ساجدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مواضع روسیه در قبال عربستان قابل خرید و فروش نیست

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: با وجود ظرفیت های اقتصادی و نفوذ روسیه در خاورمیانه این کشور تمایلی به رویارویی با حکومت عربستان ندارد زیرا مرزهای مشترک این دو کشور و عدم تمایل به تقابل نظامی زمینه را برای کنترل عربستان از طریق اهرم اقتصادی فراهم می‌نماید.

"محمد ساجدی" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به رابطه کنونی عربستان و روسیه، گفت: این رابطه با چالش تروریسم رو به روست، همچنیبن روسیه در مواضع نزدیک با ایران اعلام کرده که حمایت عربستان از القاعده و داعش و همچنین بمباران وسیع این کشور در شهرهای یمن می‌تواند تلاش عربستان برای دستیابی به روابط و دوستان جدید را کمرنگ کند.

 وی افزود: عربستان در پی جلب حمایت مثبت سایر کشورهاست که در این راستا با رئیس جمهور چچن وارد مذاکره شده است و حتی خرید 15 میلیون دلاری آنها از روسیه برای بهبود روابط سیاسی دو کشور و تغییر در مواضع روسیه در قبال ایران و چگونگی مخالفت با بشاراسد بود اما روس‌ها تصریح کردند که در قبال این مسائل سیاست‌های جاری و ثابتی دارند که از آنها کوتاه نخواهند آمد.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: به نظر می‌رسد این مواضع روس‌ها قابل خرید و فروش نیست هرچند این کشور معامله گر بزرگی است.

ساجدی تصریح کرد: با وجود ظرفیت های اقتصادی و نفوذ روسیه در خاورمیانه این کشور تمایلی به رویارویی با حکومت عربستان ندارد زیرا مرزهای مشترک این دو کشور و عدم تمایل به رویارویی نظامی زمینه را برای کنترل عربستان از طریق اهرم اقتصادی فراهم می‌نماید.

وی در پایان ختطرنشان کرد: روسیه با حمایت از دولت عربستان مقابله با داعش و حمایت کنونی از دولت عراق خواستار راهیابی وسیع به کشورهای اسلامی است همچنین اجلاس موسکو در آینده‌ای نزدیک گرچه معادلات را به کلی تغییر نخواهد داد اما وزن کشی سیاسی به حساب می‌آید.

انتهای پیام/
برچسب ها: روسیه ، عربستان ، روابط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۱:۱۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
روسیه مگه با عربستان مرز مشترک داره؟!؟!
آخرین اخبار