رئیس شبکه هپاتیت کشور خبر داد:

ریشه‌کن شدن هپاتیت C تا 20 سال آینده/ 40 درصد مبتلایان را معتادان تزریقی تشکیل می‌دهند

میزان شیوع هپاتیت C در ایران زیر 0.5 درصد است. پیش‌بینی می‌شود طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده اقدامات موثری در جهت ریشه‌کن کردن این بیماری تا سال 2035 صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، هپاتیت C نوعی عفونت واگیر‌دار است که توسط ویروس عامل ایجاد و با حمله به کبد باعث بروز التهاب در کبد می‌شود.

غالبا افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، هیچگونه علامت و نشانه‌ای را احساس نمی‌کنند تا جایی که حتی اطلاعی از وجود این ویروس را در بدن خود ندارند و در برخی افراد مدت زمان حضور این بیماری فقط چند هفته است، این در حالی است که برخی بیماران بطور جدی با این بیماری دست به گریبان هستند.

گروه‌بندی هپاتیت C به دو نوع حاد و مزمن
هپاتیت C به دو دسته‌ی هپاتیت C حاد و مزمن تقسیم‌بندی می‌شود. نوع حاد آن معمولا کوتاه مدت بوده و برای چند هفته در بدن باقی می‌ماند اما احتمال تبدیل هپاتیت C به هپاتیت C مزمن در بسیاری از افراد وجود دارد. نوع دیگر آن هپاتیت C مزمن است که بلند مدت است و در اثر باقی‌ماندن طولانی مدت ویروس مولد آن در بدن رخ می‌دهد.

 میزان شیوع هپاتیت C در ایران زیر 0.5 درصد
دکتر سید مؤید‌علویان رئیس شبکه هپاتیت کشور در خصوص میزان شیوع هپاتیت C در ایران می‌گوید: در حال حاضر میزان شیوع هپاتیت C در کشور ما در جمعیت عادی زیر نیم درصد است که این میزان به نسبت جمعیت کشور پایین است، همچنین تعداد مبتلایان به این بیماری در ایران نسبت به کشور‌های همسایه نظیر عراق، پاکستان، آذربایجان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس کمتر است.

 معتادان تزریقی اکثریت مبتلایان به هپاتیت C
وی با بیان این مطلب که حدود 40 درصد از مبتلایان به هپاتیت C را معتادان تشکیل می‌دهند تصریح کرد: استفاده معتادان از سرنگ و سوزن مشترک عامل اصلی رواج این بیماری در این دسته از افراد است.

وی ادامه داد: علاوه بر معتادان تزریقی بیماران مبتلا به هموفیلی، تالاسمی و بیمارانی که به علت نارسایی کلیه دیالیز می‌شوند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به هپاتیت C قرار دارند.

 ریشه‌کن شدن هپاتیت C تا سال 2015
رئیس شبکه هپاتیت کشور در خصوص برنامه‌ریزی‌های انجام شده در جهت ریشه‌کن کردن این بیماری اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌هایی برای تشخیص و درمان این بیماری تا سال 2035 صورت گرفته است و در واقع تا حدود 20 سال آینده ایرانی بدون هپاتیت C پیش‌بینی می‌شود

علویان ادامه داد: در هر صورت بیماری‌یابی فعال بین بیماران خاص انجام شده است این در حالی است که متاسفانه برنامه‌ی جامعی برای معتادان مدنظر قرار نگرفته است.

وی پیرامون راه‌های ورود این ویروس به بدن تصریح کرد: داشتن سابقه اعتیاد، انجام خالکوبی به روش غیربهداشتی، داشتن روابط جنسی پرخطر، انجام حجامت غیربهداشتی و همچنین سابقه دریافت خون قبل از سال 1375 از مهمترین عواملی هستند که درصد ابتلا به هپاتیت C را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند.

 انجام آزمایشات لازم جهت مقابله با شیوع بیشتر
رئیس شبکه هپاتیت کشور در رابطه با روش‌های مدنظر برای درمان و همچنین ریشه‌کن کردن هپاتیت C اذعان کرد: باید افراد جهت انجام آزمایش هپاتیت C اقدام کنند تا پس از شناسایی و درمان کمک‌های لازم برای کاهش بار این بیماری صورت گیرد.

علویان گفت: اولین قدم برای ریشه‌کردن هپاتیت C که حدود 60 الی 70 درصد از این بیماری را بطور قطع از بین می‌برد، درمان دارویی است که در حال حاضر در ایران وجود دارد که تولید داخل است و انتظار می‌رود تلاش‌های بیشتری برای تولید دارو برای ریشه‌کن کردن هپاتیت C تا 20 سال آینده انجام شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سال 75 تاکنون خون و فرآورده‌های خونی به لحاظ وجود هپاتیت C غربالگری می‌شود، همچنین در سال‌های اخیر پروژه تشخیص و درمان مبتلایان به این بیماری در حدود 400 هزار نفر کنترل و انجام شده است.


گزارش از فرزانه فدوی


انتهای پیام/
برچسب ها: هپاتیت ، ویروس ، عفونت ، کبد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
راضیه
۱۵:۴۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۴
امیدوارم
آخرین اخبار