگی باز وجود دارد، افزود: استخوان بیرون‌زده یک پیش آگهی از شکستگی می‌باشد که اگر بتوان یک شکستگی (بیرون نزده) را با حداقل حرکت منتقل کرد از یک شکستگی باز جلوگیری‌شده و کمک بزرگی به مصدوم می‌شود.

وی ادامه داد: بیرون کشیدن افراد از داخل ماشین واژگون‌شده توسط افرادی که صلاحیت ندارند می‌تواند به جای نجات فرد صدمات بیشتری را به او برساند.
زمانی که هیچگونه فشار مستقیمی بر روی اندام‌های مصدومین نباشد بهتر است که در همان وضعیت مانده تا افراد با‌آگاهی بیشتر نقل و انتقال آنها را انجام دهد. در صورت اجبار بایستی به گردن فرد حادثه دیده بیشتر توجه شود، چرا که ممکن است با تکان‌های ناشیانه دست و پای فرد فلج شود.

کمک‌های اولیه که به کارتان می‌آید
این پزشک ارتوپد عنوان کرد: اگر با خونریزی تنه یا قفسه بینی مواجه شدید بهترین اقدام این است که پارچه تمیزی را در آن ناحیه قرار داده و تا حدی که فشار زیادی وارد نشود بر روی نقطه موردنظر به صورت موضعی فشار آورند.

همچنین در صورت طولانی‌شدن زمان خونریزی می‌توانید آن محل را محکم ببندید اما باید توجه کنسد که شدت بستن به گونه‌ای نباشد که باعث سیاه‌شدن آن اندام گردد.

وی ادامه داد: در‌رفتگی‌های شانه ممکن است با کشیدن مصدوم تبدیل به شکستگی- در‌رفتگی شود که به لحاظ درمانی دوره سختی را به دنبال خواهد‌داشت.

 گفتنی است، در‌رفتگی انگشت و آرنج نیز به همین شکل است. در مواردی که احساس شود اندام از نظر عروقی مشکل دارد با تغییر رنگ و درد زیاد همراه خواهد‌بود. در این موارد به آهستگی می‌توانند آن قسمت را در امتداد خودش قرار داده و بی‌حرکت نگه دارند. 


گزارش از الهام رضایی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار