اشک و لبخند مهاجران افغان در «خندوانه»

«خندوانه» شب گذشته پس از «ماه عسل» برای دومین‌بار در یک‌ماه گذشته، از اشک‌ها ولبخندهای مهاجران افغان پرده برداشت، حسرت‌های بر دل‌مانده و امیدهای باقی...

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هشتمین شب از پنجمین ماه سال، در حالی 187 مین برنامه «خندوانه» از شبکه نسیم پخش شد که این برنامه به تمامی مردم افغانستان و مهاجران افغان حاضر در کشورمان تقدیم شد.
«تبسم» آغازین
شروع رسمی این برنامه از «خندوانه» را می‌توان شروعی متفاوت از سایر قسمت‌های این برنامه پرطرفدار دانست. جایی که عارف جعفری، خواننده پاپ افغان با ترانهٔ «تبسم» با آهنگ‌سازی خود و شعری از شاعر توانمند و قدیمی افغانستانی، قنبرعلی تابش، مطلع شادی را برای این ویژه‌برنامه از خنداونه رقم زد. گفتنی است که آلبوم «آن سوی سمرقند» با حمایت سعید بیابانکی به زودی از این هنرمند افغان روانه بازار می‌شود.

یادگاری «جناب‌خان»
اما حضور جناب‌خان در این قسمت از «خندوانه»، در کنار شیرین‌زبانی‌ها و بداهه‌گویی‌های نمکین همیشگی، یادگار و خاطره‌ای تأثرانگیز در همدردی با میهمانان ویژهٔ این برنامه به همراه آورده بود. عصایی که در همان اوایل اشغال خرمشهر، از «عمادخان» دوست و رفیق جناب‌خان موقع شهادت به یادگار مانده بود. جناب‌خان با اشاره به این خاطره، یادی هم از هموطنان مهاجر افغان و یادگاری‌های آنان کرد. شاید این اولین‌باری بود که بینندگان «خندوانه» بغض جدی جناب‌خان را می‌دیدند؛ گرچه، او خیلی زود با روحیهٔ شاد و ترانه‌های شیرین حاضرین و بینندگان را دوباره با خود همراه کرد.

«پاییز طلایی» در گرمای تابستان
پس از آن، گروه موسیقی «پاییز طلایی»، به رهبری سعید تاجیک، اولین ترانهٔ خود در این برنامه را به‌صورت زنده اجرا کردند تا نوبت به میهمان ویژه برنامه برسد.

مهمان ویژه: محمد سرور رجایی؛ شاعر و روزنامه‌نگار افغان
میهمان ویژهٔ این برنامه از «خندوانه»، محمد سرور رجایی، شاعر و روزنامه‌نگار افغان بود که از زمان اشغال افغانستان به‌وسیله ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق، در ایران به سر می‌برد و تاکنون با روزنامه‌ها و مجلات متعددی در ایران همکاری داشته است.

این شاعر و روزنامه‌نگار افغانستانی، روحیهٔ شاد و لب خندان افغان‌ها را دلیل مقاومت و سرزندگی آن‌ها با وجود سال‌ها مشقت ناشی از جنگ‌های خارجی و داخلی دانست و اظهار امیدواری کرد که هرچه زودتر آرامشی با ثبات برای کشور و مردم افغانستان فراهم شود.

یکی از نکات جالب این گفت‌وگو، نتایج تحقیقات پنج‌سالهٔ این روزنامه‌نگار بود که به شهدای افغانستانی شهیدشده در دفاع مقدس و نیز شهدای ایرانی در مقابله با اشغالگران شوری سابق در افعانستان اختصاص داشت. به گفتهٔ وی، نزدیک به سه هزار شهید و جانباز افغان در جنگ تحمیلی به شهادت رسیده‌اند که برخی از آن‌ها در همین گلزار شهدای بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده‌اند. وی در این‌باره به احمدرضا سعیدی، شهید ایرانی مدفون در شهر کابل افغانستان و همین‌طور، رجب‌علی غلامی، شهید افغانستانی مدفون در شهرستان بجستان ایران اشاره کرد که مورد احترام مردم این شهرها هستند.

پیوندهای فرهنگی ایران و افغانستان، نکتهٔ دیگری بود که در این گفت‌وگو به آن اشاره شد که می‌تواند بیش از گذشته مورد توجه دو طرف قرار گیرد و زمینهٔ همدلی‌های بیشتر شود. امروز بیش از سه میلیون نفر مهاجر افغان در ایران حضور دارند که در بخش‌های مختلف به فعالیت مشغولند.

محمدسرور رجایی همچنین در این برنامه از به قول خودش، «غذای من درآوری‌اش» گفت. «تخم مرغ و کچالو» که سیب زمینی سرخ کرده است وتخم مرغ. او همچنین در این برنامه شعری را که برای خندوانه سروده بود، خواند. رجایی همچنین از حسرت ماندگار کودکی گمشده خود و سایر کودکان افغان گفت.

درحاشیه «خندوانه» در شب افغان‌ها
در این قسمت از «خندوانه»، بخش‌های دیگری هم اجرا شد که از آن جمله می‌توان به مصاحبه با یک دانشجوی تاجیکستانی مقیم ایران، مصاحبه با اعضای تیم فوتبال افغانستان در ایران، مسابقه سوزن‌نخ‌کنی بین حاضرین، و اجرای ترانه‌های «خندوانه» با همراهی حاضرین اشاره کرد.

پایان‌بخش برنامه؛ آرزوی شادی و صلح جهان
پس از گفت‌وگو با میهمان ویژه و تقدیم لوح یادبود برنامه، گروه موسیقی «پاییز طلایی» دومین ترانهٔ خود را اجرا کرد تا به نوعی، آخرین بخش از این قسمت از برنامه «خندوانه» باشد. گرچه، با باز کردن کمربندها و آرزوی شادی برای مردم ایران و افغانستان، ترانهٔ دیگری و البته با تدوینی متفاوت و جذاب برای بینندگان پخش شد. ترانه‌ای افغانستانی که به رسم برنامهٔ «خندوانه»  با صدای خواننده و همراهی حاضران پایانی به یادماندنی را برای آن رقم زد.

این اتفاق خوب توجه به مهاجرین در کشورمان و امکان حضور آن‌ها در رسانه ملی می‌تواند فرصتی مناسب برای شناخت هرچه بهتر و بیشتر پیوندهای فرهنگی دوکشور ایجاد کند.

گزارش از مریم محمدی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
به امید آبادی افغانستان
زمانی که راه برای مهاجرین به اروپا باز شد همه اتوبوس اتوبوس با زن و بچه رفتند اروپا . مگر ایران برای ما بهشت نبود ؟؟ پس چرا رفتیم ؟؟ چرا ریسک این راه پر خطر رو به جون خریدیم ؟ به کشورهایی که نه زبونشون به ما می خوره نه فرهنگشون ؟ انشالله هیچ وقت ناامنی تو ایران نباشه . هیچ وقت . خدا را بابت این امنیت شکر می کنیم . ولی وقتی مجبور باشی نه راه پیش داری نه راه پس !
تویی که نظر گذاشتی که افغانها نا امن هستند. از هر ده دانش آموز رتبه اولی هرکلاس تو مدرارس ایران هشت تاش افغانیه . دور و برتون پر از معلمه و بلا استثنا همشون دانش آموزان افغانی داشتند . پر از استعداد هستند افغانها . چرا رهبر اعلام کرد که باید به تمام بچه های افغانی حق تحصیل داده بشه حتی اونهایی که هیچ و هیچ مدرکی ندارن وشاید همین دیروز به صورت قاچاقی اومدند تو ایران .
به امید آبادانی افغانستان ، آبادانی ایران ، آبادانی شیعیان جهان
Afghanistan
محمد عرفان سالنگی
۲۲:۵۶ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
افکارخواهران وبرادران ایرانی در رابطه به ماافغانها قابل قدر است
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی ایرانی دوست
۱۴:۱۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
به نظرمن رامبد آدم خیلی بزرگ و خاصیه که همیشه کارهای فوق العاده انجام میده.این کارش هم خیلی خوب و عالی بود و واقعا لایک داشت.
به نظرم برنامه اون شب خندوانه از قشنگترین و جذاب ترین و همچنین از غم انگیزترین برنامه های خندوانه بود.دست رامبد دردنکنه.واقعا دمش گرم.ایول
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۱۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
دوست گلم اینا ک مهاجرت کردن هیچ سهمی از اون مملکت ندارن ، اینا همون کسانیه ک در طول صدها سال از تمام مناسبت های دولتی و حکومتی دور نگه داشته شده اند و بزرگترین گناهشون هم همین مظلومیت شون هست.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۰:۱۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
عزیزان هم وطن و افغانهای که به اجبار مهاجرت میکنید توجه داشته باشید که کسانی باید در کشور شما برای امنیت و پیشرفت کشورتان زحمت بکشند و شماهای که مهاجرت کردین اگه برنگردین در حق هم وطنان خود جفای بزرگی کردین چون انها شجاعانه میجنگن و شما فقط مهاجرت کردین تا زنده باشید این رسم جوانمردی نیست که کشور خودتونو تنها بذارید و برید دیگر کشورها و حتی درخواست پناهندگی بدین هنوزم افغانستان مظلوم هست حتی مردمش از این کشور زیبا هیچ حمایتی نمیکنند و تا داخل کشوری میشند فرهنگ غنی خودرا فراموش میکنند و هم رنگ ان کشور که مهاجرت کرده اند میشند به امید ازادی و امنیت افغانستان و بازگشت با افتخار افغانهای مظلوم
Iran (Islamic Republic of)
ایران دوست
۲۰:۵۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
افتاغنه غیر مجاز باید از ایران اخراج شوند !!! چون به تهدیدی برای امنیت ایران بدل خواهند شد !!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
خوب دارن اخراج میشن جناب هروز به هزارن نفر
Iran (Islamic Republic of)
رویا
۲۲:۵۹ ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
دم رامبد جوان گرم...
Iran (Islamic Republic of)
دکتر علی موسوی
۰۱:۳۱ ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
واقعا از مردم ایران به خاطر میهمان نوازیش تشکر به عمل می آرم من تا دیپلم را در ایران خواندم و تا فوق تخصصی را در استرالیا شاید اگه ملت ایران نبود من به اینجا نمی رسیدم و از آقای رامبد هم بابت این جهاد فرهنگی که در رسانه تلوزیون به عمل آوردند قدر دانیذمی کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
چاه کنی و........ که این بنده های خدا انجام میدن شد بازار کار، خداییش منو شما حاضریم یه همچین کارایی انجام بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
ممنون الی جون وبجستانی...........من شنیدم شهیدغلامی که توبجستان دفنه شفامیده.راسته؟
Iran (Islamic Republic of)
بجستاني
۱۴:۰۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
با سلام
بجستان جنوبي ترين شهر استان خراسان رضوي و با فاصله 300 كيلومتري مشهد قرار دارد
شهيد رجب غلامي اينجا غريب نيست شبهاي جمعه مزارش مملو از شيريني و گل مي شود و حضور مشتاقانش هر روز بيشتر از ديروز مي شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
منطقي كه فك كنيم كارش بسيار درست و انسانس بوده ما مردم بايد منطقي فك كنيم كه افغانستان جز ايران بوده درسته بعضي اتقاقهاي ناگوار ميفته ولي دركل آدمهاي خوبي هستند بعضي از ايراني ها هم هستن كه در افغانستان يه سري كاراي بد انجام ميدن ولي كل ملت ايران كه اونا نيستند پس همجا خوبو بد داره ما بايد طبق خوبها نظر بديم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۱۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
رامبد جوان واقعا انسان بزرگی و این کارش قابل ستایشه، جدا از مسائلی که اتفاق افتاده که به نظر من با شرایط زندگی که افغانها در ایران دارند و سطح فقر و محرومیت ها چیز غیر طبیعی نیست و بین ما ایرانی ها نیز وجود دارد، اما کاش رامبد جوان کمی مطالعه تاریخی قبل برنامه داشت و عنوان می کرد که ما ایرانیها که افغانها را مورد تمسخر قرار می دهیم تا دوره فتحعلی شاه در تمام دوره تاریخ افغانستان جزء ایالت پارت و خراسان به حساب می آمدند ، و افتخارات ما مانند ناصرخسرو، مولوی، گردیزی(مورخ) ، ابن بلخی(مورخ)..... افغانستانی بودند و حتی پیامبر ما زردتشت نیز احتمال می دهند که در مزار شریف دفن شده باشد
کاش کمی مطالعه تاریخی داشتیم ، فکر می کنم هر نقطه ایران اگر از امروز از کشور جدا شود به فرض غرب، شمال کشور ... صد سال دیگه اونارو به چشم تحقیر نگاه کنیم و خودمون را از آنها بالاتر بدانیم.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۱۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
كار رامبد فوق العاده بود دست مريزاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
سلام.بجستان کجاست؟من شنیدم شهرقشتگیه.میشه راهنماییم کنید
Germany
الی
۱۴:۰۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
سلام بجستان یکی از شهرستان های زیبای خراسان رضویه
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۰:۴۵ ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
سلام به همه دوستان افغانستانی ها همه انسانی های خوبی هست من خودم اقغانستانی هستم و در ایران به دنیا آمدم و بزرگ شدم از نظر دین اسلام کسی که در کشوری به دنیا بیاد ماله اون کشور است حتی اروپایی ها که دو تا پنچ سال در اون کشور باشی ماله اون کشور حساب می شی و بهت ویزای اون کشور رو میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
درود بر همه کسانی که به فکر همدلی میان همزبانان هستند
لایک به خندوانه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۲۷ ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
سلام و تشکر فراوان از خندوانه ای ها بخاطر دعوت از مهاجرین افغانستانی.
Germany
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
سلام. لطفا دانلود اجرای اول گروه پاییز طلایی را بگذارید. خیلی عالی بود.همون که میگفت "دیگه اشکم مریز".ممنون میشم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
تشکر فراوان ازشما عزیزان
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۳۱ ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
ولی نظرات بعداز برنامه در اینستاگرام بسیار زشت بود
Iran (Islamic Republic of)
mg
۱۹:۰۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
واقعا منم خوشحال شدم که این برنامه پخش شد امیدوارم یه روزی بشه که ایران اینقدر آباد بشه که این مردمان یا مردمان هر کشوری بتونن در ایران راحت زندگی کنند و حضور این مردمان باعث آبادانی بیشتر کشور عزیزمان ایران بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
آره منم خیلی خوشحال شدم!!! بگید بقیشونم بیایند !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
من هم چند دقیقه اخر این برنامه رو دیدم. جا داره ما ایرانی ها خیلی بیشتر از الان با مردم خونگرم افغانستان و خصوصا مهاجرین افغان مهربان باشیم اینا زمانی هموطن ما بودند و باید مانند هموطن بهشون نگاه کنیم. مردم افغان شرایط سختی رو گذرانده اند و اگر شرایط مجبورشان نمیکرد اونا هم مانند خیلی از ملل دیگر در صلح و رفاه در کشور خودشون زندگی می کردند. پس اگر تحت شرایط سختی میان کشورمون حرمت مهمان بودن اونا رو نگه داریم و یادمان باشد اینا ایرانی بودن زمانی و ملت دوست داشتنی هستند.خصوصا کارفرمایان نباید با اونا مانند برده رفتار کنند. این شرط انسانیت و مسلمانی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
سامیار
۱۷:۵۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
جمعیت افغانیها به سرعت رو به رشده،،بسکه زاد و ولد دارن،،خیلی از نوجوونها و جوونهاشون تیپ و لهجه کاملا ایرانی دارن
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۷:۵۱ ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
مهمان برنامه گفت : افغانی واحد پول است باید گفت افغانستانی.لطفا اصلاح شود.
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۷:۲۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
مهاجر قانونی افغان مطمئنا حضورش بلامانع هستش.ولی جمعیت کثیری از این مهاجران غیرقانونی هستن و تو صندوق عقب پراید و یا با پریدن از دیوار مرزی اومدن داخل کشور که متاسفانه سهم زیادی از بازار کار کشور متعلق به این افراد هستش...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۲۵ ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
سه ميليون نفر افغان رو با چه عقلي در تهران و شهرهاي ديگه مستقر داره؟ تازه اين ها مجازند ، افغانهاي غير مجاز كه همه روزه دارند به شكل قاچاق از مرزهاي شرقي وارد كشور ميشوند خوب معلومه چون مهاجر با خودش ناامني مي ياره !!!اين خيلي بديهيه‌ !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
منم از دیدین برنامه دیشب لذت بردم. درود بر رامبد جوان
Iran (Islamic Republic of)
جمشید
۰۲:۰۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
هیچ ایرانی از حضور افغانی در این برنامه و پرو بال دادن به این میهمانان ناخوانده خوشحال نیست و موافقان این برنامه همگی افغانی هستند
Iran (Islamic Republic of)
میلاد از تبریز
۱۳:۴۲ ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
من با دیدن این برنامه خیلی خوشحال شدم.چون فارسی زبان در دنیا همیشه انسانهای خوب ومهربان وبا فرهنگ وبدور از قوم گرایی و اخلاق تند وخشن وناسیونالیستی بدورند ومثل بعضی قومیتهای افراطی و... نیستند!!!
مردمان بزرگ ایران - افغانستان و تاجیکستان و... همیشه قهرمان پرور واسطوره ای هستند و جایگاه خاصی دارند.کسانیکه دیشب این برنامه خندوانه را دیدند ،بخوبی متوجه شدند که ملت بزرگ وقهرمان ایران وافغانستان و... همواره یار وغمخوار همدیگه هستند.
آخرین اخبار