تد کروز: دوره بازنگری در توافق هسته‌ای ایران باید با تأخیر آغاز شود

سناتور جمهوری‌خواه تاکید کرد باید به علت وجود توافقنامه‌های جانبی، دوره بازنگری در توافق هسته‌ای ایران طولانی‌تر شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی نشریه هیل نوشت سناتور تد کروز تلاش می کند مهلت شصت روزه برای بازنگری در توافقنامه هسته ای ایران را افزایش دهد. سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس آمریکا معتقد است دوره شصت روزه باید پس از آنکه دولت اوباما متن توافقات به اصطلاح جانبی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را به کنگره تحویل داد آغاز شود.
کروز که نامزد ریاست جمهوری آمریکا نیز شده است، پنج شنبه طرحی را ارائه و تاکید کرد دولت اوباما هنوز همه اسناد و مدارک مربوط به توافق هسته ای ایران -- از جمله اسناد توافقات جانبی میان ایران و آژانس -- را به کنگره نداده است. از این رو مهلت شصت روزه برای کنگره نباید شروع شود.
او استدلال کرد بر اساس قانون کنگره برای بازنگری در توافقنامه هسته ای ایران، هرگونه توافق جانبی نیز به عنوان بخشی از این توافقنامه باید به قانونگذاران تحویل شود. اما وزارت خارجه آمیرکا معتقد است دوره شصت روزه برای بازنگری در این توافقنامه از بیستم ژوئیه (یازده روز پیش) آغاز شده است. یعنی قانونگذاران فقط تا اواسط ماه سپتامبر برای صدور قطعنامه ای درباره توافقنامه فرصت دارند. تاخیر در شروع اجرای توافقنامه فرصت بیشتری را به مخالفان می دهد تا به شماری از دموکراتهای بانفوذ سنا برای دادن رأی مخالف به این توافق فشار آورند.
هم اکنون دو توافقنامه میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در کانون توجه مخالفان جمهوریخواه قرار گرفته است. همچنین برخی از دموکراتها که می خواهند درک بهتری از توافقنامه داشته باشند، خواستار دسترسی به توافقنامه های آژانس هستند. تلاشهای تد کروز برای تاخیر در آغاز مهلت شصت روزه در حالیست که سناتور تام کاتن دیگر سناتور جمهوریخواه و مایک پومپیو نماینده جمهوریخواه کنگره، که پیش از همه موضوع توافقات جانبی را مطرح کردند، در نامه ای روز پنج شنبه به وندی شرمن معاون سیاسی جان کری وزیر خارجه آمریکا و ارنست مونیز وزیر انرژی این کشور خواستند هر زمان که دو توافقنامه میان ایران و آژانس را مطالعه کردند، به آنها درباره آن توضیح دهند.
گرچه میچ مک کانل -- رئیس اکثریت سنای آمریکا -- به طور خاص تقاضای تاخیر در آغاز مهلت شصت روزه را مطرح نکرده است، او و جان بینر -- رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، -- کاتن و پومپیو از اوباما خواسته اند متن توافقنامه های ایران و آژانس را به آنها بدهد. آنها تاکید کردند اگر به این توافقنامه ها دسترسی نداشته باشند، این اشکال عملا باعث می شود کنگره از اطلاعات حساس مربوط به مسیر احتمالی ایران برای تبدیل شدن به قدرتی هسته ای بی خبر باشد و این مسئله می تواند تاثیرات جدی در توان کنگره برای ارزیابی برجام داشته باشد.
مک کانل پنج شنبه گفت که او هنوز منتظر است تا این اسناد را از کاخ سفید دریافت کند. او افزود فعلا تاخیر در آغاز دوره شصت روزه قابل قبول نیست. دولت اوباما اعلام کرده است متن توافقات ایران و آژانس را ندارد. با وجود این وعده داده است درباره مفاد این توافقنامه ها در جلسات غیرعلنی کنگره در خصوص توافقنامه هسته ای ایران توضیح دهد.
انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار