اخبار دنیای ارتباطات در هفته گذشته؛

از ورود اپراتور مجازی تلفن های همراه تا آمادگی امکانات فنی شبکه ملی اطلاعات

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: همین حالا هم دسترسی به شبکه ملی اطلاعات وجود دارد.

اخبار هفته ارتباطات/// از ورود اپراتور مجازی تلفن های همراه تا آمادگی امکانات فنی شبکه ملی اطلاعاتبه گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته گذشته در خصوص بدهی مخابرات به شرکت ارتباطات زیرساخت ووضعیت اینترنت مخابرات و همچنین مراسم تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان فناوری اطلاعات ایران و مرکز توسعه آموزش فاوای آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد (UN- APCICT) به منظور ارتقاء سطح آموزش ICT در کشور به امضاء رسید که در ادامه نگاهی گذرا به  آنها خواهیم داشت.

*بخش عمده‌ای از طلب ارتباطات زیر ساخت‌ به کار کرد مشترکان بستگی دارد

در هفته گذشته داوود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات ایران ، با اشاره به وجود 8 میلیون مشترک ADSL در کشور اظهار کرد: با توجه به ADSL و وایمکس و شبکه‌های دیگر و واگذاری آن توسط شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های PAP به معنی استفاده از اینترنت نیست و در حال حاضر حدود 35 تا 38 درصد مشترکان تلفن ثابت از ADSL استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به میزان پهنای باند اینترنت و تاثیر آن بر مشترکان ADSL افزود: تاکنون پهنای باند اثری بر روی مشترکان نداشته و همواره تعداد مشترکان جدید از تعداد انصرافی‌ها بیشتر شده و این روند تا کنون حفظ و با توجه به بدهکارها و کمبود پهنای باند، اثری بر مشترکان نداشته است.

زارعیان در ادامه به توقف فروش اینترنت مخابرات اشاره و تصریح کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده در استانهایی که پیش از این کمبود پنهای باند در آنها اعلام شده بود، متوجه شدیم وضعیت مناسب است و مدیران استانی تلاش کردند تا از واگذاری ADSL بیشتر از پهنای باند خودداری کنند که به این ترتیب به جز 2 استان کرمان و استان اصفهان استانهای دیگر مشکل پهنای باند ندارند.

وی در ادامه با اشاره به درخواست تامین پهنای باند از شرکت ارتباطات زیر ساخت، گفت: فکر می‌کنم موضوع بدهی علت عدم تامین پهنای باند به مخابرات نیست امیدواریم اختلافی که بین مجموع وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران است هرچه زودتر حل شود چراکه تعاملات ما با شرکت ارتباطات زیر ساخت زیاد است و انتظار هم نداریم که مباحث بدهی یا مسائل مشابه به آن مطرح شود و معتقدیم اگر سوء  تفاهمی در بالا است حل شود و نباید مردم آسیب ببینند.

زارعیان در ادامه با اشاره به پرداخت اقساط شرکت ارتباطات زیر ساخت، افزود: عدد دقیقی از میزان بدهی به شرکت زیر ساخت نداریم و تمام اطلاعات و آماری که در این زمینه منتشر شده، غلط است چراکه بخش عمده‌ای از طلب زیر ساخت به کار کرد مشترکان بستگی دارد و این بدین منظور است که 80 درصد مکالمات بین‌الملل و آن تعرفه‌ای که از مردم گرفته می‌شود برای شرکت ارتباطات زیر ساخت است لذا ممکن است این مقدار هر روز تغییر کند.

*از پروژه‌های دانشجویی مرتبط با جویشگر بومی حمایت می شود

در نشست شورای راهبری جویشگر بومی بر حمایت از پروژه‌های دانشجویی مقاطع تحصیلی دکترا و کارشناسی ارشد که در ارتباط با طرح جویشگر بومی انجام شده باشند تاکید شد.

علیرضا یاری مجری طرح جویشگر بومی در سیزدهمین نشست شورای راهبری جویشگر بومی که هفته گذشته برگزار شد به ارائه توضیحی از عملکرد فاز نخست پروژه و پیشرفت طرح پرداخت.

در گزارش پیشرفت طرح که در قالب "گزارش فنی طرح" و همچنین "گزارش نظام‌نامه مدیریت طرح" ارائه شد، در بخش گزارش پیشرفت فنی، وضعیت سرویس‌های "ایده موتور جستجوی یاحق (حلال)، ای‌میل، نقشه، مرورگر، ترجمه ماشینی، موتور جستجو و تحلیل خبری و ابزارهای پردازش زبان فارسی" و شرکت‌های پیشنهاددهنده برای هر یک از این سرویس‌ها از نظر فنی برای اعضای شورای راهبری طرح جویشگر بومی بیان شد.

*ارائه خدمت جدید پست برای تجار کالا

معاون فنی شرکت پست از توسعه سرویس پرداخت کرایه پستی در مقصد توسط گیرنده (پس کرایه) برای فعالان حوزه کسب و کار و تجارت کالا و بسته خبر داد.

اسماعیل بوداغی معاون فنی شرکت پست با اشاره به رویکرد اقتصادی و فناورانه شرکت پست، در جهت ایجاد سرویسهای متناسب با نیاز جوامع هدف تخصصی از جمله حوزه حمل و نقل کالا و بسته اظهار کرد: احیا و توسعه سرویس جانبی "کرایه در مقصد"، با هدف تسهیل در روش پرداخت هزینه های پستی برای فعالان این بخش در حال پیاده سازی است.

 وی افزود: امروزه با توجه به پیش بینی افت ترافیک مرسولات پست نامه، ضرورت ورود شبکه ارتباطی پست به بخش حمل و نقل و جابه جایی کالا و بسته های پستی مورد توجه ویژه مسئولان پست قرار گرفته است که عملیاتی شدن این موضوع با استفاده از توانایی های فکری کارشناسان و پتانسیل های سخت افزاری و نرم افزاری موجود در شبکه و ارتقای قابلیت های اجرایی پست در این زمینه با جدیت دنبال می شود.

 بوداغی با اشاره به مطالعات بازار در زمینه استفاده از خدمات پستی گفت: این تحقیقات، حاکی از تمایل فعالان حوزه کسب و کار و تجارت کالا برای استفاده از شبکه قبول و توزیع پست به دلیل قابل اطمینان بودن و گستردگی آن است.

 معاون شرکت پست ادامه داد: این موضوع از جانب پست مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و مجموعه نقطه نظرات ارائه شده از سوی واحدهای اجرایی شناسایی، مستندسازی و بازبینی شده و در نهایت سبب اتخاذ تصمیمات مربوطه توسط شورای عالی ترافیک در راستای انعطاف پذیری و چابکسازی فرایندهای عملیاتی پست شده است.

*توجه به ترویج عفاف و حجاب در وزارت ارتباطات

رئیس شورای فرهنگی وزارت ارتباطات گفت: اولویت اصلی شورای فرهنگی در سال 94 ، توجه به ترویج و تبیین عفاف و حجاب درخانواده بزرگ وزارت ارتباطات است.

راسخ رئیس شورای فرهنگی وزارت ارتباطات با اشاره به اولویت شورای فرهنگی در توجه به موضوع عفاف و حجاب اظهار کرد: به نظرمی رسد با تلاش های صورت گرفته ،وزارت ارتباطات به عنوان یکی ازدستگاه برتر در حوزه حجاب و عفاف و رعایت حقوق شهروندی شناخته شود.

وی بر حساسیت و ضرورت توجه به همگرایی و هم افزایی دراقدامات فرهنگی مجموعه وزارت ارتباطات تأکید کرد و افزود: این موضوع در برخی از شرکت ها مغفول مانده بود و ما سعی در تجمیع فعالیتهای فرهنگی به ویژه در زمینه  عفاف و حجاب داشته ایم.

راسخ با بیان اینکه تهیه لباس متحدالشکل برای خانم ها و آقایان در دستور کار شورای فرهنگی قرار دارد، تصریح کرد: بررسی مدل های اداری درباره این لباس ها در حال انجام است.

*ایجاد امکانات فنی شبکه ملی اطلاعات دراستان های کشور

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت:همین حالا هم دسترسی به شبکه ملی اطلاعات وجود دارد و در طول سال‌های آینده دسترسی به این شبکه به مرور زمان تکمیل خواهد شد.

شبکه ملی اطلاعات پروژه ای که چند وقتی است در کشور مطرح شده، قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه کامل شود. به گفته مسئولان ارتباطات با اجرای این شبکه در داخل کشور 80 درصد نیازهای مردم از شبکه داخلی و با سرعت بالا تامین می شود.

می توان گفت طرح شبکه ملی اینترنت در کشور ما از اواخر سال 1384مطرح شد ومهمترین دلیل پیاده سازی این شبکه درآن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد.در سال 1385 قرار شد پرو‍‍‍زه اینترنت ملی در مرکز تحقیقات مخابرات ایران انجام شود.در سال 1386 نیز همین موضوع تکرار شد واین بار برنامه های عملیاتی راه اندازی وبهره برداری اینترنت ملی در سال های 1386 تا 1388 در هیات وزیران تصویب شد. 

اما شبکه ملی اینترنت در سال 1389 با نام جدید شبکه ملی اطلاعات به صورت جدی تر مطرح شد به طوری که کلیات موضوع در ماده 46 برنامه پنجم توسعه مطرح شد.

پیشرفت شبکه ملی اطلاعات و اینکه آیا تاکنون این پروژه در کشور اجرا شده است یانه یکی از موضوعاتی است که همواره مطرح بوده و واعظی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات نیزدر مراسم رونمایی از پروژه توانا  در سال جاری از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات وتامین 35 درصد اطلاعات از داخل کشور خبر داد.

همچنین روز گذشته جهانگرد معاون وزیر ارتباطات در مراسم تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان فناوری اطلاعات ایران و مرکز توسعه آموزش فاوای آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد (UN- APCICT)که به منظور ارتقاء سطح آموزش ICT در کشور به امضاء رسید در خصوص وضعیت شبکه ملی اطلاعات در کشور اظهار کرد:بر اساس تعریف شورای عالی فضای مجازی و قانون برنامه پنجم، لازم است که در ایران شبکه‌ای در حوزه ارتباطات ایجاد شود که این شبکه‌ی پرظرفیت اینترنت امکان دسترسی به دیتا را فراهم کرده و صددرصد ظرفیت مسیردهی به تقاضاهایی که مبدا و مقصد آنها داخل کشور است را تامین کند.

وی افزود: وقتی می‌خواهیم تولید یا انتقال داده را در درون کشور دنبال کنیم بهتر آن است که از شبکه‌ای استفاده شود که اطلاعات در داخل کشور محفوظ مانده و به خارج از کشور منتقل نشود. خوشبختانه این ویژگی‌ها در طراحی شبکه ملی اطلاعات لحاظ شده و اخیرا با افزایش امکانات فنی امکانی ایجاد شده است که مسیریابی ترافیک در داخل کشور انجام شده و در حوزه تبادلات بین‌الملل نیز اشراف وجود داشته باشد.

*امضای تفاهمنامه همکاری سازمان فناوری اطلاعات با UN- APCICT

سازمان فناوری اطلاعات با UN- APCICT سازمان ملل جهت ارتقاء شاخص های سرمایه انسانی تفاهمنامه همکاری امضا کرد.

جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در امضای این تفاهمنامه هدف از این همکاری را استفاده از دانش تجربه شده علمی دنیا در کاربرد ICT دانست و گفت: امیدواریم این تفاهمنامه سرآغاز استفاده از تجارب بین المللی در توسعه ICT کشور باشد.

جهانگرد توسعه خدمات را در کشورها مشابه دانست و اظهار داشت: مسیرها متفاوت است که می توان با استفاده از تجربیات دیگر کشورها مسیر توسعه را با ریسک کمتر پیمود.

وی با بیان این که برگزاری چنین دوره های آموزشی انتقال تجربه های موفق بین المللی صورت می گیرد گفت: به این ترتیب در وقت و هزینه صرفه جویی می شود.

*نقش مهارت نیروی انسانی در بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری دولت الکترونیک

هفته گذشته رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در کنار اهمیت بخش‌های فنی برای توسعه دولت الکترونیک در کشور مهارت نیروی انسانی در بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری انجام‌شده در دولت الکترونیک نیز بسیار با اهمیت است.

نصرالله جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره کارگاه سه روزه آموزشی حاکمیت اینترنت که با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران و مرکز آموزش توسعه «فاوا» آسیا و اقیانوسیه برگزار شد، اظهارکرد: هدف این دوره‌ها، افزایش توان و خبرگی نیروی انسانی است و بنابراین نقش بسیار موثری در ارتقای بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری انجام شده در دولت الکترونیک دارد و تجربیات و آموزش‌ها ایران وضعیت بهتری در ارائه خدمات دولت الکترونیک کسب می کند.

وی تصریح کرد: سازمان ملل از چند سال پیش شاخه‌ای را در آسیا برای توسعه ظرفیت‌های انسانی ایجاد کرده است و در این رابطه مرکز آموزش‌های توسعه ICT در منطقه آسیا و اقیانوسیه منابعی را درباره افزایش مهارت‌های ICT تهیه کرده‌اند که طی هماهنگی‌ این منابع در ایران ترجمه شد.

*برگزاری یازدهمین کمیسیون مشترک ایران- آذربایجان در نیمه دوم سال جاری

مدیر کل امور بین الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزیر اقتصاد و صنایع آذربایجان در راس هیاتی از بخشهای مختلف اقتصادی آن کشور، به تهران سفر می کند.

حسن ملک مدیر کل امور بین الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،  باسفیر آذربایجان در تهران ملاقات کرد و درخصوص هماهنگی سفر وزیر اقتصاد آن کشور گفت: شاهین مصطفی یف بر اساس دعوت دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک ایران- آذربایجان جهت گفتگو و مذاکره در خصوص توسعه روابط دو کشور طی هفته آتی به تهران سفر خواهند کرد.

*پست فعالیت بانک ها را اقتصادی تر می کند

عضو هیات مدیره شرکت پست گفت: بر این اساس بانک ها نیز می توانند با واگذاری برخی امور به پست، زمینه اقتصادی تر نمودن فعالیت هایشان را فراهم آوردند.

حلال خور عضو هیات مدیره شرکت پست، در جلسه شورای هماهنگی بانک های خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت های بالای پست افزود: پست از قابلیت ها و پتانسیل های مناسبی برای ارایه خدمات نیابتی و جابجایی کالا و همچنین وجوه مالی و پول رسانی برخوردار است.

وی با بیان این که همکاری های خوبی بین پست و بانک ها صورت گرفته است اضافه کرد: بی تردید واگذاری خدمات نیابتی شبکه بانکی به شبکه پستی و گسترش همکاری های دوجانبه، تکریم شهروندان، کاهش تردد و سفرهای درون شهری، آلودگی زیست محیطی و نیز ارتقای سلامت اداری را به دنبال خواهد داشت.

*اضافه شدن سرویس های جدید به شبکه پستی

واعظی در جریان سفر به استان همدان با حضور در اداره کل پست این استان، ضمن بازدید از بخش های مختلف آن با کارکنان دیدار و گفت و گو کرد.

وی در این دیدار که مهری، رییس هیات مدیره و مدیر عامل و بهنامی مدیر کل پست استان نیز وی را همراهی می کردند، با بیان اینکه طراحی و راه اندازی سرویس های جدید پستی به توسعه کسب و کار در جامعه منجر خواهد شد افزود:این امر علاوه بر کسب رضایت مردم رضایت خداوند متعال را نیز به دنبال خواهد داشت.

وزیر ارتباطات بر برنامه ریزی و تلاش به منظور برون رفت از وضعیت موجود در پست کشور تاکید و چابک سازی، اصلاح ساختار سازمانی، مدیریت هزینه و ارایه خدمات و سرویس های جدید را از جمله مهمترین دلایل اصلی موفقیت شبکه پستی عنوان کرد.

*پردیس محتوایی در البرز راه‌اندازی می‌شود

در نخستین جلسه بررسی مصوبات سفر استانی وزیر ارتباطات به استان البرز، توسعه زیر‌ساخت‌های ارتباطی و دولت الکترونیک، ایجاد مرکز شتاب‌دهی و پردیس محتوا در استان البرز طرح و بررسی شد.

در نخستین جلسه بررسی مصوبات سفر استانی وزیر ارتباطات به استان البرز، توسعه زیر‌ساخت‌های ارتباطی و دولت الکترونیک، ایجاد مرکز شتاب‌دهی و پردیس محتوا در استان البرز وهمچنین راهکارهای استفاده از بخش خصوصی در توسعه خدمات ICT مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و قرار شد استان البرز به عنوان پایلوت در زمینه توسعه دولت الکترونیک از بخش خصوصی استفاده کند.

در بخش دیگر این جلسه با توجه به تاکید وزیر ارتباطات، قرار شد شرکت ایرانیان‌نت نسبت به ارائه طرح و زمانبندی اجرای پروژه توسعه زیرساخت ارتباطی دستگاه‌های اجرایی استان البرز اقدام کند.
اپراتور های مجازی تلفن همراه در راهند

اپراتور مجازی تلفن همراه، نوعی از اپراتور است که با استفاده از امکانات فیزیکی و فرکانس اپراتورهای اصلی، با برند مخصوص به خود، سیم‌کارت و خدمات تلفن همراه می‌فروشد.

در هفته گذشته گزارشی در خصوص اپراتورهای مجازی تلفن همراه که قراراست به زودی راه اندازی شود منتشر شد در این گزارش آمده است شاید بتوان گفت ورود به دنیای ارتباطات از زمان ورود تلفن های همراه آغاز شد و در این زمان تنها یک اپراتور کار خود را آغاز کرده بود و استقبال زیادی هم داشت. اما دیری نگذشت که اپراتورهای دوم و سوم تلفن همراه وارد دنیای ارتباطات شدند. دنیایی که در آن تمام خدمات با نسل های بالاتر صورت می گیرد و تقریبا دسترسی به هر اطلاعات با یک کلیک میسر می شود.

به نظر می رسد راه ورود اپراتور چهارم تلفن همراه از طریق MVNO است و مدیر بررسی‌های اقتصادی سازمان تنظیم مقررات رادیویی در خصوص وی‍ژگی های این اپراتور می گوید: سرویس‌های اپراتور چهارم که به عنوان اپراتور مجازی در کشور فعالیت خواهند کرد همان سرویس‌های مشابه اپراتورهای موجود را ارائه می‌دهند و عمده تفاوتی که خواهند داشت این است که شبکه دسترسی یا همان طیف رادیویی را ندارند.


انتهای پیام/
برچسب ها: اپراتور ، مجازی ، شبکه ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار