سین جیم استانی شماره 37:

گفتگویی خواندنی با پدر فضای سبز دنیا

پروفسور محمد پسرکلی پدر بیابان های جهان موفق به کشف گیاهی مقاوم در مقابل خشکسالی و ‎شوری شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ محمد پسرکلی مشهور به پدرفضای سبز جهان متولد 1327 در روستای معصوم آباد گرگان چشم به دیده جهان گشود.

سین: ابتدا خودتون رو معرفی کنید؟

جیم:بنده محمد پسرکلی هستم متولد 1327 ساکن قریه معصوم آباد گرگان

سین: در خصوص تحصیلاتتون بفرمایید که مدارک عالیه خود را از کجا ها گرفته اید؟

جیم: مدرک ابتدایی و راهنمایی خود را در همان روستای معصوم آباد گرفتم و دوره دبیرستان خود را در روستای سرخنکلاته گذراندم  و بعد راهی دانشگاه منابع طبیعی گرگان شدم و مدرک فوق دیپلم خود را در ایران و در این دانشگاه گرفتم و لیسانس ، فوق لیسانس ، دکترا و فوق دکترا را از آمریکا گرفتم و هم اکنون در دانشگاه آریزونای آمریکا به عنوان استاد مشغول به کار می باشم . 

سین: چرا رشته کشاورزی را انتخاب گرده اید؟

جیم: چون پدرو مادر بنده کشاورز بودند و از این راه معیشت خود وبنده را تامین می کردند وبا مشکلات ومشقاتی که خانواده من در این راه می کشیدند خوب آگاهی داشته ام وبرای اینکه بتوانم کمکی به کشاورزان در تمام نقاط مختلف و علی الخصوص خانواده خود داشته باشم این رشته را پذیرفتم. 

سین : شما برای رسیدن به  موفقیت های خود چه سختی هایی را کشیده اید؟

جیم: سختی که زیاد کشیدم در زمان کودکی با پای پیاده برای ادامه تحصیل به روستای سرخنكلاته می رفتم وبعد برای هزینه تحصیلم به زمین های دیگران می رفتم ودر آن  کار می کردم ومقداری پول بدست می آوردم که آن را دوچرخه ای دسته دوم خریدم تا با آن بتوانم راحتر به سمت مدرسه بروم و دیگر خواست ادامه ندهد زیرا بغض گلوی اورا گرفته بود.

سین: جناب آقای پروفسور پسرکلی آیا تا حالا کشفی هم داشتید ؟

جیم: بله من دو تا کشف داشتم . یکی تهیه یک کود از زوائد پنبه و یکی هم علفی بود که از نظر مهندسی ژنتیک آنرا از حالت وحشی به حالت علف چمنی و ورزشی در آوردم و این گیاه میتواند در صحرا بدون نیاز به آب بروید.

سین: چرا شما رو آچار فرانسه داشگاه آریزونا آمریکا هم می نامند؟

جیم:زیرا بنده در اونجا در چند رشته تحصیلی هم درس خوندم وهم تدریس انجام میدهم ورشته ای نیست که بنده سررشته ای از آن نداشته باشم به همین خاطراست که این ام را بمن می نامند نکته جالبی که بد نیست بدانید در دانشگاه آریزونا استاد راهنما، رئیس بخش و رئیس دانشگاه كشاورزی به هنگام اهدای مدرك تحصیلی فوق دكترای بنده که امضاء این 3 نفر در آن بود با احترام مضاعف وبا خرسندی و خوشحالی اعلام می كنند كه با افتخار، مدركی را اهدا می كنیم كه خود آن را بدست نیاوردیم.

سین: تا بحال چه عنوان و موفقیت هایی رابدست آورده اید و به چه شهرت هایی معروف هستید؟ 

جیم:بنده چیزی را بدست نیاوردم بلکه همگی لطف خدا بود که بمن عطاء نموده است ، شهرت که بمن خیلی چیزا میگن مثلا پدر فضای سبز دنیا و پدر بیابان های جهان در عرصه بین المللی ، نفس بیابان و پدر علمی جهان و عنوان هایی که بدست آوردم یک بار بعنوان دانشمند برجسته دنیا و یکی از رهبران علمی جهان ، مرد سال دنیا ، برنده مدال صلح آزادی دنیا وخیلی مقام های دیگه که نیاز به گفتن آن نیست.

سین: آیا تا بحال رکورد هم در زمینه علمی زده اید که دست نیافتنی باشد؟

جیم:مطمئن باشید همه  رکوردها پابرجا نخواهد بود مخصوصا در زمینه علمی فعلا در حال حاضر آره زده ام اینکه پنج سال پیش زمانی که ۱۲ مقاله ژورنال جهانی را ارائه کردم همکاران در دانشگاه می‎گفتند امسال ،سال شانس پرفسور پسرکلی بود که توانسته ۱۲ مقاله را ارائه دهد اما با ارائه ۱۸ مقاله در سال گذشته همه فهمیدند که شانس در زمینه علمی کم بروز می دهد.

سین: در اوقات فراغت در آمریکا چه کارهایی را انجام می دهید؟

جیم:در آمریکا علاوه بر تحصیل مشغول به فعالیتهای دینی هم هستم که تاکنون 78 نفر را مسلمان کرده ام و اینکه 56 نفررا به عقد هم در آورده ام و برای 76 نفر هم غسل میت انجام داده ام و در حسینیه که در آمریکا داریم هر شب جمعه دعای کمیل ومراسمات مذهبی را هم داریم و اینکه در ماه رمضان قرآن به سر را خودم انجام می دهم وختم و آموزش قرآن، احکام و سخنرانی را هم در برنامه کار خود در حسینیه داریم . وی در ادامه با خنده هم گفت :خوب بلدم گریه مردم هم دربیارم و روضه خوانی هم انجام می دهم.

سین برنامه ای برای بازگشت به ایران دارید؟

جیم: در سال آینده به دانشگاه فردوسی مشهد می آیم زیرا که می خواهم خادم الرضا (ع) بشوم و شش ماه در سال در ایران و شش ماه درسال آمریکا به تدریس بپردازم و تا چند سال آینده که تمام وقت در خدمت هم وطنانم باشم.

سین:چه آرزوی دارید که دوست دارید برآورده شود؟

 جیم: من را به عنوان نفس بیابان در آمریکا هم می شناسند که ازاین نام خیلی خوشم اومده و اینکه سه بار استاد نمونه دنیا شدم و آرزوم این هست که یک‌بار دیگر نیز این مقام را کسب کنم که خود تا بحال رکوردی در جهان است دست بیابم.

این سین جیم با شعری از پروفسور به پایان رسید: 

هر دیار که می روم / ز هر مکان که میگذرم / به هر افتخار که می رسم/ با خود میگویم / هموطن عزیزم جای تان خالیست

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.