دانشگاه در هفته‌ای که گذشت؛

افزایش 15 د‌رصدی شهریه ثابت و متغیر دانشگاه پیام نور

بازار فروش پایان نامه‌ها در انتظار تصمیم جدی، اعلام زمان انتخاب رشته با آزمون و بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، افزایش 15 درصدی شهریه دانشگاه پیام نور، گلایه شریفی‌ها از طرح هایی که زیر گردو غبار خاک میخورند و چند خبر دیگر از اخبار مهم آموزش عالی در هفته گذشته محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه آموزش عالی منتشر شد.

رشته مهندسی دریا در مقطع کارشناسی شریف دو ساله شد
دکتر مجید عباس‌ پورتهرانی‌فرد، سرپرست گروه مهندسی دریا و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: رشته مهندسی دریا در مقطع کارشناسی ارشد برای اولین بار در سال 1363 در دانشگاه صنعتی شریف با حمایت سازمان گسترش وقت ایجاد شد که دانشجویان رشته مکانیک می‌توانند در این رشته فعالیت کنند این رشته هم اکنون علاوه بر شریف در بسیاری از دانشگاه‌های دیگر از جمله تهران و امیر کبیر تدریس می‌شود و به خاطر اهمیت زیاد این رشته تصمیم گرفته شد که در مقطع کارشناسی نیز دانشجویان بتوانند در این رشته تحصیل کنند.

بازار فروش پایان نامه‌ها در انتظار تصمیم جدی

احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات فناوری  اظهار داشت: برای جلوگیری از این تخلف‌ها در داخل دانشگاه طرحی تصویب شده که مرجع رسیدگی به شکایات است. به این معنی که تخلف‌ها در این مراکز رسیدگی می‌شود و مدارک مربوط ارزیابی و به کمیته انضباطی ارسال خواهد شد و در برنامه دوم با اساتید متخلف برخورد قانونی می‌شود.

رشته‌های دانشگاه علم و صنعت تا بهمن ماه بازنگری می‌شود
محسن کلانتر معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت در خصوص بازنگری رشته‌ها با بیان اینکه تا کنون بیشتر دانشکده‌های این دانشگاه به بازنگری رشته‌ها در هر مقطعی پرداخته‌اند، گفت: دفتر برنامه ریزی درسی با مشارکت گروههای دانشگاه علم و صنعت به صورت مداوم در حال بازنگری رشته‌ها است.

وی با بیان اینکه بازنگری رشته‌ها را به دانشکده‌ها و گروههای آموزشی این دانشگاه ابلاغ کردیم، افزود: ابتدا باید بازنگری‌ها از طریق گروههای آموزشی و سپس دانشکده‌ها انجام گیرد تا در شورای برنامه ریزی دانشگاه به تصویب برسند

کلانتر با تاکید بر اینکه جمع بندی بازنگری رشته‌ها در دانشگاه، تا بهمن ماه مشخص می‌شود، اظهار داشت: طبق گفته شورای آموزشی دانشگاه باید تا بهمن ماه یک جمع بندی در خصوص بازنگری رشته‌ها داشته باشیم.

اعلام زمان انتخاب رشته با آزمون و بدون آزمون دانشگاه ازاد اسلامی
دکتر مجتبی علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد در نشست خبری امروز در رابطه با زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی گفت: انتخاب رشته سال 94 رشته‌های با آزمون بر اساس نتایج آزمون سراسری که به وسیله سازمان سنجش اعلام شد عملی می‌گردد و از ساعت 14 روز شنبه 10 مرداد انتخاب رشته آغاز می‌شود و تا سه شنبه 20 مرداد ماه ادامه دارد. هر داوطلب بر اساس نمره به دست آمده در آزمون با مراجعه به سایت دانشگاه آزاد و بر اساس علاقمندی خود می‌تواند انتخاب رشته کند و هر داوطلب علاوه بر گروه آزمایشی اصلی امکان انتخاب رشته در گروه هنر و زبان خارجه را نیز دارد

علت تاخیر ثبت نام دوره های کاردانی دانشگاه علمی کاربردی
محمد اخباری سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، گفت: تاخیر کوتاه در زمان ثبت‌نام دوره‌های کاردانی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی به این دلیل بوده است که یک سری رشته‌ها را به دوره کاردانی اضافه کردیم و دریافت مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم و تصویب این رشته‌ها نیاز به زمان بیشتری داشت.

وی با بیان اینکه یک هزار و 183 رشته جدید امسال به دوره کاردانی علمی‌کاربردی اضافه شده است، گفت: پیش از این نیز 8500 رشته داشتیم که ثبت‌نام در تمام این رشته‌ها صورت می‌گیرد

ابلاغ سند تفویض اختیار به تمامی واحد های دانشگاه آزاد تا اوایل مهر ماه
دکتر فریدون رهنمای رودپشتی معاون برنامه ریزی و اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هدف از اجرای "طرح تجمیع 2" افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌هاست، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح تعداد پست های سازمانی از 1700 به 1500 پست کاهش پیدا می کند. البته تغییر قابل توجهی در سطوح سازمانی نخواهیم داشت و ممکن است تنها مزایای متغیر برخی از پست‌های سازمانی مانند حق سرپرستی تغییر پیدا کند و سعی ما بر این است که توزیع مناسبی در میان حجم ساعات کاری و اوقات اشتغال کارکنان دانشگاه ایجاد کنیم

کاهش 16 درصدی وابستگی دانشگاه آزاد به شهریه تا پایان امسال
دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه لازمه ارتقا درجه علمی کشور، تولید علم است، گفت: خوشبختانه در سال 93 توانستیم وابستگی به شهریه را 9 درصد کاهش دهیم و امیدواریم تا پایان سال 94 این کاهش را به 16 درصد برسانیم که این امر موجب شد تا برای یک میلیون و 700 هزار دانشجوی موجود افزایش شهریه ثابت نداشته باشیم هم چنین دانشگاه آزاد اسلامی 11 میلیون متر مربع فضای آموزشی و 170 مسجد را با حمایت و پول مردم ساخته است.

تیم ربات‌های شبیه ساز امداد ونجات دانشگاه امیر کبیر قهرمان جهان شد
حسام اکبری، سرپرست تیم ربات‌های شبیه ساز امداد و نجات دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: تیم ربات‌های شبیه ساز امداد و نجات دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شد با پیروزی برابر همه رقبای خود در این لیگ، با اقتدار کامل برای چندمین بار قهرمان نوزدهمین دوره مسابقات جهانی ربوکاپ ۲۰۱۵ در کشور چین شود و این مسابقات با حضور تیم‌هایی از کشورهای مصر، ترکیه، چین، ژاپن و ایران برگزار گردید که تیم ربات‌های شبیه ساز امداد و نجات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به عنوان یکی از پرافتخارترین تیم‌های ایران و جهان در این دوره از بازی‌ها نیز حضور داشت.

افزایش 15 درصدی شهریه دانشگاه پیام نور
میرزاحسن حسینی معاون اداری مالی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش می‌یابد، گفت: این 15 درصد هم شامل شهریه ثابت و هم شهریه متغیر می‌شود. به عبارت دیگر افزایش شهریه ثابت و متغیر 15 درصد است.

وی از انعقاد تفاهم نامه بین دانشگاه پیام نور و برخی از بانک‌ها خبر داد و افزود: با برخی بانک‌ها تفاهم نامه‌ای امضا کردیم تا امکان ارائه وام به دانشجویان فراهم شود. در واقع دانشجویان پیام نور از چند منبع از جمله صندوق رفاه دانشجویان و دانشگاه وام دریافت می‌کنند و بر اساس این تفاهم نامه محدودیتی برای ارائه وام وجود ندارد هم چنین استخدام در بخشی از موسسات اعتباری یکی از تسهیلات دانشگاه پیام نور برای رتبه‌های برتر است.


گلایه شریفی‌ها از طرح هایی که زیر گردو غبار خاک میخورند
دکتر محمد ارحامی، مدیر گروه محیط زیست دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: طرح موجود طرحی است که از دوره‌های قبل وجود داشته است، اما در سطح کلان عملی نشده است و بیشتر جنبه‌های پژوهشی – علمی آن مد نظر بوده است و هم زمان با این طرح چند طرح ملی با محوریت فناوری نوین دانشگاه محور بوده است.

دکتر ارحامی گفت: عوامل مهمی که در عدم به ثمر نشستن مطالعات و تحقیقات دانشگاهی در زمینه ریز گردها نقش دارند، نبود یک متولی مشخص با توجه به درگیر بودن ارگان‌های مختلف در موضوع ریزگردها و جای خالی مدیریت کلان، جهت راهبری نهادها و مشخص کردن وظیفه ی هر نهاد می‌دانم که موجب می شود تحقیقات دانشگاهی هم کاربردی نشوند، وجود داشته اما به دلیل عدم تامین اعتبارات لازم بطور کامل اجرایی نشده است. 

ارایه خدمات ویژه به داوطلبان روشندل کنکور توسط 4 دانشگاه
دانشگاه‌های الزهراء(س)، شهید بهشتی، شهید چمران اهواز و علامه طباطبایی پایگاه امکانات رایانه ای ویژه دانشجویان نابینا (روشندل) راه اندازی کردند.

این دانشگاهها بدین وسیله به داوطلبان نابینای کنکور سراسری توصیه کردند که رشته های تحصیلی دانشگاه های مذکور را در اولویت انتخاب رشته های تحصیلی مورد علاقه خود قرار دهند.
نتایج چهل و پنجمین آزمون سراسری روز سه‌شنبه ۳۰ تیر از طریق سایت سنجش اعلام شد و انتخاب رشته پذیرفته شدگان از دوشنبه ۵ مرداد ۹۴ آغاز می شود.

در آزمون امسال ۸۷۷ هزار نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۵۹ درصد زن و ۴۱ درصد مرد بودند. همچنین از این تعداد ۷۹۶ هزار نفر در جلسه آزمون حضور یافتند، امسال تنها ۱۰ درصد در جلسه غیبت داشتند.

گزارش از بهاره درویشی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهداد
۱۵:۳۳ ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
با سلام
حالا که صحبت از دانشگاه پیام نور شد میخواستم بگم که در دانشگاه پیام نور مرکز تهران شرق جواهری وجود داشت که صادقانه و بدون هیچ منتی به همه ی دانشجوها کمک می کرد تا اگر هر مشکلی در هر زمینه ای دارند حل بشه . دانشجوها مخصوصا شهرستانیها با کمک اون شخص بزرگوار بدون هیچ نگرانی درس می خواندند و لازم نبود برای برخی کارهای اداری دانشگاه مسافتهای طولانی را طی کنند.