مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو:

60 درصد از داروهای تقلبی وارد کشورهای در حال توسعه می‌شوند

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت:حدود 60 درصد از داروهای تقلبی که وارد کشورهای در حال توسعه می شوند که 8.5 درصد از کل داروهای تقلبی سمی شناخته‌ شده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی پیرصالحی مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در نشستی که تحت عنوان معضل داروهای تقلبی برگزار شد گفت: حدود 60 درصد از داروهای تقلبی به کشورهای در حال توسعه و 40 درصد دیگر آنها به کشورهای پیشرفته وارد می‌شوند.

وی در ادامه افزود: داروهای تقلبی انواع مختلفی دارند به طور مثال برخی از آنها با مواد اولیه با کیفیت هستند اما از برندهای دیگر برای بسته بندی استفاده می کنند، برخی دیگر از آنها توسط مواد اولیه بی‌کیفیت تولید می‌شود و . . . اما به طور کلی 8 و نیم درصد از داروهای تقلبی سمی هستند. 

مهدی پیر صالحی با اشاره موقعیت ناامن کشور ما در مورد کشورهای تولید کننده داروهای تقلبی عنوان کرد: ایران از نظر موقعیتی ناامن است، وضع کشورهای همسایه ما خوب نیست تا حدی که دو تا از مراکز اصلی تولید کننده قاچاق در کنار ایران قرار دارند.یکی از این کشورها پاکستان است،‌ترکیه نیز از جمله کشورهای تولید کننده قاچاق دارو محسوب می شوند. 

وی  در مورد بهترین راهکار جلوگیری از داروهای تقلبی اظهار کرد: در این خصوص دو راهکار وجود دارد، راهکار اول: نمایندگی و بسته بودن چرخه تامین دارو از ابتدا تا انتها است.راهکار دوم نیز کدینگ داروها می باشد. 

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: اگر عرضه فقط در داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع کننده که ثبت شده‌اند صورت گیرد نظارت‌ها کامل‌تر می‌شود و هیچ داروخانه‌ای نمی‌تواند خارج از سیستم توزیع وارد شود. در این شرایط می‌توانیم به اطمینان 95 درصدی در خصوص عدم ورود داروهای تقلبی و قاچاق به سیستم رسمی کشور شویم. 

وی با تاکید بر نظارت‌های سالیانه سازمان غذا و دارو اذعان کرد: ما با کمک دانشگاه‌ها سالی چهار بار داروخانه‌ها را بازرسی می‌کنیم. اما باید توجه داشته باشیم که در هر داروخانه بیش از 5 هزار دارو وجود دارد و اگر داروی تقلبی بین آنها باشد به راحتی قابل شناسایی نیست. 

پیرصالحی بیان کرد: بنابراین اگر برای هر قلم دارویی کد اختصاص دهیم، می‌توانیم از ابتدا تا انتهای ورود داروها نظارت کنیم. 

وی یادآور شد: این کدینگ کردن داروها به صورت جسته گریخته در کشور پیاده شد، برای این کار شرکت‌های واسطه در نظر گرفته شده اما متاسفانه میزان تخلفات در این شرکت‌ها نیز بالا اعلام شد. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار