همسویی قیمت آتی سکه با اونس جهانی

جذابیت معاملات قردادهای آتی سکه طی هفته گذشته به دلیل نوسانات بهای دلار و اونس جهانی بالا رفت به طوریکه این بازار با استقبال سرمایه گذاران روبه رو شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در معاملات هفته گذشته بورس كالای ایران حجم معاملات قراردادهای آتی سكه طلا به ۲۳ هزار و ۷۲۱ قرارداد و ارزش آن رقمی بالغ بر دو هزار و ۸۰ میلیارد ریال رسید، به طوری که  سر رسید اسفند ماه با  ۱۷ هزار و۴۹۶  قرارداد و ارزش یک هزارمیلیارد و ۵۴۱ میلیون ریال در جایگاه نخست این بازار قرار گرفت. همچنین سررسید دی ماه با ۴ هزار و ۴۸۲ قرارداد به ارزش ۳۸۹ میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. رتبه سوم معاملات نیز متعلق به سر رسید آبان بود که با حجم یک هزار و ۸۴ قرارداد ارزش بیش از ۹۳ میلیاردی را طی یک هفته به ثبت رساند. در پایان نیز معاملات تحویل شهریور هم با ۶۵۹ قرارداد و ارزش بیش از ۵۶ میلیارد ریال به کار خود در هفته گذشته پایان داد.

نوسانات بهای دلار طی هفته گذشته در بازار آزاد موجب افت و خیز بهای آتی سکه شد، اما این در شرایطی است که تغییرات بهای اونس نیز در روزهای پایانی بر این نوسانات بیشتر دامن زده بود که حاصل این نوسان ها رشد اندک قیمت سکه نقدی در بازار آزاد را طی روز پنجشنبه به دنبال داشت.

به این ترتیب بازار نقدی سکه طلا در مبادلات روز پنج‌شنبه با رشد اندکی مواجه شد، به طوری که در این روز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار ۸۷۰ هزار تومان معامله شد و هر قطعه سکه طرح قدیم نیز به قیمت ۸۷۱هزار تومان رسید. این در شرایطی است که نیم‌سکه نیز در این بازار داخلی با قیمت ۴۷۵ هزار تومان معامله شد. از طرفی بهای ربع و سکه یک گرمی نیز با افزایش یک هزار تومانی به ترتیب با قیمت ۲۶۵ و ۱۶۹ هزار تومان اعلام شد.

البته این در شرایطی است که سکه آتی با بی توجهی به بهای دلار همسو با بازار جهانی اونس با کاهش قیمت مواجه شد و سکه تحویل شهریور‌ با قیمت ۸۵۰ هزار تومان معامله شد که افت ۰/۷۳ درصدی را به ثبت رساند. این در حالی است که قرارداد تحویل آبان با قیمت ۸۵۴ هزار تومان معامله شد که کاهش ۰/۶۹ درصدی داشت. همچنین سکه تحویل دی با قیمت ۸۶۱ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که با کاهش قیمت همراه شد و افت ۰/۹۲ درصدی را در معاملات روز پنج‌شنبه به ثبت رساند. در پایان نیز سر رسید اسفند ماه با قیمت ۸ هزار و ۷۳۳ هزار تومان کاهش ۰/۷۴ درصدی را به ثبت رساند.

از آنجا که قیمت اونس جهانی طلا طی معاملات دیروز به پایین ترین سطح خود در ۵ سال و نیم گذشته رسیده است در نتیجه قيمت اين روز می‌تواند نشان دهنده افت بیشتر قیمت ها در شروع بازارهای نقدی و آتی امروز باشد، البته این در شرایطی است که این روزها بازار طلا و دلار چشم به راه آخرین اخبار از چگونگی اجرای توافق هسته ای هستند و از این رو برخی کارشناسان برای روزهای پيش رو بازار نقدی و آتی سکه روند نوسانی قیمت را پیش بینی می کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار