ادبیات در هفته ای که گذشت؛

نویسنده «قصه های مجید» در مسکو

هوشنگ مرادی کرمانی یکی از نویسندگان حاضر در نمایشگاه کتاب مسکو خواهد بود تا از ترجمه روسی کتاب «شما که غریبه نیستید» وی رونمایی شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در اولین هفته از مردادماه 94 در عرصه ادبیات داخلی و خارجی اتفاقاتی افتاد که از آن میان به اختصار می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

رویدادهای ادبی داخلی
*سید عباس صالحی در آخرین نشست از بررسی عملکرد نمایشگاه کتاب بیست و هشتم، از شروع جلسات شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب بیست و نهم خبر داد. در این نشست معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد از تقلیل ساختاری نمایشگاه کتاب سال آینده و ادغام برخی کمیته ها و  تشکل ها برای جلوگیری از موازی کاری گفت.

*به همت رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان، کتاب «مجموعه داستان ها» نوشته ابراهیم حسن بیگی با تلاش دانشجویان روابط بین الملل گروه زبان و فرهنگ ایران دانشگاه آزاد گرجستان چاپ شد. 

*در پی اجرای موفقیت آمیز مرحله اول انتخاب کتاب توسط کتابداران، اللهیاری معاون توسعه کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور از اجرای مرحله دوم این طرح از دهم مرداد خبر داد. 

*در پنجمین مراسم از آیین بزرگداشت پیشکسوتان کتابخانه ملی از کامران فانی نویسنده، مترجم، نسخه شناس و پژوهشگر ایرانی تقدیر به عمل آمد. در این مراسم حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی ریاست جمهوری و جمعی دیگر از چهره های فرهنگی حضور داشتند. 

*نام هوشنگ مرادی کرمانی در میان لیست ده نویسنده ای است برای شرکت در نمایشگاه کتاب مسکو با حمایت ارشاد فرستاده می شوند. قرار است تا در این نمایشگاه از دو کتاب «دموکراسی و دموقراضه» اثر سید مهدی شجاعی و «شما که غریبه نیستید» اثر هوشنگ مرادی کرمانی به زبان روسی رونمایی شود. لازم به یادآوری است بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو دوم تا ششم سپتامبر (11 تا 15 شهریور) برگزار می شود. ایران مهمان ویژه این نمایشگاه است. 
رویدادهای ادبی خارجی 
*از سوی یونسکو، کوناکری پایتخت جمهوری گینه به دلیل تلاش در سال های اخیر برای رفع بی سوادی و کم سوادی و علاقه مند کردن جوانان به کتابخوانی، به عنوان پایتخت کتاب سال 2017 انتخاب شد. 

*فهرست اولیه نامزدهای رمان گاردین معرفی شدند. این فهرست شامل 70 عنوان از بهترین رمان هایی است که توسط نویسندگان انگلیسی نوشته شده است. قرار است تا با انتخاب خوانندگان شش عنوان از این کتاب ها به مرحله نهایی برسند.

*در هفته گذشته همچنین «آن رول» نویسنده مطرح جنایی نویس در سن 83 سالگی درگذشت. ازجمله آثار او که همگی از زندگی شخصی و دنیای واقعی نوشته شده است می توان به «فداکاری های کوچک» و «غریبه ای نزدیک من» اشاره کرد.

*قرار است تا زندگی پابلو نرودا فعال سیاسی و شاعر شیلیایی از سوی کمپانی Participant Media در شیلی ساخته و در سال 2016 اکران شود. نگارش فیلمنامه زندگی نامه «پابلو نرودا» را «گیلرمو کالدرون» نمایش نامه‌نویس شیلیایی برعهده دارد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار