فعال بازار سرمایه مطرح کرد:

سیاست‌های انقباظی بازار پول رکود بورس را تشدید می‌کند

فعال بازار سرمایه گفت: : وجود سیاست‌های انقباضی که بر بازار پولی حاکم شده و همچنین وضعیت نه چندان مطلوب تولید در کشور می‌تواند بار دیگر فاز رکود در بورس تهران را تعمیم دهد.

محمد رضا گیوکی فعال بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص روند فعلی بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه که این روزها با وجود اخبار مثبت سیاسی از توافق هسته‌ای و باز شدن درها به روی اقتصاد ایران، با روند نزولی همراه شده و افت یکپارچه قیمت‌ها را رقم میزند این هفته نیز در جریان معاملات به حرکت در مدار نزولی ادامه داده و در مرز سقوط به کانال 66 هزار واحدی قرار گرفت.

وی با اشاره به عکس العمل بازار نسبت به رفتار سرمایه‌گذاران ادامه داد: شرایط کلی بازار نشان از آن دارد که همه افراد دچار دوگانگی شده‌اند و از بازار رفتارهای ضد و نقیض می‌بینند، به این معنا که تا پیش از این؛ افراد نوسانات منفی بازار را به وجود تحریم و ابهام توافق نسبت می‌دادند اما در حال حاضر که این مهم رخ داده و همچنان بازار منفی بوده و فعالان را دچار سردر گمی کرده است.

گیوکی در توضیح وضعیت حقوقی‌ها در بازار یادآور شد: واقعیت رخ داده در بازار سهام در دو هفته‌ی اخیر بدین شرح می‌باشد که بسیاری از فعالان حقوقی بازار، با توجه به شرایط  غیر جنبشی خود در سال گذشته، بر خلاف انتظارات موجود در روز بعد از توافق، سهم‌های خود را عرضه‌ کردند و از طرفی بعد از آن حقیقی‌ها به‌دلیل این‌که در نقطه سود قرار داشتند، لحظه به لحظه بر عرضه های خود افزودند.

فعال بازار سرمایه در این باره افزود: بدین ترتیب بعد از ایجاد هیجان و رونق بورس فرصتی پیش آمد تا حقوقی‌ها دست به فروش بزنند و قبل از تشکیل مجامع اقدام به خروج کنند .

وی در خصوص تاثیر فصل مجامع بر تشدید روند منفی بازار گفت: از نقطه نظری دیگر با توجه به این‌که فصل مجامع است و گزارش‌های 3 ماهه شرکت‌ها نیز اکثرا با تعدیل منفی روبرو‌هستند،‌ بازار بیشتر تحت تاثیر روند منفی قرار گرفته است، می‌توان عمده علت این افت را در شرایط بنیادی بازار جست‌وجو کرد. 

گیوکی در این باره افزود: برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی و به دنبال آن بسته شدن بسیاری از نماد‌های تاثیر‌گذار در روزهای گذشته شرایطی را در بازار به وجود آورده که به حرکت منفی بازار انجامیده است. 

فعال بازار سرمایه با بیان تاثیر کمبود نقدینگی بر روند فعلی بازار خاطر نشان کرد:  کمبود نقدینگی به دلیل بسته بودن نماد‌ها دلیل بزرگی دیگری است که منجر به منفی شدن بازار سرمایه شده است. واقیعت امر این نکته است که هیچگاه یک عامل به تنهایی بر روند بورس تأثیر گذار نیست و برآیند اثرات مثبت و منفی همه‌ی عوامل در نهایت موجب شکل‌گیری روند معاملات بورس می‌شود، بنابراین زمانی بورس با رونق روبرو خواهد شد که زیرساخت‌های اقتصادی ساخته شود.

وی با اشاره به تاثیر سیاست‌های انقباظی بر روند بورس تصریح کرد: وجود سیاست‌های انقباضی که بر بازار پولی حاکم شده و همچنین وضعیت نه چندان مطلوب تولید در کشور می‌تواند بار دیگر فاز رکود در بورس تهران را تعمیم دهد. 

گیوکی در پایان خاطر نشان کرد: در نهایت در پیش بینی روند آتی بازار سرمایه می‌توان گفت که تا عملکرد واقعی شرکت‌ها مشخص نشود رشد بازار در کوتاه مدت متصور نبوده و انتظار موجود به تعادل رسیدن بازار در همین محدوده‌های قیمتی می‌باشد. 

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار