آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

نمی‌خواهیم دروازه‌های کشور را بر دنیا ببندیم/ نباید ذوق‌زده شویم چون هنوز مراحل قانونی توافق به پایان نرسیده است

امام جمعه موقت تهران گفت: آمریکا در پی دوقطبی کردن جامعه ایران است و همگی باید مراقب این موضوع باشیم و نباید ذوق‌زده شد چرا که هنوز مراحل قانونی متن به پایان نرسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله "احمد خاتمی" امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه ضمن قدردانی از رئیس‌جمهور و هیئت مذاکره‌کننده اظهار داشت: این قدردانی یک برخورد انسانی است چرا که این عزیزان با نیت خیر وارد عرصه شدند بنابراین به آن‌ها خداقوت می‌گوییم.

آیت‌الله‌ خاتمی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در جواب به نامه رئیس‌جمهور و در خطبه دوم نماز عید فطر بر یک کلمه تأکید کردند که آن این بود "متن با دقت ملاحظه و مسیر قانونی را طی کند" و این نکته بسیار مهمی است.

وی تأکید کرد: مسئله هسته‌ای موضوع جناحی نیست بلکه مسئله ملی بوده و مربوط به همه است بنابراین کسانی که درصدد استفاده جناحی برمی‌آیند، ضد مطلوب را نتیجه خواهند دید.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: در ارزیابی‌ها باید منصف باشیم و نقاط ضعف و قدرت را با هم ببینیم و هر کجا که نقطه ضعفی وجود داشت، آن را تذکر بدهیم. از سوی دیگر فضا را باید برای نقد سازنده باز نگه داریم چرا که از این نقدهای سازنده چه بسا راه روشن باز شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: در ارزیابی‌ها باید منصف باشیم و نقاط ضعف و قدرت را با هم ببینیم و هر کجا که نقطه ضعفی وجود داشت، آن را تذکر بدهیم. از سوی دیگر فضا را باید برای نقد سازنده باز نگه داریم چرا که از این نقدهای سازنده چه بسا راه روشن باز شود.

آیت‌الله‌ خاتمی ادامه داد: به هر نقدی نباید تخریب گفت چرا که خروجی آن می‌شود که اهل فکر کنار بکشند و خفقان خودساخته به وجود آید.

وی با اشاره به موضوع بسیار مهم "فصل الخطاب" اظهار داشت: هر دعوایی اگر فصل الخطاب نداشته باشد، منجر به تفرقه می‌شود و فصل الخطاب جمهوری اسلامی ایران در مواضع ملی آیت‌الله خامنه‌ای است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران اضافه کرد: آمریکا در پی دوقطبی کردن جامعه ایران است و همگی باید مراقب این موضوع باشیم و نباید ذوق‌زده شد چرا که هنوز مراحل قانونی متن به پایان نرسیده است.

آیت‌الله‌ خاتمی با اشاره به رجزخوانی‌های این روزهای آمریکا گفت: این رجزخوانی‌ها مصرف داخلی دارد به طور مثال آن‌ها به دنیا می‌گویند که ما خطر ایران هسته‌ای را از سر شما دور کردیم و این در حالی است که ما از ابتدا به دنبال بمب هسته‌ای نبودیم.

وی افزود: رجز دیگری که این روزها شنیده می‌شود، موضوع تأکید بر استفاده از اقدامات نظامی علیه ایران در صورت لزوم بوده که باید گفت این رجزهای گزینه نظامی روی میز ، دیرینه است.

خطیب موقت جمعه تهران تأکید کرد: ما به استقبال هیچ جنگی نمی‌رویم و جنگ‌افروزی نمی‌کنیم اما "اگر بخواهند رزمندگان‌شان را با هواپیما به ایران بیاورند، بی‌تردید با تابوت به شهرهایشان بازخواهند گشت.

آیت‌الله‌ خاتمی تصریح کرد: در جنگ هوایی هم باید توجه داشته باشند که تا عمق خاک دشمن، دشمن را تعقیب خواهیم کرد.

وی با اشاره به اظهارات جان کری در مورد سر دادن شعار مرگ بر آمریکا که این شعار را احمقانه تلقی کرده است، گفت: شعار مرگ بر آمریکا عملکرد خود آن‌هاست، مگر می‌شود که جنایات عربستان، رژیم صهیونیستی و تروریست‌های سوریه را دید اما دست آمریکایی‌ها را در آن مشاهده نکرد؟ در همه جای دنیا آن‌ها دارند فضولی می‌کنند بنابراین این حق‌شان است که مردم بگویند مرگ بر آمریکا.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به ارتباط با دولت غیرمحارب که در متن قانون اساسی وجود دارد، گفت: آمریکا تاکنون آدم نشده و به تعبیر امام (ره) اگر آمریکا آدم شود، تجدیدنظر خواهیم کرد اما اکنون بنا نداریم که دروازه کشور را بر روی دیگر کشورهای دنیا ببندیم و از مسئولان تقاضا می‌کنیم به گونه‌ای با این‌ها برخورد کنند که این احساس به آن‌ها دست ندهد ما به ارتباط با آن‌ها نیاز داریم تا به ایران بیایند.

آیت‌الله‌ خاتمی افزود: در سه سال تحریم فرانسه 3 میلیارد و 261 میلیون یورو از محل صادرات ضرر کرده و اکنون که فضا را باز می‌بیند، می‌خواهد این ضررها را جبران کند. برخی در غرب با کمال پررویی همچنان بر مواضع خود اصرار دارند، از جمله این افراد می‌توان به فابیوس اشاره کرد.

وی افزود: موشک جواب موشک است و تقاضای ما از مسئولین این است که با پشتیبانی همین ملت غیور از خواسته‌های آنان عقب‌نشینی نکنند.

آیت‌الله خاتمی همچنین با اشاره به سفر مقامات اروپایی به ایران، اظهار داشت: ما با آمدن وزرای خارجی کشورهای اروپایی مشکلی نداریم و درب کشور ما به روی آنان باز است، ولی اگر آنها دوستی با ما را خواهان هستند، می‌بایست توبه نصوح کرده، سپس وارد کشور شوند و همچنین از مقاصد خصمانه خود دست بردارند.

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه فرانسه در بحث هسته‌ای حمایت بسیاری از اسرائیل داشت، تصریح کرد: همین وزیر خارجه فرانسه در حمایت از اسرائیل حریم ملت را نادیده گرفت و امروز از ملت ایران تعریف می‌کند، در حالیکه اگر مقامی از کشوری غربی و اروپایی خواهان دوستی با ماست، می‌بایست با دشمنان ما نیز دشمن باشد.

خطیب جمعه تهران به کشتار یمن اشاره کرد و افزود: 124 روز است که رژیم عربستان خاک یمن را شخم می‌زنند و تا به امروز 23 هزار نفر کشته و زخمی را شاهد بودیم و تنها چیزی که از کشورهای غربی و سازمان‌های مختلف اروپایی مطرح نیست، همان حقوق بشر است و از خدا خواهانیم تا فرجی عاجل جهت نجات برادران و خواهران یمنی حاصل شود.

آیت‌الله خاتمی با تاکید بر مظلومیت بیش از پیش مردم بحرین هم اضافه کرد: مظلومین بحرین هم روز به روز به مظلومیت‌شان افزوده شده و امروزه این کشور تبدیل به یک زندان شده است و هر روز شاهد شکنجه‌های وحشیانه و حتی نابینا کردن مردمان هستیم، ولی باید بگوییم آفرین بر این ملت غیور که همچنان ایستادگی کرده‌اند و بدانند که خون شهیدانشان حافظ آنها خواهد بود.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان آیت الله خاتمی در خطبه‌ اول نماز جمعه این هفته هم با اشاره به فرهنگ عذرخواهی و عذرپذیری به عنوان یکی از اصول سبک زندگی دینی در عرصه اجتماعی اظهار داشت: کسی که آغازکننده دعوا ولو به باطل است و حاضر به عذرخواهی هم نیست، نتیجه این کار تبدیل جامعه به کانون دعوا است.

وی افزود: باید پرونده دعواها را ببندیم. با این راه است که جامعه به صفا و دوستی نائل می‌شود.

آیت‌الله‌ خاتمی با بیان این که باید فرهنگ عذرخواهی در جامعه ترویج شود، گفت: اگر اشتباهی از ما سر بزند، باید عذرخواهی کنیم، چرا که عذرخواهی نشانه خردورزی است.

وی با مهم برشمردن ضابطه‌مندی در امور اظهار داشت: ضابطه‌مندی جزو فرهنگ دینی ماست. کسی که بی‌ضابطه عمل می‌کند، در حقیقت خودش را ذلیل کرده چرا که در آینده مجبور به عذرخواهی خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
farhad
۱۸:۰۰ ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
میبینیم که احمد خاتمی هم از دکتر روحانی و ظریف تشکر کرد....روحانی مچکریم...
آخرین اخبار